Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88004
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Концепція радянської ідентичності в контексті ідеологізації суспільства: аналіз ЗМІ |
Other Titles |
The concept of Soviet identity in the context of ideologizing society: analysis of the media |
Authors |
Почапська, О.
|
ORCID | |
Keywords |
радянська ідентичність ідеологізація пропаганда друкована періодика тоталітарна журналістика Soviet identity ideologizing propaganda newspapers totalitarian journalism |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88004 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Почапська О. Концепція радянської ідентичності в контексті ідеологізації суспільства: аналіз ЗМІ // Образ. 2022. Вип. 1 (38). С. 80-88. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2022.1(38)-80-88 |
Abstract |
Стаття має на меті розкрити стратегію концептуалізації радянської ідентичності в контексті ідеологізації суспільства засобами масової інформації і пропаганди 1943–1960 рр. Автор
проводить контент-аналіз публікацій, досліджує особливості відображення історичних подій та
їх програмований вплив на формування поведінкових стереотипів аудиторії. У результаті доходить висновку, що радянізація української дійсності відбувалася, зокрема, і через медіаповідомлення, в яких чітко розмежовувалися поняття "друг" і "ворог", а також формувалося ставлення
до українського через так звану "стратегію м’якої русифікації за системою Жданова". Тому формування й самоідентифікація радянської особистості визначалася принципом повного сприйняття СРСР і діяльності комуністичної партії. Відбувалася цілковита заміна цінностей, а також
поступове нівелювання національних звичаїв і традицій. The article aims to reveal the strategy of conceptualization of the Soviet identity in the context of ideologizing society by mass media and propaganda (1943rd–1960th). The author conducts a content analysis of publications, explores the features of the reflection of historical events and their programmed influence on the formation of behavioral stereotypes of the audience. As a result, the author concludes that the Sovietization of Ukrainian reality took place through media reports, which clearly distinguished between the concepts of "friend" and "enemy", as well as formed the attitude to the Ukrainian through the so-called strategy of "soft Russification by Zhdanov". Thus, the formation and self-identification of the Soviet personality was determined by the principle of full perception of the USSR and the activities of the Communist Party. There was a complete replacement of values , as well as the gradual leveling of national customs and traditions. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
Australia
1
Czechia
1
Germany
282
Ireland
1124
Poland
88596151
Singapore
1
Sweden
1
Ukraine
20160571
United Kingdom
26906
United States
197381186
Downloads
Belgium
1
China
26903
Czechia
1
Denmark
1
France
1
Germany
1
Ireland
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Poland
861897
Ukraine
88596150
United Kingdom
1
United States
197381187
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Pochapska_Obraz_1_2022.pdf | 108.69 kB | Adobe PDF | 286866146 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.