Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88021
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Особливості формування факторів підвищення конкурентоспроможності на міжнародному ринку освітніх послуг |
Other Titles |
Peculiarities of formation of factors of increasing competitiveness in the international market of educational services |
Authors |
Vorontsova, Anna Serhiivna
Малишенко, Ю.П. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0603-3869 |
Keywords |
міжнародний ринок освітніх послуг конкурентоспроможність заклади вищої освіти експорту освітніх послуг рейтинг закладів вищої освіти освітні ТНК international market of educational services competitiveness institutions of higher education export of educational services rating of institutions of higher education educational TNCs |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88021 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Воронцова А. С., Малишенко Ю. П. Особливості формування факторів підвищення конкурентоспроможності на міжнародному ринку освітніх послуг // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 1. С. 129−136. DOI:10.21272/1817-9215.2022.1-14 |
Abstract |
Дана робота присвячена проблематиці дослідження факторів, що формують
конкурентоспроможність вищих навчальних закладів на міжнародному ринку освітніх послуг. З цією
метою в роботі розглянуто напрями участі держави, що передбачають стимулювання експорту освітніх
послуг, що мають не лише фінансові, а й репутаційні та інноваційні вигоди. Окрім цього, відмічено, що
вагому роль відіграють спеціалізовані організації, які функціонують у багатьох країнах та займаються
залученням іноземних громадян до своєї країни на навчання (наприклад, національні агенції, академічні
служби, освітні фонди, центри міжнародних обмінів тощо), а також освітні ТНК (DAAD, British Council,
CIMO, EduFrance 35, IDP Education Australia тощо). Міжнародні організації (як Рада Європи, ЮНЕСКО,
Всесвітній Банк, ОЕСР тощо) також формують інформаційно-консультативне поле для міжнародного
ринку освітніх послуг, державні органи влади – нормативно-правове. Посилення конкуренції на
міжнародному ринку освітніх послуг спонукає до визначення факторів, що впливають на
конкурентоспроможність навчальних закладів, та їх конкурентні переваги. До них можна віднести
наступні: стабільність фінансово-економічного положення та гнучку цінову політику, розвиток
міжнародних відносин закладу та його рекламна діяльність, формування позитивного іміджу, наявність
інноваційних освітніх програм з використанням інформаційних технологій, вигідність географічної локації,
специфіка державного та недержавного фінансування, якість викладання та навчання тощо. Проте
необхідно не лише їх наявність, а й правильне використання залежно від специфіки кожного конкретного
закладу освіти. Окрім того, рейтинги вважаються ефективним інструментом забезпечення якості вищої
освіти. В ході даної роботи проаналізовано топові заклади вищої освіти за QS World University Ranking,
Academic Ranking of World Universities, Times Higher Education World University Ranking. Це дозволило
виявити, що американські заклади вищої освіти мають найбільші конкурентні переваги на міжнародному
рику освітніх послуг та акумулюють великий відсоток іноземних студентів. This work is devoted to the study of factors that shape the competitiveness of higher education institutions in the international market of educational services. To this end, the work considers the areas of state participation, which provide incentives for the export of educational services that have not only financial but also reputational and innovative benefits. In addition, it is noted that specialized organizations that operate in many countries and are involved in attracting foreign students to their country (for example, national agencies, academic services, educational foundations, international exchange centers, etc.) and educational TNCs (as DAAD, British Council, CIMO, EduFrance 35, IDP Education Australia, etc.) play an important role. International organizations (such as the Council of Europe, UNESCO, the World Bank, the OECD, etc.) also form an information and advisory field for the international market of educational services, public authorities - regulatory. Increasing competition in the international market of educational services encourages the identification of factors that affect the competitiveness of educational institutions and their competitive advantages. These include the following: stability of financial and economic situation and flexible pricing policy, development of international relations and its advertising activities, the formation of a positive image, the availability of innovative educational programs using information technology, geographical location, specifics of public and private funding, teaching quality and training, etc. However, it is necessary not only to have them, but also to use them correctly, depending on the specifics of each educational institution. In addition, rankings are considered an effective tool for ensuring the quality of higher education. In the course of this work the top institutions of higher education according to QS World University Ranking, Academic Ranking of World Universities, Times Higher Education World University Ranking are analyzed. This revealed that American higher education institutions have the greatest competitive advantages in the international market of educational services and accumulate a large percentage of foreign students. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Germany
2302976
Ireland
15276
Japan
1
Mongolia
1
Singapore
1
Ukraine
144772709
United Kingdom
767659
United States
359555092
Unknown Country
4458529
Downloads
China
1
Czechia
1
Finland
1
France
2246
Germany
44047
Ireland
1
Lithuania
1
Ukraine
144772710
United States
511872245
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Vorontsova_educational_TNCs.pdf | 357.57 kB | Adobe PDF | 656691254 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.