Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88302
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Innovative Approach to the Evaluation of the Social Responsible Small and Medium Sized Enterprises
Other Titles Інноваційний підхід до оцінки корпоративної соціальної відповідальності: на прикладі малих та середніх підприємств
Authors Ubreziova, I.
Sokil, O.
Lancaric, D.
ORCID
Keywords корпоративна соціальна відповідальність
малі та середні підприємства
компанія харчового сектору
економічна складова
social responsibility
small and medium-sized enterprises
foodservice company
economic pillar
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88302
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Ubreziova, I., Sokil, O., & Lancaric, D. (2022). The Innovative Approach to the Evaluation of the Social Responsible Small and Medium Sized Enterprises. Marketing and Management of Innovations, 2, 94-109. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-09
Abstract Розуміння важливості корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) сприяє веденню законослухняної бізнесдіяльності, добровільного здійснення корпоративного внеску у розвиток спільноти та території, та налагодження відносин соціального партнерства з державою. Авторами зазначено, аспекти КСВ не є повністю розкритими у наукових працях. Науковці наголошують на необхідності проведення додаткових досліджень, які стосуються сприйняття КСВ малими та середніми підприємствами (МСП), у яких часто відсутнє чітке розуміння та свідоме визнання важливості КСВ. Метою статті є визначення найбільш суттєвих факторів, які впливають на сприйняття КСВ з економічної точки зору. Обʼєктом даного дослідження є сектори продовольчих послуг Португалії, Словаччини та України. Вихідні дані для дослідження сформовано на основі анкетування МСП харчового сектору, які знаходяться у найбільш популярних містах Португалії (Лісабон, Порту та Фару), Словаччини (Братислава, Нітра та Кошице) та України (Київ, Львів та Одеса). Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів анкетування 102 МСП Португалії, 101 Словаччини та 107 України. Статистичний аналіз проведено за допомогою програмного забезпечення IBM SPSS та MS Excel. Отримані результати дослідження засвідчили, що фінансовий стан компанії має найбільший вплив на результативність. Крім того, показники КСВ є кращими у підприємств з короткостроковим періодом розвитку. Авторами встановлено, що сприйняття концепції КСВ значно залежить від фінансового становища компанії. При цьому існує низка заходів з КСВ, які є нейтральними щодо витрат. За результатами дослідження, автори прийшли до висновку щодо доцільності зосередження на співпраці між МСП, залученні до громадських служб та співпраці з громадською організацією, організацією благодійних таборів, командною діяльністю, організацією майстер-класів для дітей, пожертвуванням, рециклінгу тощо. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути використані директивними органами.
Understanding social responsibility importance pushes businesses to assume not only the behaviour of law-abidingness but also to carry the voluntary participation in the implementation of corporate contribution to the development of the community and the territory and establishing social partnership relations with the state. However, it should be noted that no aspects of social responsibility have been analysed appropriately. In particular, some authors pointed out that it is necessary to increase the number of studies related to the social responsibility perception of small and medium enterprises because these companies often lack a clear understanding and conscious recognition of socially responsible importance. Such a situation has motivated the authors to do research in this area. The food service sector was chosen for an investigation in Ukraine, Portugal, and Slovakia. The purpose of the paper is to find out the most important factors that influence the socially responsible perception of small and medium-sized enterprises among food service enterprises in Ukraine, Portugal, and Slovakia from the viewpoint of the economic pillar. Primary data were collected by conducting a questionnaire survey of Ukraine, Portuguese, and Slovak small and medium-sized enterprises working in the food sector. The research was conducted in selected cities of each country (Portugal: Lisbon, Porto, Faro; Slovakia: Bratislava, Nitra, Košice, and Ukraine: Kyiv, Lviv, Odesa). The city selection could be explained by the fact that the before-mentioned cities are the most visited ones in the selected countries. The study received 107 answers from Ukraine, 102 from Portugal, and 101 from Slovakia. Statistical analysis was performed by using IBM SPSS software and MS Excel. It could be concluded that the research describes that the company's financial situation has the most significant influence on its performance. In addition, enterprises with a short-term existence display better social responsibility performance. The results have several practical implications for organisations' policymakers. Results showed that adopting the socially responsible concept greatly depends on the company's financial situation. However, several socially responsible activities are neutral concerning the costs. The companies could focus on collaboration with other small and medium-sized enterprises, getting involved in community service activities and collaboration with nonprofit organisations, charity camps organisation, team building activities, organisation of masterclasses for children, resources donation, and reuse activities.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
45
Bangladesh Bangladesh
1
Canada Canada
1
China China
9143360
Czechia Czechia
147
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Ireland Ireland
442
Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
85541
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Philippines Philippines
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
42768
Slovakia Slovakia
2614471
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
471254
United Kingdom United Kingdom
699883
United States United States
31344642
Unknown Country Unknown Country
44402566

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1
China China
9143360
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
44402569
France France
1
Germany Germany
9143360
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Indonesia Indonesia
1
Lithuania Lithuania
1
Portugal Portugal
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
44402568
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
699883
United Arab Emirates United Arab Emirates
9143360
United Kingdom United Kingdom
13990
United States United States
44402566

Files

File Size Format Downloads
Ubreziova_mmi_2_2022.pdf 426.17 kB Adobe PDF 161351671

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.