Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88306
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovations in Management of Hotel Employees: the Relationship Between Organizational Resilience and Work Engagement |
Other Titles |
Інновації в управлінні персоналом готелю: зв’язок між організаційною стійкістю та залученістю працівників |
Authors |
Unguren, E.
Kacmaz, Y.Y. |
ORCID | |
Keywords |
організаційна стійкість організаційна підтримка залученість до роботи криза туризм organisational resilience organisational support work engagement crises hotel employees |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88306 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Unguren, E., & Kacmaz, Y. Y. (2022). Innovations in Management of Hotel Employees: the Relationship Between Organizational Resilience and Work Engagement. Marketing and Management of Innovations, 2, 141-150. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-13 |
Abstract |
У багатьох країнах світу туризм виступає однією з високодохідних галузей господарювання, яка в наслідок дії кризи,
таких як урагани, повені, лісові пожежі, землетруси, терористичні атаки та спалахи, значно зменшує можливості вирішення
цілого комплексу соціально-економічних проблем. Одним з негативних факторів розвитку індустрії туризму під час кризи є
значне зниження продуктивності праці персоналу та відповідне зниження стійкості підприємств, що вимагає від менеджменту
компаній впровадження нових підходів управління персоналом та забезпечення її стійкості. Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання управління персоналом готелю в умовах кризи. Основною метою
проведеного дослідження в контексті теорії соціального обміну є: визначення впливу стійкості організації на рівень
залученістю працівників; визначення посередницької ролі організаційної підтримки при активізації інноваційної складової
кадрового потенціалу з метою забезпечення стійкості підприємства. Методичним інструментарієм проведеного дослідження
стали методи кількісного аналізу перехресних даних. Дані зібрані за допомогою анкет 506 співробітників, які працюють у
чотирьох і п’ятизіркових готелях під час пандемії COVID-19. У статті представлено результати емпіричного аналізу, який
засвідчив, що організаційна стійкість позитивно впливає на сприйняття організаційної підтримки та залучення до роботи
працівників. Крім того, встановлено, що організаційної підтримки при активізації інноваційної складової кадрового потенціалу
забезпечує підвищення рівня стійкості підприємства. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що
стійкість компанії покращує ставлення працівників до своєї роботи. Результати проведеного дослідження можуть бути
корисними для менеджерів готелів при формуванні стратегії управління персоналом та забезпечення їх стійкості під час
кризи. In many destinations, crises such as hurricanes, floods, wildfires, earthquakes, terrorist attacks, and outbreaks negatively impact the tourism industry. Such crises stress out both management levels and employees, declining productivity. In an environment where the crisis is intense, tourism enterprises need to take the necessary precautions to continue their activities and ensure sustainability. This study focuses on the implications of organisational resilience on employees, which refers to the ability to continue its activities in the face of crises. This study, handled in the context of Social Exchange Theory, has two purposes. The first purpose of the study is to determine the effect of organisational resilience on organisational support and work engagement. The second purpose of this study is to determine the mediating role of organisational support in the relationship between organisational resilience and work engagement. The study is cross-sectional and employs a quantitative method. The study used convenience sampling because it was conducted during the COVID-19 pandemic and the relevant restrictions dictated certain precautions. Another reason behind convenience sampling is the limited cost and timeline for the study. Data were collected with questionnaires from 506 employees working at four and five-star hotels. The suitability of the measurement model was tested with confirmatory factor analysis. The mediation analysis was carried out with process macro, based on the bootstrap method. Consequent to the analyses conducted in line with the purposes of this study, organisational resilience was found to positively impact perceived organisational support and work engagement. Furthermore, perceived organisational support has a full mediation role in the relationship between organisational resilience and work engagement. The findings of this study theoretically provide a framework regarding how organisational resilience improves employees' attitudes towards their jobs. In addition, the results obtained in the study help efficiently manage crises and unexpected events and develop the right policies for employees. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Austria
1
China
1
Colombia
1
Germany
3158183
Hong Kong SAR China
1
India
650
Iran
1
Ireland
3560
Japan
668549
Malaysia
1
Morocco
1
Philippines
169
Portugal
1
South Korea
649
Turkey
45
Ukraine
34895
United Kingdom
17447
United States
2247641
Unknown Country
184566
Downloads
Bahamas
84
Bangladesh
1
Canada
1
China
426557
Croatia
1
Egypt
38
Germany
2247638
Ghana
1
India
34894
Iran
1
Ireland
1
Japan
2247637
Malaysia
1
Malta
1
Morocco
17444
Philippines
3158181
Singapore
1
Spain
1
Sri Lanka
1
Tunisia
1
Turkey
17456
Ukraine
69705
United Arab Emirates
2247639
United States
3158182
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Unguren_mmi_2_2022.pdf | 356.22 kB | Adobe PDF | 13625468 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.