Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88308
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Marketing Audit in Efficiency of Marketing in the Food Industry
Other Titles Маркетинговий аудит як засіб підвищення ефективності маркетингу підприємств харчової промисловості
Authors Guliyev, F.V.
ORCID
Keywords харчові продукти
маркетинговий аудит
маркетинговий контроль
ринкові відносини
система маркетингу
food products
marketing audit
marketing control
market relations
marketing system
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88308
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Guliyev, F. V. (2022). Marketing Audit in Efficiency of Marketing in the Food Industry. Marketing and Management of Innovations, 2, 161-170. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-15
Abstract Незалежно від того, яку позицію компанія займає на ринку, її діяльність передбачає постійний розвиток: впровадження інновацій, удосконалення технологій виробництва/надання послуг, оптимізація бізнес-процесів, розширення клієнтської бази, зростання обсягів продажів тощо. Однією з необхідних умов успішного функціонування компанії є постійний аудит її розвитку. Маркетинговий аудит є ефективним інструментом котрий являє собою всебічну, систематичну, незалежну і періодичну оцінку маркетингової активності компанії. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми підвищення ефективності маркетингової діяльності підприємств харчової промисловості засвідчила відсутність обгрунтованого теоретичного інструментарію організації аудиту маркетингової діяльності підприємств харчової промисловості. В статті розглянуто сутність маркетингового аудиту, як інструменту ефективності бізнесу та його значення в маркетинговій діяльності підприємств харчової промисловості. Обґрунтовано необхідність застосування маркетингового підходу до ведення бізнесу та визначено мету, завдання, інструментарій мартнгового аудиту на підприємствах для досягнення найвищої конкурентоспроможності продукції. Визначено інгібітори використання маркетингового аудиту на підприємствах харчової промисловості. Розглянуто сучасні методи та інструментарій проведення маркетингового аудиту внутрішнього та зовнішнього середовища підприємсттв. Проведено дослідження критеріїв ефективності маркетингової діяльності підприємств харчової промисловості з метою проведення маркетингового аудиту. Визначено та встановлено передумови для успішного здійснення маркетингового аудиту й управління маркетингом з урахуванням слабких та сильних сторін діяльності підприємства та змін його зовнішнього та внутрішнього середовища. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для керівнків компаній при проведенні маркетингового аудитиу, визначенні факторів, які впливають на його ефективність.
The article explains audit as a means of increasing the efficiency of marketing activities and clarifies its role in optimising marketing activities. Scientifically substantiated proposals were made to increase the efficiency of the marketing system based on marketing audits in food production enterprises. The author gives the definitions of marketing audit given by the authors at different times, formulates its goals, essence, and purpose, and identifies problems associated with its implementation. The author's interpretations are analysed and given to deepen the value of the marketing audit to identify shortcomings in marketing activities in the food industry, which differ in specific features. It should be noted that no matter what position the company occupies in the market, its activities presuppose constant development: introduction of innovations, improvement of production technologies/provision of services, optimisation of business processes, expansion of the customer base, growth of sales volumes and even the number of mistakes that are customary to learn from. The role and usefulness of the marketing audit in identifying vulnerabilities in the work of key divisions of companies, shortcomings in relation to their rivals and various segments of the food market are considered as significant factors affecting the effectiveness of marketing activities. Even after realising the benefits of the marketing approach to doing business, not all managers striving to keep up with the times successfully cope with the task of effective management. The author notes the lack of information on how well and efficiently the marketing and sales departments function. A marketing audit, which emerged from the management audit and formed as a separate direction less than ten years ago, allows you to collect and analyse such information. A marketing audit helps to optimise the necessary information base and empirical data to prepare key management decisions on a particular problem issue and the prospects for the development of the company and contributes to the effectiveness of marketing in general. Prerequisites for creating such a direction as a marketing audit led to a decrease in the relevance of traditional marketing solutions: competing companies began to pursue an active policy in launching new products, distribution and advertising.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Azerbaijan Azerbaijan
1
Ethiopia Ethiopia
1
India India
1
Indonesia Indonesia
173
Iran Iran
1
Ireland Ireland
939
Mauritius Mauritius
35
Pakistan Pakistan
31
Sri Lanka Sri Lanka
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
12931
United Kingdom United Kingdom
6463
United States United States
172469
Unknown Country Unknown Country
12928

Downloads

Australia Australia
1
Belgium Belgium
12929
Canada Canada
205980
Chile Chile
1
China China
138964
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
71949
Egypt Egypt
71949
France France
1
Germany Germany
205978
Indonesia Indonesia
205977
Ireland Ireland
1
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
27
Mauritius Mauritius
34
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
1
Sri Lanka Sri Lanka
170
Ukraine Ukraine
38439
United Kingdom United Kingdom
93
United States United States
205976
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Guliyev_mmi_2_2022.pdf 237.17 kB Adobe PDF 1158476

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.