Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88309
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Teleworking Experience of Education Professionals vs. Management Staff: Challenges Following Job Innovation |
Other Titles |
Досвід дистанційної роботи фахівців освіти та менеджменту: завдання щодо впровадження інновацій |
Authors |
Raisiene, A.G.
Rapuano, V. Raisys, S.J. Lucinskaite-Sadovskiene, R. |
ORCID | |
Keywords |
професори викладачі вища освіта школа управлінський персонал робота вдома продуктивність professors teachers higher education school managerial staff working from home job performance |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88309 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Raisiene, A. G., Rapuano, V., Raisys, S. J., & Lucinskaite-Sadovskiene, R. (2022). Teleworking Experience of Education Professionals vs. Management Staff: Challenges Following Job Innovation. Marketing and Management of Innovations, 2, 171-183. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-16 |
Abstract |
Стаття присвячена проблемам організації освітнього процесу під час пандемії коронавірус. Пандемія 2019 року
спровокувала кардинальні трансформації освітнього сектору. Так, викладачі та студенти масово перейшли на
роботу/навчання з дому. Авторами зазначено, що до пандемії інформаційні технології та педагогічні інновації поступово
проникали в освітній сектор, але пандемія надала лавиноподібний характер цьому процесу. Метою статті є аналіз впливу
переходу на дистанційну роботу/освіту на працівників освітньої сфери. Інформаційною базою дослідження стали результати
опитування 41614 працівників освіти у Литовській Республіці. За результатами опитування в дослідженні проаналізовано
досвід дистанційної роботи викладачів закладів вищої та коледжів, середніх шкіл та професійно-технічних навчальних
закладів, а також управлінського персоналу освітніх закладів різних рівнів. У статті авторами систематизовано проблеми
дистанційної роботи в різних навчальних закладах. Крім того, у статті проведено компаративний аналіз досвіду роботи
працівників освіти та менеджменту під час пандемії. Результати дослідження засвідчили, що під час віддаленої роботи
менеджмент відчував менше шоку та втоми, ніж професори та викладачі. Викладачі закладів вищої освіти виявилися найкраще підготовленими до інноваційної роботи, але також найгірше серед усіх навчальних закладів оцінили виконання
управлінської роботи своїх керівників. При цьому вчителі загальноосвітніх шкіл найбільш негативно оцінили дистанційну
роботу, а найкраще – вміння своїх керівників керувати колективом у надзвичайних умовах. Результати дослідження можуть
бути корисними керівникам у сфері освіти, а також для дослідників, які досліджують специфіку організації робочого процесу
під час пандемії, продуктивності роботи вчителів загальноосвітніх шкіл, їх мотивації та лідерських компетенцій. The article deals with the problem of teleworking. Due to the constraints of the pandemic, the education sector has undergone a dramatic change, with teachers and students en masse moved to work from home. In the past, digital solutions have gradually penetrated the education sector, but the pandemic has turned the process into social innovation in the broad sense and performance innovation in the narrow sense. The latter aspect is addressed in this article. The paper aims to reveal the effect of the transition to teleworking on employees in the education sector. Based on the survey results, the study reports experiences of higher education and college professors, secondary schools and vocational schools' teachers and managerial staff in terms of personal well-being, management quality, and performance. The paper is novel in terms of the scope of the study: it analyses the teleworking issue in different educational institutions. In addition, the study compares the experiences of education staff and managers. There is a lack of such research in the scientific literature in the education sector. The research confirms that telecommuting managers experienced less shock and fatigue than professors and teachers. In addition, university professors proved to be the best prepared to work in innovative ways, but they also rated the performance of their managers' management work the worst among all educational institutions. Meanwhile, while teachers in secondary schools rated telework the most negatively, they rated the ability of their leaders to lead the team in extraordinary conditions the best. The research results can be useful for education leaders and policymakers as well as for researchers dealing with the topics of teleworking, teachers' job performance, employee fatigue, and leadership competencies. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1
Canada
1
China
2132783
Ecuador
1
Finland
1
Germany
23945
Greece
1
Hungary
1
India
1
Iran
1
Ireland
2491
Japan
1
Kuwait
1
Lithuania
12041
Nigeria
1
Philippines
63
Romania
411
Taiwan
1
Thailand
1
Turkey
413
Ukraine
205404
United Kingdom
102702
United States
15213646
Unknown Country
18863006
Downloads
Australia
1
China
1169095
Côte d’Ivoire
1
Dominican Republic
28
Ecuador
1
Finland
1
Greece
1
India
26
Indonesia
8512
Ireland
1
Latvia
1
Lithuania
134
Pakistan
1
Romania
412
Spain
1
Sweden
1
Turkey
1
Ukraine
616207
United States
11564286
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Raisiene_mmi_2_2022.pdf | 346.76 kB | Adobe PDF | 13358712 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.