Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88312
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Sharing Economy Platforms in Georgia: Digital Trust, Loyalty and Satisfaction |
Other Titles |
Шерінгові платформи в Грузії: цифрова довіра та лояльність споживачів |
Authors |
Zhghenti, T.
Gedenidze, G. |
ORCID | |
Keywords |
цифрова економіка цифрова довіра цифрові платформи економіка обміну розподіл довіри digital economy digital trust digital platforms sharing economy trust distribution |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88312 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Zhghenti, T., & Gedenidze, G. (2022). Sharing Economy Platforms in Georgia: Digital Trust, Loyalty and Satisfaction. Marketing and Management of Innovations, 2, 209-219. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-19 |
Abstract |
У статті досліджено складні процеси та виклики сучасного світу, які безпосередньо пов’язані з розвитком бізнес-моделей
шерінгової економіки та цифрових платформ. Авторами визначено основні особливості та принципи шерінгової економіки в
контексті умов функціонування бізнес-середовища у Грузії. Грузія – країна, що розвивається, де процес формування
цифрової довіри розпочався протягом останніх кількох років. Пандемія COVID-19 вплинула на цифровий бізнес, збільшивши
кількість транзакцій через Інтернет, що створює величезні можливості для розвитку платформ шерінгової економіки. У статті
систематизовано проблеми залучення до шерінгової економіки та перешкоди, які прямо чи опосередковано заважають
суб’єктам, які беруть участь в шерінговій економіці. У статті досліджено досвід споживачів від використання шерінгових
платформ, а також визначено напрями їх подальшого розвитку. Авторами наголошено, що поєднання споживчих цінностей
є дилемою, яка потребує дослідження, щоб забезпечити успішне функціонування послуг платформ шерінгової економіки.
Таким чином, результати дослідження заповнюють прогалину, пов’язану з поведінкою споживачів на локальних цифрових
платформах шерінгової економіки. Для визначення поведінкових характеристик споживачів, у статті досліджено мотиваційні
фактори (технічні, клієнтські, засновані на довірі), які впливають на задоволеність і намір знову використовувати платформу
в одноранговому (P2P) розміщенні. Вихідною базою дослідження стали результати онлайн-опитування 259 респондентів, які
активно користуються послугами цифрових платформ шерінгової економіки на місцевому рівні в Грузії. Емпіричні результати
свідчать, що технічні характеристики, атрибути споживчих цінностей, рівень довіри до платформи, позитивно пов’язані з
рівнем задоволеності та лояльності клієнтів. Крім того, результати дослідження дозволили зробити висновок, що рівень
задоволення споживачів позитивно корелює з майбутніми їх намірами. Авторами зазначено, що отримані результати можуть
бути використані науковою спільнотою для вивчення процесу створення цифрової довіри та аналізу складної природи ринків
шерігнгової економіки. The presented paper discusses the complex processes and challenges of the modern world, which are directly related to the development of sharing economy business models in digital platforms. It also explains the main features of the concept and describes the peer-to-peer effects globally and in the context of local cases in Georgia. Georgia is a developing country where the digital trust-forming process has started within the last few years. The COVID-19 pandemic has influenced digital business by increasing transactions over the Internet, which creates enormous opportunities for platforms from the sharing economy. The paper focuses on two areas: the problems of involvement in the sharing economy and the obstacles that directly or indirectly hinder the entities participating in the sharing economy. The research concentrates on consumer experiences and the prospects for developing the current model of the economy even more in future. The combination of consumer values is a dilemma that needs exploration to ensure the successful functioning of sharing economy services. Therefore, research outcomes fill the literature gap related to consumer behaviour on the local sharing economy digital platforms. In order to better understand consumer behavioural characteristics, this study examines motivational factors (technical, customer, trust-based) that individually influence satisfaction and the intention to use a platform in a peer-to-peer (P2P) accommodation again. Based on relevant literature and an online survey of 259 questionnaire respondents, who actively use sharing services locally in Georgia, this study confirms that technical prepositions, consumer values attributes and platform trust-based characteristics are positively associated with customer satisfaction and loyalty. Furthermore, the analysis revealed that satisfaction positively correlates with future intentions mediated simultaneously by the above-mentioned factors. The research findings can be developed in future academic research to study the digital trust-building process and analyse the complex nature of the sharing economy markets. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
China
1
Estonia
1
Georgia
28
Germany
191
India
35
Iran
1
Ireland
740
New Zealand
1
Switzerland
1
Ukraine
12739
United Kingdom
5865
United States
64691
Unknown Country
1
Downloads
Canada
1
China
64691
Czechia
1
Finland
1
France
1
Georgia
30
Germany
5874
India
36
Indonesia
1
Iran
5862
Malaysia
1
Moldova
1
New Zealand
3673
Romania
1
Singapore
1
Slovakia
45079
South Africa
1
South Korea
1
Taiwan
1
Tunisia
1
Turkey
1
Ukraine
25474
United Kingdom
3669
United States
84297
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zhghenti_mmi_2_2022.pdf | 346.76 kB | Adobe PDF | 238699 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.