Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88627
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Роль кульмінації в структурі циклу весільних обрядів |
Other Titles |
The role of culmination in the structure of the cycle of wedding rite |
Authors |
Кухаренко, О.О.
|
ORCID | |
Keywords |
українська обрядовість родинні ритуали весільний обряд структурно-функціональний метод композиція структури кульмінація Ukrainian rituals family rituals wedding ceremony structural and functional method structure composition culmination |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88627 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Кухаренко О.О. Роль кульмінації в структурі циклу весільних обрядів // Сумський історико-архівний журнал. №XXXVІІI. 2022. С.27-33. DOI: doi.org/10.21272/ shaj.2022.i38.p.27 |
Abstract |
Метою дослідження є пошук кульмінаційних епізодів та визначення
їхнього значення для створеної структури циклу весільних обрядів. Структура циклу в
структурно-функціональній методиці – це своєрідна схема, в якій великий обрядовий
цикл розподіляється на три малих (довесільний, весільний і післявесільний), кожен з них
складається з окремих обрядів (7+6+4), які також слід розкласти на епізоди. А серед
цих епізодів необхідно визначити кульмінаційні та дослідити, яку роль вони відіграють
у кожному конкретному обряді та в усій структурі.
У результаті дослідження виявилося, що кульмінації обрядів заручин, вінчання та
комори (обрядів переходу) змінюють статуси головних дійових осіб з парубка/дівки на
нареченого/наречену, молодого/молоду, чоловіка/жінку. При цьому перша та остання пара містить профанні статуси, а друга й третя – сакральні чи обрядові, які є
тимчасовими й потрібні лише для того, щоб здійснити перехід від початкових профанних
до профанних кінцевих.
Також у кульмінаційних епізодах зазначених обрядів утворюються межі поділу
великого весільного циклу на чотири етапи, що характеризуються наявними в них тими
чи іншими статусами дійових осіб та являють собою наукову новизну в студіюванні.
Кульмінації інших обрядів не містять переходів, але спрямовані на те, щоб перехід
відбувся в указаних місцях, щоб було здійснено вхід до обрядових дій, сакралізація
доведена до необхідного для переходів рівня та щоб підготувати вихід з обряду. У
результаті визначаються два різновиди кульмінації: після якої відбувається перехід і
змінюються статуси персонажів та кульмінації інших обрядів, котрі не впливають на
зміну соціальних статусів.
Прологи весільного й післявесільного циклів обрядів, хоча й уважаються
повноцінними обрядами, кульмінаційних епізодів не містять. The purpose of the study is to find the culminating episodes and determine their significance for the created structure of the cycle of wedding rites. The structure of the cycle is a kind of scheme in which the large ritual cycle is divided into three small (pre-wedding, wedding and post-wedding), each of them consists of separate rites (7+6+4), which should also be divided into episodes. And among these episodes it is necessary to determine the culmination and explore what role they play in each specific rite and in the whole structure. As a result of the research, it was found that the culminations of the rites of engagement, wedding and komora (rites of passage) change the statuses of the main characters from a young man/girl to a bride/groom, newlywed, a man/woman. In this case, the first and last pair contain profane statuses, and the second and third – sacred or ritual, which are temporary and necessary only to make the transition from the initial profane to the final profane. Also, in the culminating episodes of the said rites, the boundaries of division of the great wedding cycle into four stages are formed, which are characterized by the existing in them certain statuses of the characters. The culminations of other rites do not contain transitions, but are aimed at the transition to take place in the specified places, to enter the ritual actions, the sacralization is brought to the level necessary for the transitions and to prepare the exit from the rite. Thus, two types of culmination are determined: after which there is a transition and changes in the statuses of the characters and the culmination of other rites that do not affect the change of social statuses. Prologues of the wedding and post-wedding cycles of rites, although considered fullfledged rites, do not contain culminating episodes. |
Appears in Collections: |
Сумський історико-архівний журнал |
Views
Australia
1
Ireland
81
Singapore
8585
Ukraine
2103
United Kingdom
567
United States
5830
Unknown Country
17169
Downloads
Austria
1
Indonesia
1
Poland
1
Ukraine
2102
United States
17169
Unknown Country
17170
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kukharenko_shaj_38_2022.pdf | 515.66 kB | Adobe PDF | 36444 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.