Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88787
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Peculiarities of Poltava State Medical University students stress resistance
Other Titles Особливості стресостійкості студентів Полтавського державного медичного університету
Authors Gancho, O.V.
Fedorchenko, V.I.
Tkachenko, O.V.
Bubli, T.D.
Moshel, T.M.
Bobrova, N.O.
ORCID
Keywords stress resistance
стресостійкість
stres
стрес
professional training of future doctors
професійна підготовка майбутніх лікарів
stress resistance among students
стресостійкість серед студентів
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88787
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Gancho OV, Fedorchenko VI, Tkachenko OV, Bublii TD, Moshel TM, Bobrova NA. Peculiarities of Poltava State Medical University students stress resistance. EUMJ.2022;10(2):165-172DOI: https://doi.org/10.21272/eumj.2022;10(2):165-172
Abstract Однією з головних компетентностей майбутнього лікаря є розвинена стресостійкість. Студентський період характеризується підвищеним рівнем стресу, але в той же час сприятливими віковими можливостями для розвитку життєздатних стратегій і установок особистості. Це обумов­лює необхідність вивчення чинників стресостійкості студентів та способів ії розвитку. Мета статті по­лягає у теоретико-експериментальному дослідженні психологічних чинників стресостійкості студентів медичного та стоматологічного факультетів у процесі формування їхньої професійної готовності. Кількісний склад вибіркової сукупності студентів складав 104 особи віком від 18 до 20 років, які навчалися на 2–4 курсах медичного та стоматологічного факультетів Полтавського державного медичного університету. В ході емпіричного дослідження було використано такі методики: «Тест стресостійкості С. Мадді», адаптований Д. А. Леонтьєвим і Є. І. Рассказовою, «Тест смисложиттєвих орієнтацій (СЖО)» Д. Леонтьєва та «Бостонський тест стрессостійкості». Дослідження було проведене в листопаді 2021 року дистанційно, за допомогою гугл-анкет. Статистичну обробку результатів досліджень здійснювали за допомогою програми Microsoft Excel Office 2010. Визначення вірогідності різниці між групами проводили з використанням критерію t Стьюдента. В результаті проведеного дослідження були виявлені відмінності в особливостях стресостійкості між студентами стоматологічного та медичного факультетів. У студентів медичного факультету відмічається вищий рівень стресостійкості, вони більш орієнтовані на освоєння професії, на професійну діяльність, також для них характерні більш високі показники прийняття ризику порівняно зі студентами-стоматологами. Також наявні відмінності у ціннісно-смисловій сфері: серед студентів-медиків більш поширеними є екзистенційні установки, а серед стоматологів – утилітарні. На основі отриманих результатів з метою підвищення рівня стресостійкості нами було проведено тренінг стресостійкості, який слід розглядати як спосіб розвитку та вироблення нових шляхів реагування на стресові ситуації.
Abstract One of the main competencies of the future doctor is developed stress resistance. High level of stress is characteristic of student’s life, but at the same time, it is favourable for opportunities related to the development of viable strategies and attitudes of the individual. It necessitates the study of stress factors of students and ways of its development. Objective. The objective of the article is theoretical and experimental study of psychological factors of stress resistance in medical and dental faculties’ students when forming their professional readiness. The sample included 104 people aged 18 to 20 years, who were 2 to 4 course students of medical and dental faculties of Poltava State Medical University. Methods and materials. The following methods were used in the empirical study: «S. Muddy's stress test», adapted by DA Leontiev and EI Rasskazova, «Test of meaningful life orientations (MLO)» by D. Leontiev and «Boston stress test». The study was conducted in November 2021 remotely, using Google questionnaires. Statistical processing of research results was carried out using Microsoft Excel Office 2010. The statistical significance of difference between groups was determined using the Student's t-test. Results. As a result of the study, some differences in the features of stress resistance between students of dental and medical faculties were revealed. Students of the medical faculty had a higher level of stress resistance. They were more focused on mastering the profession and professional activity and had higher risk-taking rates than dental faculty students. There were also differences in the value-semantic sphere: existential attitudes were more common among medical students and utilitarian attitudes ­– among dentists. Based on the obtained results, we conducted training on stress resistance in order to increase the level of stress resistance, which should be considered a way to respond to stressful situations.
Appears in Collections: Східноукраїнський медичний журнал

Views

China China
70578
Germany Germany
1
Ireland Ireland
567
Ukraine Ukraine
4373
United Kingdom United Kingdom
2187
United States United States
223234
Unknown Country Unknown Country
4372

Downloads

China China
70577
Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
13072
United States United States
305313
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Gancho_stress_resistance.pdf 1.03 MB Adobe PDF 388964

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.