Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88994
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Analysis of stakeholder interaction patterns in implementing the third mission of universities as an element of leadership strategy development |
Other Titles |
Аналіз патернів взаємодії стейкхолдерів при виконанні третьої місії університетів як елемент розроблення стратегії лідерства |
Authors |
Shvindina, Hanna Oleksandrivna
Petrushenko, Yurii Mykolaiovych Balahurovska, I. Onopriienko, K. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0883-8361 http://orcid.org/0000-0001-9902-7577 |
Keywords |
третя місія університету патерни взаємодії стейкхолдери лідерські якості комунікація third mission of the university patterns of interaction stakeholders leadership qualities communication |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88994 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | Shvindina H., Petrushenko Y., Balahurovska I., Onopriienko K. Analysis of stakeholder interaction patterns in implementing the third mission of universities as an element of leadership strategy development // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 2. С. 154−159. DOI:10.21272/1817-9215.2022.2-18 |
Abstract |
Сучасні українські університети знаходяться на етапі інтеграційних змін, які викликані формуванням
єдиного європейського освітнього простору. Процеси гуманізації суспільства, які активно відбуваються в
сучасному світі, потребують створення умов для формування розвинутого та освіченого соціуму. Саме
ці умови створюються в університетах, які виконують три місії: надання якісної освіти, проведення
наукових досліджень та сприяння розвитку соціально-економічної сфери життя суспільства. Третя місія
університету покликана формувати та постійно вдосконалювати суспільство, яке прагне до отримання
нових знань та навичок. Завдяки такому суспільству стає можливим стабільний економічний і соціальний
розвиток в державі.
Стаття присвячена вивченню зовнішніх стейкхолдерів та особливостей їх взаємодії з закладами
освіти в ході реалізації третьої місії університетів. Дослідження показує, що аналіз зовнішніх
зацікавлених сторін та їх властивостей дає змогу ефективно взаємодіяти з ними. На основі такого
аналізу можливо сформувати результативні моделі взаємодії університету із зовнішніми стейкхолдерами
при реалізації третьої місії. Запропоновані моделі мають практичну цінність.
В роботі описано ключовий зовнішній стейкхолдер університетів при виконанні третьої місії –
держава, а також представлені основні зовнішні стейкхолдери університетів, які є організаціями різних
форм власності. Проаналізовано особливості та характеристики досліджуваних зовнішніх зацікавлених
сторін університетів з огляду на актуальність реалізації третьої місії. Досліджені стейкхолдери
університетів є поширеними в українській практиці взаємодії освітніх закладів з ними.
В дослідженні наведені ефективні патерни взаємодії університетів із зовнішніми стейкхолдерами при
виконанні третьої місії. Описано процес управління взаємовідносинами між закладами освіти і
зовнішніми зацікавленими сторонами при реалізації третьої місії.
В запропонованій статті розглянуті лідерські якості керівників університетів різних рівнів
менеджменту, які сприяють формуванню ефективних способів взаємодії з зовнішніми зацікавленими
сторонами. Підкреслено необхідність університетів ефективно комунікувати із зовнішніми
стейкхолдерами для точного розуміння їх потреб з метої їх задоволення. Modern Ukrainian universities are at the stage of integration changes caused by forming a single European educational space. The processes of society humanization, which are actively taking place in the modern world, require the creation of conditions to form a developed and educated society. These conditions are created in universities, which fulfill three missions: providing quality education, conducting research, and promoting the development of the socio-economic sphere of society. The article deals with the study of external stakeholders and the peculiarities of their interaction with educational institutions during the implementation of the third mission of universities. The study shows that analyzing external stakeholders and their properties allows them to interact effectively. Based on this analysis, it is possible to form effective models of interaction between the university and external stakeholders in the implementation of the third mission. The paper describes the key external stakeholder of universities in the implementation of the third mission - the state. The article presents the main external stakeholders of universities, which are organizations of various forms of ownership. Given the urgency of the third mission, the peculiarities and characteristics of the researched external stakeholders of universities are analyzed. The studied stakeholders of universities are widespread in the Ukrainian practice of interaction of educational institutions with them. The study presents effective patterns of interaction between universities and external stakeholders in the third mission. The process of managing the relationship between educational institutions and external stakeholders in implementing the third mission is described. The proposed article considers the leadership qualities of university leaders with different management levels, which contribute to the formation of effective ways of interacting with external stakeholders. Emphasis is placed on the need for universities to communicate effectively with external stakeholders to understand their needs to meet them accurately. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Algeria
12564
Austria
4446423
Canada
1
Chile
1
China
1606912829
Côte d’Ivoire
1
Egypt
502190600
Estonia
1
France
1
Germany
132717562
Iran
1
Ireland
-669573470
Mongolia
1
Poland
1
Singapore
1606912834
South Africa
1
Spain
696
Turkey
1
Ukraine
828439881
United Kingdom
28672116
United States
-1719995116
Unknown Country
1568801158
Downloads
Austria
1
Chile
1
China
1606912830
Egypt
502190601
France
276
Germany
1
Ireland
12569
Japan
1
Poland
1
Saudi Arabia
1
Singapore
1
Ukraine
-525892124
United Kingdom
1
United States
-1719995118
Unknown Country
-751935772
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Shvindina_stakeholders.pdf | 294.08 kB | Adobe PDF | -888706730 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.