Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89219
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Thermoelectric Coolers with Friction Steam Brakes
Other Titles Термоелектричні охолоджувачі з фрикційними паровими гальмами
Authors Volchenko, D.A.
Kindrachuk, M.V.
Volchenko, N.A.
Savchin, M.V.
Savchin, Y.M.
Bolony, T.V.
ORCID
Keywords термоелемент
ефект Пельтьє
термопара
пара тертя
гальмо
thermoelement
Peltier effect
thermopile
friction pair
brake
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89219
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation D.A. Volchenko, M.V. Kindrachuk, N.A. Volchenko, et al., J. Nano- Electron. Phys. 14 No 4, 04034 (2022) DOI: https://doi.org/10.21272/jnep.14(4).04034
Abstract У статті розглянуті питання ефективності зниження температури в термоелектричному охолоджувачі; природи руйнування електричного заряду тепловими імпульсами; режимів роботи термобатарей у парах тертя гальма. Мета роботи полягала у зменшенні величини співвідношення між ефектами Пельтьє ("корисним") і Джоуля ("шкідливим") електрични-ми та тепловими струмами, що циркулюють у гілках термобатарей, та застосування тер-моелектричного охолодження в парах тертя стрічково-колодкового гальма бурової лебідки. Термобатареї, встановлені у фрикційні накладки гальмівної стрічки на її гілки, працювали в режимах, відповідно, термоелектрохолодильника і термоелектрогенератора. Установлено, що при квазівирівнюванні енергонавантаженості по куту охоплення стрічкою шківа досягається в середньому: зниження енергонавантаженості до 20%, підвищення динамічного коефіцієнта тертя на 11% і зменшення зносу накладок на 8,5% при їх роботі в інтервалі поверхневих об'ємів. матеріалів.
In the materials of the article, the following issues are considered in relation to this problem: the efficiency of temperature reduction in a thermoelectric cooler; the nature of the destruction of an electric charge by thermal impulses; operating modes of thermopiles in brake friction pairs. The purpose of the article is to reduce the value of the ratio between the Peltier ("useful") and Joule ("harmful") effects in electric and thermal currents circulating in the thermopile branches, and the use of thermoelectric cooling in the friction pairs of the tape-shoe brake of the drawworks. The thermopiles installed in the friction linings of the brake band on its incoming and outgoing branches operated in the modes of a thermoelectric cooler and a thermoelectric generator, respectively. It has been established that when the energy loading is quasi-leveling in terms of the belt sweep angle of the pulley, the following is achieved on average: a decrease in energy loading to 20 %, an increase in the dynamic coefficient of friction by 11 %, and a decrease in liner wear by 8.5 % when they operate in the range of surface-bulk temperatures below the acceptable value for their materials.
Appears in Collections: Журнал нано- та електронної фізики (Journal of nano- and electronic physics)

Views

Algeria Algeria
4852
Australia Australia
1
Bulgaria Bulgaria
1
China China
465992
Germany Germany
1
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
722
Japan Japan
4889505
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
1
Ukraine Ukraine
34495
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
12980026
Unknown Country Unknown Country
250242
Vietnam Vietnam
1

Downloads

China China
7334208
France France
1
Germany Germany
26227
Ireland Ireland
1
Morocco Morocco
1
New Zealand New Zealand
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
100901
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
7334214
Unknown Country Unknown Country
7334210

Files

File Size Format Downloads
Volchenko_jnep_4_2022.pdf 382.32 kB Adobe PDF 22129766

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.