Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89219
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Thermoelectric Coolers with Friction Steam Brakes |
Other Titles |
Термоелектричні охолоджувачі з фрикційними паровими гальмами |
Authors |
Volchenko, D.A.
Kindrachuk, M.V. Volchenko, N.A. Savchin, M.V. Savchin, Y.M. Bolony, T.V. |
ORCID | |
Keywords |
термоелемент ефект Пельтьє термопара пара тертя гальмо thermoelement Peltier effect thermopile friction pair brake |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89219 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | D.A. Volchenko, M.V. Kindrachuk, N.A. Volchenko, et al., J. Nano- Electron. Phys. 14 No 4, 04034 (2022) DOI: https://doi.org/10.21272/jnep.14(4).04034 |
Abstract |
У статті розглянуті питання ефективності зниження температури в термоелектричному охолоджувачі; природи руйнування електричного заряду тепловими імпульсами; режимів роботи термобатарей у парах тертя гальма. Мета роботи полягала у зменшенні величини співвідношення між ефектами Пельтьє ("корисним") і Джоуля ("шкідливим") електрични-ми та тепловими струмами, що циркулюють у гілках термобатарей, та застосування тер-моелектричного охолодження в парах тертя стрічково-колодкового гальма бурової лебідки. Термобатареї, встановлені у фрикційні накладки гальмівної стрічки на її гілки, працювали в режимах, відповідно, термоелектрохолодильника і термоелектрогенератора. Установлено, що при квазівирівнюванні енергонавантаженості по куту охоплення стрічкою шківа досягається в середньому: зниження енергонавантаженості до 20%, підвищення динамічного коефіцієнта тертя на 11% і зменшення зносу накладок на 8,5% при їх роботі в інтервалі поверхневих об'ємів. матеріалів. In the materials of the article, the following issues are considered in relation to this problem: the efficiency of temperature reduction in a thermoelectric cooler; the nature of the destruction of an electric charge by thermal impulses; operating modes of thermopiles in brake friction pairs. The purpose of the article is to reduce the value of the ratio between the Peltier ("useful") and Joule ("harmful") effects in electric and thermal currents circulating in the thermopile branches, and the use of thermoelectric cooling in the friction pairs of the tape-shoe brake of the drawworks. The thermopiles installed in the friction linings of the brake band on its incoming and outgoing branches operated in the modes of a thermoelectric cooler and a thermoelectric generator, respectively. It has been established that when the energy loading is quasi-leveling in terms of the belt sweep angle of the pulley, the following is achieved on average: a decrease in energy loading to 20 %, an increase in the dynamic coefficient of friction by 11 %, and a decrease in liner wear by 8.5 % when they operate in the range of surface-bulk temperatures below the acceptable value for their materials. |
Appears in Collections: |
Журнал нано- та електронної фізики (Journal of nano- and electronic physics) |
Views
Algeria
4852
Australia
1
Bulgaria
1
China
465992
Germany
1
India
1
Indonesia
1
Ireland
722
Japan
4889505
Pakistan
1
Philippines
1
Ukraine
34495
United Kingdom
1
United States
12980026
Unknown Country
250242
Vietnam
1
Downloads
China
7334208
France
1
Germany
26227
Ireland
1
Morocco
1
New Zealand
1
Singapore
1
Ukraine
100901
United Kingdom
1
United States
7334214
Unknown Country
7334210
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Volchenko_jnep_4_2022.pdf | 382.32 kB | Adobe PDF | 22129766 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.