Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89313
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Державне регулювання освіти в контексті розвитку національної економіки |
Authors |
Mayboroda, Tetyana
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-4547-5822 |
Keywords |
державне регулювання освіти галузь освіти національна економіка державне фінансування освіти професійна (професійно-технічна) освіта state regulation of education field of education state education funding national economy professional (vocational-technical) education |
Type | Synopsis |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89313 |
Publisher | Полтавський університет економіки і торгівлі |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Майборода Т. М. Державне регулювання освіти в контексті розвитку національної економіки : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.03. Полтава, 2019. 23 с. |
Abstract |
Майборода Т. М. Державне регулювання освіти в контексті розвитку
національної економіки. – На правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.03 – економіка та управління національним господарством. – Вищий навчальний заклад Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі», Полтава, 2019.
У дисертації досліджено місце освіти в системі національної економіки, еволюціонування державного регулювання освіти, його методи та інструменти, доповнено систему принципів його реалізації. Проаналізовано основні тенден- ції розвитку освіти в Україні, обґрунтовано вплив державного регулювання освіти на розвиток соціально-трудових відносин, доведено вплив державного фінансування освіти на трансформацію галузевої та технологічної структури на- ціональної економіки. Проведено факторно-сегментний аналіз зв’язку між результативністю досягнення Цілей сталого розвитку і державним регулюванням освіти, здійснено агреговане оцінювання впливу інструментів державного регу- лювання освіти на результативність реалізації стратегії сталого розвитку націо- нальної економіки, запропоновано оптимізацію регіональної мережі закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Майборода Т. М. Государственное регулирование образования в контексте развития национальной экономики. – На правах рукописи. Диссертация на соискание ученой степени кандидата экономических наук по специальности 08.00.03 – экономика и управление национальным хозяйством. – Высшее учебное заведение Укоопсоюза «Полтавский университет экономики и торговли», Полтава, 2019. В диссертации исследованы место образования в системе национальной экономики, эволюционирование государственного регулирования образования, его методы и инструменты, дополнена система принципов его реализации. Проанализированы основные тенденции развития образования в Украине, обосновано влияние государственного регулирования образования на развитие социально-трудовых отношений, доказано влияние государственного финансирования образования на трансформацию отраслевой и технологической структуры национальной экономики. Проведен факторно-сегментный анализ связи между результативностью достижения Целей устойчивого развития и государственным регулированием образования, осуществлена агрегированная оценка влияния инструментов государственного регулирования образования на результативность реализации стратегии устойчивого развития национальной экономики, предложена оптимизація региональной сети учреждений профессионального (профессионально-технического) образования. Mayboroda T. M. State regulation of education in the context of national economy development. – Qualification dissertation, manuscript copyright. Thesis for the degree of candidate of economic sciences in speciality 08.00.03 Economics and Management of National Economy. – Higher Educational Institution of Ukoopspilka «Poltava University of Economics and Trade», Poltava, 2019. The dissertation examines the place and role of education in the system of na- tional economy, the evolution and formation of state regulation of education and its conceptual-categorical apparatus, the main methods and instruments of state regula- tion of education in the context of development of national economy. The existing system of state regulation of education principles needs to be sup- plemented by the principle of extended participatory (creation of proper conditions for involvement of decision-makers in the field of education of all interested stake- holders both from governmental and non-governmental sectors) and institutional and functional complementarity (based on the possibility of formative system of educa- 21 tion interaction and complementarity not only of economic, but also of social in- stitutions in the field of state regulation of education and their functions). The general assessment of main trends in the complementarity of development of labor market and educational services market in Ukraine has made possible to ascertain the following disproportions: the reduction of number of educational institutions and the contingent of education applicants, as well as the growth of expenditures on their financing; high unemployment among young people and those with vocational and complete higher education levels, and there is a large num- ber of vacancies for those with vocational level. On the basis of complex and elemental estimation through the use of logit modeling and the method of main com- ponents it has been empirically proved that state regulation of education is more in- fluential on the development of the sphere of social and labor relations in national economy, comparatively with demographic and migration trends. The study of state regulation of education has substantiated its effectiveness in the context of the formation of sectoral and technological structure of national economy, which has been confirmed by the construction of regression model with fixed effects (current relationships) and distribution-lag models (long-term relationships). To identify the dependency between the performance of governmental regula- tion tools and the performance of each Sustainable Development Goal, it has been suggested to perform a factor-segmental analysis based on combination of principal component method and fixed-effects panel regression analysis. This has made possi- ble to identify governmental funding on education as the most influential instrument of state regulation of education, which has a significant impact on Goals 9, 12, 14, 17 and secondary - on Goals 6, 8, 16. In addition, it has been shown that coverage popu- lation by education, the ratio of "teacher-student" in higher education or the length of compulsory education influences, on average, on the achievement of Goal 8. An aggregate assessment of the effectiveness of the sustainable development strategy of national economies implementation on the sample of Central and Eastern Europe and Ukraine based on a parametric method of stochastic frontal analysis has revealed the significant impact of regulatory interventions in the field of state regula- tion of education. This has become the basis for clustering between sampling countries and identifying key benchmarks in regulating the educational environment for Ukraine in order to achieve the Sustainable Development Goals, in particular: decentralizing education management, establishing partnerships with the non-governmental sector, and giving autonomy to educational providers, and long-life education development. It has been proposed to improve the state regulation of vocational education by optimizing its regional network by forming support institutions around which associa- tions may occur or which may become regional centers of professional excellence. This has been proposed to be carried out on the basis of assessment of the effectiveness of educational institutions’ activities by the method of factor analysis with elements of gravity modeling (taking into account the geographical principle of location). |
Appears in Collections: |
Автореферати |
Views
Germany
2300
Ireland
513
Japan
1
Mongolia
1
Poland
257
Singapore
1
Ukraine
18160
United Kingdom
9081
United States
65227
Downloads
Ukraine
18161
United States
65226
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Mayboroda_economy.pdf | 817.44 kB | Adobe PDF | 83387 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.