Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89447
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Analysis of the possibilities of application of quest technologies in professional orientation work |
Authors |
Rybalchenko, Svitlana Mykolaivna
Balahurovska, Inna Oleksiivna Zahoruiko, K. Balahurovska, A. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-3971-9069 http://orcid.org/0000-0003-3642-9506 |
Keywords |
квест-технології веб-квест компетентності професійна діяльність здібності та навички technology quest web quest competencies professional activities abilities and skills |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89447 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | Rybalchenko S. M., Balahurovska I. O., Zahoruiko K., Balahurovska A. Analysis of the possibilities of application of quest technologies in professional orientation work // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 3. С. 120−124. DOI: 10.21272/1817-9215.2022.3-14 |
Abstract |
Розвиток сучасної української освіти потребує використання принципово нових інструментів
діяльності в навчальному процесі. Орієнтація на формування особистості, яка здатна самостійно
вирішувати ситуативні завдання та приймати максимально ефективні рішення є завданням сучасного
компетентного педагога. Правильно обрана професія та розвиток необхідних компетентностей і
практичних навичок в обраному виді діяльності кожної людини формує розвинуте та освідчене
суспільство. Таке суспільство прагне до розвитку в усих суспільних процесах країни, яка в сучасних
умовах потребує висококваліфікованих та сучасних спеціалістів. Одним з дієвих інструментів для
всебічного розвитку учнів є квест (веб-квест) технологія.
В роботі описані підходи науковців до визначення сутності та особливості квест (веб-квест)
технології. Розглянуто форми квестів, які за допомогою Інтернету вирішують різні завдання, спряють
розвитку особистості учнів та допомагають в профорієнтаційній діяльності. Проаналізовані шляхи
реалізації цього інструменту в освітній діяльності, яка націлена на створення умов для якісного
навчання та профорієнтаційній діяльності, яка сприяє правильному вибору майбутньої спеціальності
кожного члена суспільства. Наголошено на важливості використання комунікаційних технологій при
використанні описаної технології.
В статті розглянуто основні завдання квест технології, виконання яких забезпечує розвиток
інтелектуальних здібностей учня та формує у нього необхідні професійні для певної діяльності
компетентності. Також розглянуто роль квесту в профорієнтаційній діяльності представників
освіти.
Досліджено основні компетентності, які розвиваються під час використання і реалізації квест
технології в учнів та здобувачів. Також проаналізовано, яким чином поєднання гри і навчання сприяє
ефективній взаємодії учня з усима елементами навчального процесу та досягненню високих результатів
в навчанні.
Описано педагогічні цілі реалізації освітніх квестів, які сприяють правильному вибору майбутньої
спеціальності людини та ефективному навчанні в обраному виді діяльності. The development of modern Ukrainian education requires the use of fundamentally new tools of activity in the educational process. Focusing on the formation of a personality capable of independently solving situational tasks and making the most effective decisions is the task of a modern, competent teacher. A correctly chosen profession and the development of the necessary competencies and practical skills in the selected activity of each person form a developed and educated society. Such a society strives for growth in all social processes of the country, which in modern conditions needs highly qualified and modern specialists. Quest (web-quest) technology is one of the effective tools for the comprehensive development of students. The paper describes the approaches of scientists to defining the essence and features of the quest (webquest) technology. The forms of quests that solve various tasks with the help of the Internet, help students' personality development and help in career guidance activities are considered. Ways of implementing this tool in educational activities, which are aimed at creating conditions for high-quality training and career guidance activities that contribute to the correct choice of the future specialty of each member of society, are analyzed. The importance of using communication technologies when using the described technology is emphasized. The article discusses the main tasks of the technology quest, the implementation of which ensures the development of the student's intellectual abilities and forms the necessary professional competencies for a particular activity. The role of the quest in the career guidance activities of education representatives is also considered. The main competencies that develop during the use and implementation of quest technology in students and students have been studied. It was also analyzed how the combination of play and learning contributes to the effective interaction of the student with all elements of the educational process and the achievement of high results in education. The pedagogical goals of implementing educational quests are described, contributing to the correct choice of a person's future specialty and practical training in the chosen activity. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Austria
55
Belgium
1
China
1457792200
Côte d’Ivoire
1
Estonia
1
Germany
10773
Ireland
7122
Russia
51
Singapore
3282189
Ukraine
470931
United Kingdom
147382
United States
-1271318659
Unknown Country
294537776
Downloads
China
1457792201
Egypt
599
Estonia
1
Ireland
1
Sweden
1
Ukraine
30959714
United States
1457792204
Unknown Country
104145727
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Rybalchenko_technology_quest.pdf | 232.22 kB | Adobe PDF | -1244276848 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.