Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89452
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The big five personality traits as antecedents of panic buying |
Other Titles |
Пʼятифакторна модель особистості та передумови здійснення панічних покупок |
Authors |
Kurnaz, A.
|
ORCID | |
Keywords |
панічна покупка теорія великої п’ятірки COVID-19 риси особистості великої п’ятірки Туреччина panic buying big five theory the big five personality traits Turkey |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89452 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Kurnaz, A. (2022). The big five personality traits as antecedents of panic buying. Marketing and Management of Innovations, 3, 21-33. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.3-02 |
Abstract |
Стаття присвячена аналізу індивідуальних рис особистості як передумов панічної покупки. Автор зазначає,
що в надзвичайні періоди, людям властиво змінювати купівельну поведінку та панічно скуповувати певні
продукти або групи продуктів. Теоретична основа концепції панічних покупок містить різні теорії, включаючи
індивідуальні та соціально-психологічні. Відповідно до головної мети дослідження, концепція панічної покупки
розглядається з точки зору індивідуальних теорій. Попри наявність низки наукових праць, присвячених
дослідженню факторів, які спричиняють панічні покупки, автором наголошено на наявності прогалин у науковій
літературі, присвяченій дослідженню ролі індивідуальних особливостей особистості під час панічних покупок.
Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 852 респондентів, які проживають
у Туреччині. В основі даного дослідження покладено п'яти факторну модель «Велика пʼятірка». Для тестування
характеристик особистості, у роботі було застосовано опитувальник великої пʼятірки "The Big Five Inventory"
та шкалу вимірювання панічних покупок "Panic Buying Scale". Емпіричне дослідження проведено з
використанням інструментарію аналізу факторного аналізу та моделювання структурних рівнянь. Отримані
результати засвідчили, що доброзичливість (одна з пʼяти головних особистісних рис) має статистично значущий
негативний вплив на панічні покупки, тоді як невротизм – статично значущий позитивний вплив. Результати
дослідження дають підстави стверджувати, що рівень панічних покупок є нижчим, коли люди мають розвинуту
рису характеру – доброзичливість. Своєю чергою, невротизм сприяє панічним покупкам. За результатами
дослідження не було встановлено суттєвого впливу сумлінності, відкритості та екстраверсії на панічні покупки.
У статті наголошено, що розуміння головних мотивів поведінки людей під час панічних покупок є суттєвим для
ефективного управління під час надзвичайних ситуацій та вживання необхідних запобіжних заходів. This study aims to analyse the effects of personality traits as antecedents of panic buying. In extraordinary periods, certain behavioural changes could be observed in individuals, and panic buying behaviour could occur for specific products or product groups. The theoretical framework of the concept of panic buying comprises various theories, including individual and socio-psychological backgrounds. In line with the main objective of this study, the concept of panic buying is addressed in the light of theories that elaborate on individual factors. Even though there are many factors affecting panic buying, there is a limited number of studies discussing the subject within the context of personality traits, which are among the individual factors. In this study, data were acquired from 852 participants in Turkey by applying the questionnaire technique as a quantitative research method. The Big Five Personality Traits, one of the significant theories in measuring personality traits, are selected as the baseline. This study used the "The Big Five Inventor" scale. On the other hand, the "Panic Buying Scale" was applied in the measurement of panic buying. Data analysis was conducted through confirmatory factor analysis and structural equation modelling. Upon evaluating the findings, it was concluded that agreeableness (one of the five major personality traits) has a statistically significant and negative impact on panic buying. In contrast, neuroticism has a significant and positive effect. The more individuals have high agreeableness personality traits, the more panic buying decreases. Besides, the trait of high neuroticism causes an increase in panic buying. No significant effect of extraversion, conscientiousness, and openness personality traits on panic buying was determined. The findings indicate the effects of personality traits on the individual causes of panic buying behaviour. It is anticipated that this study will fill the relevant gap in the literature concerning considering personality traits as an antecedent of panic buying in the context of Turkish participants and examining both individual characteristics and cultural effects. Understanding the basic motivations of individuals regarding panic buying behaviour is of utmost importance for correctly managing the processes for similar extraordinary periods that may occur again in the future and for taking the necessary precautions. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
-1633252232
Austria
850
Belgium
1527352358
China
-1481953359
Denmark
1
Egypt
1
France
457530220
Germany
1527352360
Hong Kong SAR China
1527352356
Iceland
789852
India
-762915631
Indonesia
-437882279
Ireland
70610
Italy
1
Japan
1
Lebanon
13883325
Lithuania
914534312
Macao SAR China
1
Malaysia
1527352359
Maldives
1
Nepal
1
Netherlands
1
New Zealand
-1633252233
Norway
1
Pakistan
1
Philippines
1
Portugal
1
Russia
20
Saudi Arabia
1
Singapore
-1633252230
Slovakia
35914
Slovenia
1
South Korea
1
Spain
1
Sri Lanka
1
Taiwan
37185
Turkey
-437882281
Ukraine
-1633252231
United Arab Emirates
1
United Kingdom
-381404902
United States
1527352354
Unknown Country
1300202523
Downloads
Australia
1
Austria
1
Belgium
1
Canada
1
China
1315492276
Egypt
23475
France
457530221
Germany
1860266397
Ghana
1
Hong Kong SAR China
70604
India
-762915630
Indonesia
-437882278
Iran
144386
Italy
1
Japan
1
Kenya
94
Lebanon
1
Lithuania
914534313
Malaysia
-437882277
Nepal
1
Nigeria
1
Philippines
1
Portugal
86
Singapore
1
Slovenia
1
Sri Lanka
9554
Sweden
1094216842
Tunisia
1
Turkey
-437882280
Ukraine
-437882276
United Arab Emirates
1094216840
United Kingdom
-1983361487
United States
1527352355
Unknown Country
1300202524
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kurnaz_mmi_3_2022.pdf | 522.79 kB | Adobe PDF | 771286457 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.