Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89472
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Фактор інтерактивної актуалізації в алгоритмі медіавпливу: теоретичні основи |
Other Titles |
Interactive Update Factor in the Algorithm of Media Impact: Theoretical Foundations |
Authors |
Кутуза, Н.
|
ORCID | |
Keywords |
вплив медіавплив медіатекст психологічні особливості соціопсихоментальні характеристики сугестор текстова актуалізація influence media influence media text psychological features sociopsychomental characteristics suggestor text actualization |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89472 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Кутуза Н. Фактор інтерактивної актуалізації в алгоритмі медіавпливу: теоретичні основи // Образ. 2022. Вип. 2 (39). С. 6-14. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2022.2(39)-6-14 |
Abstract |
Статтю присвячено теоретичними основам впливу загалом і медіавпливу зокрема. Представлено авторську класифікацію – мегафактори актуалізації впливу подано двома блоками:
фактори соціопсихологічних характеристик суб’єкта й об’єкта впливу (або фактори інтерактивної актуалізації комунікативного впливу) та фактори повідомлення (або фактори текстової актуалізації комунікативного впливу), кожен з яких, відповідно, містить низку факторів,
що й уможливлюють загалом реалізацію впливу. Основну увагу приділено фактору інтерактивної
актуалізації впливу – фактору соціопсихоментальних властивостей суб’єкта впливу та фактору соціопсихоментальних властивостей об’єкта впливу. Підкреслена роль і власне специфіки
підґрунтя впливу (нейрофізіологічний, психологічний, лінгвістичний складники), а також вагомість елементів психологічного складника – когнітивний, афективний і конативний фактори,
які наявні при сприйнятті будь-якої інформації. Акцентовано й на важливості психолінгвістичних (експериментальних) методів у дослідженні різних видів впливу, що дає змогу виявляти актуальні сугестогени й застосовувати їх при конструюванні впливових контекстів із прогнозувальним ефектом. The article is devoted to the theoretical foundations of influence in general and media influence in particular. The author’s classification is presented – the megafactors of actualization of influence are presented in two blocks: factors of sociopsychological characteristics of the subject and object of influence (or factors of interactive actualization of communicative influence) and message factors (or factors of textual actualization of communicative influence), each of which, respectively, contains a number of factors, which enable the implementation of influence in general. The main attention is paid to the factor of interactive actualization of influence – the factor of sociopsychomental properties of the subject of influence and the factor of sociopsychomental properties of the object of influence. The role and actual specifics of the basis of influence (neurophysiological, psychological, linguistic components) are emphasized, as well as the importance of the elements of the psychological component – cognitive, affective and conative factors that are present in the perception of any information. Emphasis is also placed on the importance of psycholinguistic (experimental) methods in the study of various types of influence, which make it possible to identify relevant suggestogens and use them in the construction of influential contexts with a predictive effect. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
Austria
33
Belgium
1
Germany
12427
Ireland
712
Russia
28
Singapore
192546794
Spain
12429
Ukraine
15443198
United Kingdom
392991
United States
327200235
Unknown Country
3004915
Downloads
China
164656
France
1
Germany
39026617
Ireland
1
Romania
1
Ukraine
57893354
United States
192546793
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kutuza_Obraz_2_2022.pdf | 111.23 kB | Adobe PDF | 289631424 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.