Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89509
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Роль концептуальної метафори в профілюванні концепту |
Other Titles |
The Role of Conceptual Metaphor in Concept Profiling |
Authors |
Molhamova, Liliia Oleksiivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-6707-9791 |
Keywords |
концептуальна метафора мапування царина джерела царина цілі образ-схема домен фрейм ментальний простір conceptual metaphor mapping source realm goal realm image- scheme domain frame mental space |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89509 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Молгамова Л. О. Роль концептуальної метафори в профілюванні концепту // Філологічні трактати. 2022. Т. 14, № 1. С. 103-111. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2022.14 (1)-11 |
Abstract |
У статті систематизовано основні методологічні аспекти дослідження
концептуальної метафори. Увагу зосереджено на вирішенні таких завдань:
розкрити сутність поняття "концептуальна метафора", визначити різновиди
концептуальної метафори, систематизувати методологічні аспекти дослідження
концептуальної метафори. Стверджується, що метафора – когнітивний засіб, який
дозволяє представити абстрактний складний для осмислення концепт через інший
більш емпірично досліджений концепт. У статті метафора розглядається крізь
призму когнітивно-лінгвістичного погляду, згідно якого метафора працює на трьох
рівнях: надіндивідуальному, індивідуальному і субіндивідуальному.
Надіндивідуальний рівень відповідає тому, як дана мова і культура відображає
деконтекстуалізовані метафоричні закономірності, співвідноситься з рівнем
доменів і фреймів. Індивідуальний рівень відповідає метафоричній когнітивній
системі, що використовується окремими носіями мови, співвідноситься з
використанням психічних процесів у ментальному просторі, коли універсальні
аспекти значення метафоричного виразу у певній комунікативній ситуації містить
найбільш специфічну інформацію, що переходить з досвідом. Субіндивідуальний
рівень відповідає універсальним аспектам різного роду втілення, відповідає рівню
образ-схем, узагальнюючі моделі яких допомагають пояснювати значення
абстрактних понять. Концептуальні метафори пов’язують абстрактні поняття з
фізичними (заснованими на сприйнятті), в результаті чого концептуальна система
стає втіленою, наскрізь заснованою на сприйнятті. Зроблено висновок, що концепти
складаються з метафоричних структур, які ми маємо в довготривалій пам’яті і які
забезпечують концептуальний субстрат значення загалом і значення в конкретній
мові зокрема. Образ-схеми, домени та фрейми, разом узяті, становлять зміст
концептів, який отримує емоційне забарвлення в ментальному просторі кожного
окремого носія мови. The article systematizes the main methodological aspects of the study of conceptual metaphor. Attention is focused on solving the following tasks: to reveal the essence of ‘conceptual metaphor’, to determine the types of conceptual metaphor, to systematize the methodological aspects of the study of conceptual metaphor. It is argued that metaphor is a cognitive tool that allows to present an abstract concept difficult for comprehension through another more empirically studied concept. The cognitive-linguistic view of metaphor is considered, according to which metaphor works at three levels: supra- individual, individual and sub-individual. The supra-individual level corresponds to how a given language and culture reflect decontextualized metaphorical patterns, it correlates with the level of domains and frames. The individual level corresponds to the metaphorical cognitive system used by individual speakers, correlates with the use of mental processes in mental space, when universal aspects of the meaning of metaphorical expression in a particular communicative situation contains the most specific information acquired with experience. The sub-individual level corresponds to the universal aspects of various kinds of embodiment, corresponds to the level of image-schemes, generalizing models of which help to explain the meaning of abstract concepts. Conceptual metaphors connect abstract concepts with physical ones (based on perception), as a result of which the conceptual system becomes embodied, thoroughly based on perception. It is concluded that concepts consist of metaphorical structures that we have in our long-term memory and that provide a conceptual substrate of meaning in general and meaning of a particular language in particular. Image-schemes, domains and frames, taken together, constitute the content of concepts, which gets an emotional color in the mental space of each individual speaker. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Australia
1
Austria
20
China
224219
France
1
Ireland
14885694
Russia
30
Singapore
1
Switzerland
1
Ukraine
47050162
United Kingdom
1
United States
109210290
Unknown Country
514111264
Downloads
Czechia
874
Finland
3907
France
224218
Germany
224218
Ireland
1
Lithuania
1
Poland
1
Switzerland
171370422
Ukraine
47050163
United States
171370420
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Molhamova_Ftrk_1_2022.pdf | 340.18 kB | Adobe PDF | 390244226 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.