Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89514
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Linguistic Means of Creating Objectivity Effects in News Articles about the Coronavirus
Other Titles Мовні засоби створення ефектів об’єктивності в новинних статтях про коронавірус
Authors Chulanova, Halyna Valeriivna  
Ivashchenko, V.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-9961-0308
Keywords ефект об’єктивності
мовні засоби
новинні статті
коронавірус
суб’єктивність
objectivity effect
language tools
news articles
coronavirus
subjectivity
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89514
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Chulanova H. V., Ivashchenko V. Linguistic Means of Creating Objectivity Effects in News Articles about the Coronavirus // Філологічні трактати. 2022. Т. 14, № 1. С. 152-158. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2022.14 (1)-16
Abstract Стаття присвячена дослідженню засобів створення ефектів об’єктивності в новинних статтях про коронавірус. В роботі теоретично обuрунтовані мовні засоби, що репрезентують ефекти об’єктивності, які дозволили класифікувати їх, відповідно до рівня ефекту об’єктивності. В статті практично підтверджено широке застосування мовних засобів, що репрезентують навмисне створений ефект об’єктивності у 25 новинних статтях ВВС, які ми проаналізували. Ми довели, що ефект об’єктивності в новинних статтях про коронавірус досягається через використання певних мовних засобів відповідно до ступеня ефекту об’єктивності: високого, середнього та низького. Це дослідження проілюструвало те, що новинні статті про коронавірус насправді є суб’єктивними, але їхня суб’єктивність замаскована за допомогою різноманітних лінгвістичних засобів, що створюють ефект об’єктивності. Серед них: подання статистики без посилання на будь-які джерела, кількісна характеристика з допомогою іменників множини, слів more/less, узагальнені обставини місця та часу, використання непрямої мови з униканням пригадування мовця або використання прямої мови - цитування.
The article is devoted to the study of the means of creating objectivity effects in news articles about the coronavirus. The paper theoretically substantiates the linguistic means that represent the objectivity effects, which allowed to classify them according to the level of the objectivity effect. The article practically confirms the widespread use of language tools that represent the deliberately created objectivity effect in the 25 BBC news articles we have analyzed. We have shown that the objectivity effect in coronavirus news articles is achieved through the use of certain language tools according to the degree of objectivity effect: high, medium and low. This study illustrates that news articles about the coronavirus are in fact subjective, but their subjectivity is masked by a variety of linguistic means that create the objectivity effect. These include the presentation of statistics without reference to any source, quantitative characterization using plural nouns, words more / less, generalized circumstances of place and time, the use of indirect speech to avoid mentioning the speaker or the use of direct speech - citation.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Australia Australia
1
Austria Austria
47
China China
7357823
Germany Germany
45129
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
8544
Japan Japan
1
Russia Russia
44
Singapore Singapore
118544023
Ukraine Ukraine
200767
United Kingdom United Kingdom
100385
United States United States
84623598
Unknown Country Unknown Country
447968408

Downloads

China China
1
Ireland Ireland
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
600815
United States United States
118544022
Unknown Country Unknown Country
237088045

Files

File Size Format Downloads
Chulanova_Ftrk_1_2022.pdf 314.22 kB Adobe PDF 356232885

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.