Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89514
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Linguistic Means of Creating Objectivity Effects in News Articles about the Coronavirus |
Other Titles |
Мовні засоби створення ефектів об’єктивності в новинних статтях про коронавірус |
Authors |
Chulanova, Halyna Valeriivna
Ivashchenko, V. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-9961-0308 |
Keywords |
ефект об’єктивності мовні засоби новинні статті коронавірус суб’єктивність objectivity effect language tools news articles coronavirus subjectivity |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89514 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Chulanova H. V., Ivashchenko V. Linguistic Means of Creating Objectivity Effects in News Articles about the Coronavirus // Філологічні трактати. 2022. Т. 14, № 1. С. 152-158. https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2022.14 (1)-16 |
Abstract |
Стаття присвячена дослідженню засобів створення ефектів об’єктивності в
новинних статтях про коронавірус. В роботі теоретично обuрунтовані мовні
засоби, що репрезентують ефекти об’єктивності, які дозволили класифікувати їх,
відповідно до рівня ефекту об’єктивності. В статті практично підтверджено
широке застосування мовних засобів, що репрезентують навмисне створений ефект
об’єктивності у 25 новинних статтях ВВС, які ми проаналізували. Ми довели, що
ефект об’єктивності в новинних статтях про коронавірус досягається через
використання певних мовних засобів відповідно до ступеня ефекту об’єктивності:
високого, середнього та низького.
Це дослідження проілюструвало те, що новинні статті про коронавірус
насправді є суб’єктивними, але їхня суб’єктивність замаскована за допомогою
різноманітних лінгвістичних засобів, що створюють ефект об’єктивності. Серед
них: подання статистики без посилання на будь-які джерела, кількісна
характеристика з допомогою іменників множини, слів more/less, узагальнені
обставини місця та часу, використання непрямої мови з униканням пригадування
мовця або використання прямої мови - цитування. The article is devoted to the study of the means of creating objectivity effects in news articles about the coronavirus. The paper theoretically substantiates the linguistic means that represent the objectivity effects, which allowed to classify them according to the level of the objectivity effect. The article practically confirms the widespread use of language tools that represent the deliberately created objectivity effect in the 25 BBC news articles we have analyzed. We have shown that the objectivity effect in coronavirus news articles is achieved through the use of certain language tools according to the degree of objectivity effect: high, medium and low. This study illustrates that news articles about the coronavirus are in fact subjective, but their subjectivity is masked by a variety of linguistic means that create the objectivity effect. These include the presentation of statistics without reference to any source, quantitative characterization using plural nouns, words more / less, generalized circumstances of place and time, the use of indirect speech to avoid mentioning the speaker or the use of direct speech - citation. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Australia
1
Austria
47
China
7357823
Germany
45129
Indonesia
1
Ireland
8544
Japan
1
Russia
44
Singapore
118544023
Ukraine
200767
United Kingdom
100385
United States
84623598
Unknown Country
447968408
Downloads
China
1
Ireland
1
Singapore
1
Ukraine
600815
United States
118544022
Unknown Country
237088045
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Chulanova_Ftrk_1_2022.pdf | 314.22 kB | Adobe PDF | 356232885 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.