Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89596
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Knowledge Marketing: n(P, C, S, V)'s Mix? |
Other Titles |
Маркетинг знань: мікс n(P, C, S, V)? |
Authors |
Artiukhova, Nadiia Oleksandrivna
Krmela, J. Krmelova, V. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891 |
Keywords |
бібліометричний аналіз модель DIKW трансфер знань маркетинг-мікс стратегія оцінка експертний погляд ЦСР bibliometric analysis DIKW model knowledge transfer marketing mix strategy evaluation expert review SDG's |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89596 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Cite as: Artyukhova, A., Krmela, J., & Krmelova, V (2022). Knowledge Marketing: n(P, C, S, V)’s Mix? Marketing and Management of Innovations, 3, 182-189. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.3-16 |
Abstract |
Стаття присвячена пошуку оптимального алгоритму реалізації процесу просування знань на ринку освітніх
послуг. "Продуктом" просування є освітня програма. Просування продуктів освітньої діяльності можна
будувати за загальною лінією "внутрішнє забезпечення якості освіти – відгуки внутрішніх стейкхолдерів –
зовнішнє забезпечення якості освіти – відгуки зовнішніх стейкхолдерів – візитна картка освітнього продукту".
У застосуванні до освітньої програми, як об'єкта маркетингу знань, візитна картка – це набір інноваційних ознак,
які можуть бути покладені в основу реалізації певної стратегії. В рамках роботи, для опису процесу просування
освітньої програми використано абстрактно-логічний метод, метод аналогій та метод індукції-дедукції.
Бібліометричний аналіз проводився на основі масиву бібліографічних даних статей, індексованих у базі даних
Scopus за допомогою інструменту VOSviewer. Це дозволило оцінити можливості поєднання різних моделей
маркетинг-міксу. Результати бібліометричного аналізу засвідчили, що модель маркетинг-мікс застосовується до
просування знань (освітньої програми) як продукту моделі DIKW. Водночас відкритим залишається питання
вибору стратегії маркетинг-міксу чи обгрунтування необхідності використання комбінації цих стратегій. У
рамках роботи було проведено зв’язок між моделлю генерації знань та просуванням освітньої програми як
продукту моделі DIKW. Бібліометричний аналіз показав, що використання єдиної стратегії маркетинг-міксу
наразі не призводить до успіху в просуванні товару. Необхідна комбінація різних індикаторів стратегії. При
цьому важливо встановити ступінь значущості кожного показника в загальному рейтингу та відсіяти (за потреби)
окремі показники. Багаторівнева експертна оцінка визначає ступінь значущості кожного показника. За
результатами цієї оцінки формується певний набір показників для даної освітньої програми та домінуюча
стратегія, якщо така є. За результатами дослідження розроблено комбінований підхід до просування освітньої
програми на основі аналізу окремих показників та багатоетапної експертної оцінки внутрішніх і зовнішніх
стейкхолдерів. The work is devoted to the search for the optimal algorithm for implementing the process of promoting knowledge in the educational services market. The "product" of promotion is an educational program. Promotion of products of educational activities could be built along the general line "internal quality assurance of education -reviews of internal stakeholders - external quality assurance of education - reviews of external stakeholders - a business card of an educational product". When applied to an educational program as an object of knowledge marketing, a business card is a set of innovative features that could be used as the basis for implementing a particular strategy. In the frame of the work for describing the process of promoting the educational program abstract-logical method, the method of analogies, and the method of induction-deduction were used. A bibliometric analysis was carried out based on an array of bibliographic data of articles from the Scopus database using the VOSviewer tool to assess the possibility of combining different marketing mix models. The results of the bibliometric analysis show that the marketing mix model applies to the promotion of knowledge (educational program) as a product of the DIKW model. At the same time, the question of choosing a marketing mix strategy or justifying the need to combine these strategies remains open. As part of the work, a link was made between generating the knowledge model and promoting an educational program as a product of the DIKW model. Bibliometric analysis showed that using a single marketing mix strategy currently does not lead to success in product promotion. A combination of different strategy indicators is needed. At the same time, it is essential to establish the degree of significance of each indicator in the overall rating and to screen out (if necessary) individual indicators. A multi-level expert assessment determines the degree of significance of each indicator. Based on the results of this assessment, a specific set of indicators for this educational program and the dominant strategy, if any, are formed. A combined approach for promoting an educational program is developed based on an analysis of individual indicators and a multi-stage expert assessment of internal and external stakeholders. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1611661
Austria
57
Belgium
1
China
11103
Egypt
1
Germany
1
Iran
1
Ireland
1028
Japan
546
Norway
1
Russia
59
Spain
1
Ukraine
122076
United Kingdom
54483
United States
3534758
Unknown Country
5457854
Downloads
Australia
1
Canada
1
China
38340
Estonia
1
India
1
Iran
1
Japan
1
Romania
1
Ukraine
365920
United Arab Emirates
1300227
United Kingdom
988791
United States
3534760
Unknown Country
5457855
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Artyukhova_mmi_3_2022.pdf | 880.08 kB | Adobe PDF | 11685900 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.