Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89730
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Соціально-психологічні аспекти авторських матеріалів франчайзингових видань: механізми, функції, способи реалізації
Other Titles Social-psychological aspects of the author's materials of franchise editions: mechanisms, functions, ways of implementation
Authors Sadivnycha, Maryna Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-3943-7635
Keywords журналістика
соціальні комунікації
авторська журналістика
франчайзингове видання
типоформуючі атрибути
медіатекст
комунікативний вплив
проблемно-тематичний діапазон
контент
соціокомунікаційний аспект
соціально-психологічні аспекти
цільова аудиторія
психологічні особливості
journalism
social communications
author's journalism
franchise edition
type-forming attributes
media text
communicative influence
problem-thematic range
content
socio-communication aspect
social- psychological aspects
target audience
psychological features
Type PhD Thesis
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89730
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Садівнича, М. В. Соціально-психологічні аспекти авторських матеріалів франчайзингових видань: механізми, функції, способи реалізації : дис. ... д-ра філософії : 061. Суми, 2022. 228 с.
Abstract У дисертації вивчено, теоретично узагальнено та розв’язано комплексну проблему щодо механізмів, функцій, тематичного діапазону, типології, способів реалізації соціально-психологічних особливостей текстів авторської журналістики в системі франчайзингових видань України. Усебічне розроблення зазначеного питання дозволило показати визначальні ознаки співвіднесеності індивідуально-психологічних характеристик авторів із концептуалізацією та інтерпретацією інформації в матеріалах, із психолінгвістичними характеристиками текстів; окреслити соціальну детермінанту авторської журналістики франчайзингових журналів як одну з головних складових їхніх соціокомунікаційних стратегій; класифікувати авторські тексти за особливостями емоційного забарвлення; схарактеризувати прийоми, функції, способи реалізації авторського досвіду в медіатексті; систематизувати відомості про становлення та особливості функціонування найбільш знаних франчайзингових видань в Україні. Також удосконалено теоретико-методологічні критерії вивчення авторської журналістики, набуло подальшого розвитку дослідження особливостей ділових, гендерно маркованих, галузевих журналів; визначення проблемно- тематичного діапазону транснаціональних видань. Актуальність полягає в тому, що вперше в журналістикознавчій та соціокомунікаційній практиці всебічно досліджено авторський текст, у якому відбиті різні соціально-психологічні аспекти, чітко виражена позиція автора, прочитується його досвід, світоглядна складова, механізми текстотворення тощо. Для вивчення обрані видання, що в Україні виходять на умовах франчайзингу. Об’єктом дослідження виступили авторські тексти, розміщені у франчайзингових журналах. Предметом – соціально-психологічні детермінанти як визначальні складники авторського соціокомунікаційного дискурсу. Мета роботи – розв’язання комплексної проблеми авторської журналістики, пов’язаної з механізмами, функціями та способами реалізації соціально-психологічних особливостей текстів у системі франчайзингових видань України. Хронологічні межі дослідження охоплюють 2016–2021 рр. як найбільш сучасний період розвитку українського медіаринку. Емпіричну базу склали 403 авторські тексти, розміщені в друкованих та електронних версіях франчайзингових видань "Forbes Україна", "Marie Claire Україна", "L’Officiel Україна" та "Playboy Україна". Також для визначення загальних тенденцій функціонування франчайзингових журналів як окремого соціокомунікаційного сегмента українського медіаринку розглянуті "Elle Україна", "Cosmopolitan Україна", "Harper’s Bazaar Україна", "Vogue Україна", "Touch-magazine Україна", "Esquire Україна", "Maxim Україна", "Men’s Health Україна", "National Geographic Україна", додатки "Forbes woman Україна" та "Elle Man Україна". Головним методичним критерієм до вивчення об’єкта визначаємо соціально-комунікаційний підхід, що передбачає опрацювання особливостей франчайзингових видань, їхніх соціокомунікайційних стратегій, ролі та місця авторської журналістики в системі вищезазначеного типу медіа. Предмет дослідження потребував використання низки новітніх методів із таких дисциплін, як соціальна психологія, медіапсихологія, психолінгвістика. У ході дослідження з’ясовано, що, вивчаючи окремі франчайзингові видання, науковці передусім звертають увагу на історію їх виникнення і становлення, цільову аудиторію, типологічні характеристики, функції, місце в системі національних засобів масової інформації, маркетингові технології, концептосферу тощо. При цьому оминається один значущий чинник – розуміння соціально-психологічних аспектів авторських матеріалів як соціокомунікаційного інструменту сучасної журналістської практики. У той же час приклад франчайзингових видань засвідчує, що розвиток медіасфери тісно пов’язаний з авторською журналістикою. Франчайзингові журнали є яскравою ілюстрацією того, як функціонують масмедіа в епоху глобалізації. Будучи транснаціональними виданнями, вони поєднують та переплітають між собою культурні традиції різних народів, показують, як змінюються соціально важливі теми й проблеми, уявлення про світ, погляди, моральні норми та цінності. Типоформуючими атрибутами досліджуваного сегмента журналів є такі ознаки, як територія розповсюдження, економічні принципи, характеристика засновника. Тож на основі виділених типологічних характеристик можемо говорити, що франчайзингові видання – це міжнародні медійні бренди, які мають локальні представництва в різних країнах і видаються на певних економічних умовах (продаж ліцензії) під маркою медіакомпанії-засновниці. Проаналізовані франчайзингові журнали, що видаються або видавалися в Україні на початку ХХІ ст., умовно розділені на три великі групи: ділові, гендерно марковані та галузеві. Визначальними чинниками такого поділу стали їхнє цільове призначення (читацька аудиторія) й тематичне спрямування. Одна зі складових соціокомунікаційних стратегій франчайзингових видань – активне використання в контентному наповненні матеріалів, у яких чітко простежується суб’єктивна позиція автора, його досвід, світоглядна складова, специфічні механізми текстотворення тощо. Соціальний портрет авторського складу зазначених журналів показав, що він є наслідком формування редакцією тематичного діапазону кожного окремого видання, відображенням стратегій розвитку та інформаційних потреб читачів. Помічено, що більшість авторів є позаштатними дописувачами. В основному це експерти в певній галузі діяльності, які у своїх текстах спираються на професійні знання та досвід. Такий підхід свідчить, що франчайзингові видання добирають авторський склад на засадах соціального статусу й компетенції, створюючи таким чином особливий простір для соціальної інтеракції автора та читача. Детермінантою соціальної позиції автора є робота над певним проблемно-тематичним діапазоном: автор береться лише за теми, що найбільше хвилюють його, перебувають у колі уваги. Помічено: автори видань, що функціонують в Україні на умовах франчайзингу, порушують здебільшого локальні проблеми, зорієнтовані на відображення життя сучасного українського суспільства. При цьому також простежується орієнтація тематики на соціальні цінності та норми західного світу. Розглядаючи механізми реалізації авторського досвіду в текстах франчайзингових видань, ми умовно виокремили три форми: професійний, особистий (емоційний) та змішаний види. Автори використовують переважно одну з форм. Саме актуалізація однієї з них визначає авторський стиль матеріалів, виконує низку функцій, що впливають на сприйняття текстів, взаємодію автора з реципієнтами. Прикметно, що в усіх проаналізованих виданнях домінує професійна форма відображення досвіду. Активно представлена у франчайзингових медіа й змішана форма репрезентації авторського досвіду. У таких текстах висновки, які робить автор, несуть на собі відбиток не тільки його професійного досвіду, але й пережитих емоцій. Це надає експертній думці більш «живого», особистого звучання. Найсуб’єктивнішими, найемоційнішими є тексти, де представлено особистий (емоційний) досвід автора. Визначено, що однією з найбільш затребуваних форм реалізації авторських інтенцій у франчайзингових виданнях є колумністика. У зарубіжних ЗМІ саме авторські колонки є маркерами авторитетності. Надзвичайно важливим компонентом авторського стилю, відповідно, загальнокомунікаційної стратегії кожного окремого видання, визначаємо емоційну складову авторських матеріалів. На підставі аналізу та порівняння текстів різних авторів складено типологію авторських текстів за особливостями емоційного забарвлення, а також визначено, що емоційна оцінка автором певного явища залежить від його світосприйняття, особливостей характеру, професійного й особистого досвіду, від того, наскільки автор вбачає реальними шляхи розв’язання тієї чи іншої проблеми. Детальне вивчення кожної групи текстів дозволяє дійти висновку, що в авторських матеріалах франчайзингових видань переважають позитивні емоційні оцінки й оптимістичні погляди на розв’язання проблем. Таке емоційне забарвлення цілком закономірно корелює зі світоглядом та соціальним статусом самих авторів, котрі здебільшого є людьми успішними та налаштованими на досягнення професійного результату. Емоційну домінанту, що превалює в авторських текстах, визначаємо як складову загальної комунікаційної стратегії кожного видання: порушуючи актуальні проблеми, автори спрямовують увагу читача на шляхи та можливості подолання труднощів, пошуку ресурсів, оптимістичне ставлення до життя. Натомість тексти, які спираються на негативний досвід і репрезентують негативні емоції, трапляються доволі рідко. У ході дослідження також виявлено психолінгвістичні маркери, що вказують на особистісні характеристики авторів: належність до екстра- чи інтровертованого типу, провідний аналізатор, домінування правої або лівої півкулі мозку. Проаналізовані тексти належать авторам, які мають різні психологічні характеристики і, відповідно, використовують різні форми й методи подання матеріалів. Така різноманітність психологічних типів є як психологічно, так і комерційно зумовленою, адже для читачів, які також мають власні психологічні особливості, більш близькими й зрозумілими є матеріали тих авторів, чиї внутрішні характеристики збігаються з їхніми власними. Дослідження соціально-психологічних характеристик авторських матеріалів у цілому та у франчайзингових виданнях зокрема має велике практичне значення. По-перше, отримані результати можуть використовуватися під час викладання таких журналістикознавчих дисциплін, як «Теорія, методика і практика журналістської творчості», «Жанри журналістики», «Сучасний медіатекст», «Медіапсихологія», «Редагування» та ін. По-друге, напрацювання можуть бути корисними для журналістів-практиків, адже адекватне оцінювання власних психологічних характеристик допоможе віднайти своє місце в професії, використовувати психологічні особливості та психічні стани для покращення якості матеріалів. По-третє, для редакторів: збереження неповторного авторського стилю та відображення особистісних психологічних характеристик автора в тексті – одне з найголовніших завдань редактора. По-четверте, для керівників ЗМІ, які мають розуміти, що при розробці соціокомунікаційних стратегій та маркетингових технологій видань потрібно враховувати також соціальні характеристики й індивідуально-психологічні особливості авторів, що неодмінно позначається на змістово-тематичному, емоційному та стилістичному аспектах матеріалів.
In the thesis, a complex problem regarding mechanisms, functions, thematic range, typology, and ways of implementing the social-psychological features of the texts of the author's journalism in the system of franchise editions of Ukraine was studied, theoretically summarized, and solved. The comprehensive development of this issue allowed us to show the defining features of the correlation of the individual psychological characteristics of the authors with the conceptualization and interpretation of information in the materials, with the psycholinguistic characteristics of the texts; to outline the social determinant of the author's journalism of franchise magazines as one of the main components of their social-communication strategies; to classify the author's texts according to the peculiarities of emotional coloring; to describe the techniques, functions, ways of implementing the author's experience in the text; to systematize information about the formation and features of the functioning of the most famous franchise editions in Ukraine. The theoretical and methodological criteria for the study of the author's journalism have also been improved; the study of the features of the business, gender-labeled, branch magazines, and a definition of the problem- thematic range of transnational publications have been further developed. The relevance lies in the fact that for the first time in journalism and socio- communication practice the author's text has been comprehensively investigated, which reflects various social-psychological aspects, clearly expressed position, experience, worldview component, mechanisms of text-making, etc. For the study, editions published on franchising terms in Ukraine have been selected. The object of the research was the author's texts published in franchise magazines. The subject was social-psychological determinants as defining components of the author's socio-communication discourse. The objective of the work is to solve the complex problem of the author's journalism related to the mechanisms, functions, and ways of implementing the social-psychological features of texts in the system of franchised editions in Ukraine. The chronological boundaries of the study cover 2016-2021 years as the most modern period of development of the Ukrainian media market. The empirical basis was 403 author's texts placed in printed and electronic versions of the franchised editions "Forbes Ukraina", "Marie Claire Ukraina", "L’Officiel Ukraina" and "Playboy Ukraina". Also, to determine the general trends in the functioning of franchise magazines as a separate socio-communication segment of the Ukrainian media market, "Elle Ukraina", "Cosmopolitan Ukraina", "Harper’s Bazaar Ukraina", "Vogue Ukraina", "Touch-magazine Ukraina", "Esquire Ukraina", "Maxim Ukraina", "Men’s Health Ukraina", "National Geographic Ukraina", applications "Forbes woman Ukraina" and "Elle Man Ukraina" were considered. The main methodological criterion for the study of the object is the socio- communication approach, which involves the study of the features of franchise editions, their socio-communication strategies, the role and place of the author's journalism in the system of the above-mentioned type of media. The subject of the study required the use of many new methods in such disciplines as social psychology, media psychology, and psycholinguistics. During the investigation, it was found that when studying franchise editions, scientists first of all pay attention to the history of origin and formation, target audience, typological characteristics, functions, place in the system of national media, marketing technologies, concept sphere, etc. At the same time, one significant factor is avoided – the understanding of the social-psychological aspects of the author's materials as a socio-communication tool of modern journalistic practice. At once, the example of franchised editions shows that the development of the modern media sphere is closely connected with the author's journalism. The franchise magazines are a prime example of how mass media function in the era of globalization. Being transnational editions, they combine and intertwine the cultural traditions of different peoples, and show how socially important topics and problems, ideas about the world, views, moral norms, and values are changing. The type-forming attributes of the studied segment of magazines are such features as the territory of distribution, economic principles, and characteristics of the founder. Therefore, based on the selected typological characteristics, we can say that franchise editions are international media brands that have local representative offices in different countries and are issued on certain economic conditions (license sale) under the brand name of the founding media company. The analyzed franchise magazines, that are or were published in Ukraine at the beginning of the XXI century, are conventionally divided by the author into three large groups: business, gender-labeled, and branch editions. The determining factors of such a division were their end use (readership) and thematic direction. One of the components of the socio-communication strategies of franchised editions is the active use of the author's journalism in the content: materials that clearly trace the subjective position of the author, his experience, worldview component, specific mechanisms of text-making, etc. The social portrait of the author's staff of these magazines showed that it is a consequence of the editors’ formation of the thematic range of each issue, a reflection of development strategies and information needs of readers. It has been observed that most of the authors are freelance contributors. These are mainly experts in a particular field of activity who rely on professional knowledge and experience in their texts. This approach shows that franchise editions select the author's staff based on social status and competence, thus creating a special space for social interaction between the author and the reader. The determinant of the author's social position is the work on a certain problem-thematic range: the author takes up only the topics that concern him the most, and are in the circle of attention. It is noticed that the authors of editions operating in Ukraine on franchising conditions raise mostly local problems focused on reflecting the life of modern Ukrainian society. Herewith, the orientation of the thematics to social values and norms of the Western world can be traced. Considering the mechanisms for the implementation of the author's experience in the texts of franchise editions, we conditionally identified three forms: professional, personal (emotional), and mixed types. Authors use mostly one of the forms. It is the actualization of one of them that determines the author's style of materials and performs a number of functions that affect the perception of texts, and the interaction of the author with recipients. It is noteworthy that in all analyzed editions the professional form of reflection of experience dominates. Actively represented in franchise media is a mixed form of representation of the author's experience. In such texts, the conclusions made by the author bear the imprint of not only his professional experience but also the emotions endured. This gives a more "live", personal sound to an expert opinion. The most subjective, and most emotional are the texts, which present the personal (emotional) experience of the author. It is determined that one of the most popular forms of realization of the author's intentions in franchise editions is columnism. In foreign media, it is the author's columns that are markers of authority. An extremely important component of the author's style, respectively, of the general communication strategy of each edition, is the emotional component of the author's materials. Based on the analysis of the texts of different authors and their comparison, the author of the dissertation compiled a typology of the author's texts according to the peculiarities of emotional coloring, and also determined that the author's emotional assessment of a certain phenomenon depends on his worldview, character traits, professional and personal experience, on how much real the author sees ways to solve a particular problem. A detailed study of each group of texts allows us to conclude that the author's materials of franchise editions are dominated by positive emotional assessments and optimistic views on problem-solving. Such emotional coloring quite naturally correlates with the worldview and social status of the authors themselves, who for the most part are successful people and determined to achieve professional results. The emotional dominant prevailing in the author's texts is defined as a component of the overall communication strategy of each edition: raising relevant problems, the authors direct the reader's attention to ways and opportunities to overcome difficulties, search for resources, and optimistic attitude to life. Instead, texts that rely on negative experiences and represent negative emotions are quite rare. The study also revealed psycholinguistic markers that indicate the personal characteristics of the authors: belonging to an extra- or introverted type, leading analyzer, and dominance of the right or left hemisphere of the brain. The analyzed texts belong to authors who have different psychological characteristics and, accordingly, use different forms and methods of presenting materials. Such a variety of psychological types is both psychologically and commercially conditioned because for readers who also have their psychological characteristics, the materials of those authors whose internal characteristics coincide with their own are closer and more understandable. The study of the social-psychological characteristics of the author's materials in general and in franchise editions, in particular, is of great practical importance. Firstly, the results obtained can be used in teaching such disciplines on journalism studies as "Theory, methods, and practice of journalistic creativity", "Genres of journalism", "Modern media text", "Media psychology", "Editing", etc. Secondly, the developments can be useful for practicing journalists, because an adequate assessment of their psychological characteristics will help to find their place in the profession, and use psychological features and mental states to improve the quality of materials. Thirdly, for editors: preserving the unique author's style and reflecting the personal psychological characteristics of the author in the text is one of the main tasks of the editor. Fourthly, for media executives who should understand that when developing socio-communication strategies and marketing technologies for editions, it is also necessary to take into account the social characteristics and individual psychological characteristics of the authors, which certainly affects the content-thematic, emotional, and stylistic aspects of the materials.
Appears in Collections: Дисертації

Views

Austria Austria
85
China China
-999963683
Czechia Czechia
1
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
France France
1
Germany Germany
2147219297
Ireland Ireland
38026
Japan Japan
1
Russia Russia
93
Ukraine Ukraine
-1878940032
United Kingdom United Kingdom
90746445
United States United States
1921942985
Unknown Country Unknown Country
-1757952697

Downloads

Austria Austria
3901838
Belarus Belarus
1053101567
Canada Canada
-684581273
China China
146864
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
11744727
Finland Finland
45348156
France France
184260152
Germany Germany
-1878940030
Hungary Hungary
51301
Ireland Ireland
-1031611574
Italy Italy
1
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
11744684
Moldova Moldova
-1878940028
Netherlands Netherlands
-1031611575
Poland Poland
112179912
Romania Romania
136083770
Russia Russia
112179903
Singapore Singapore
1921942985
Slovakia Slovakia
1
Spain Spain
19587617
Sweden Sweden
-1139560682
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
1587853223
Ukraine Ukraine
-1878940027
United Kingdom United Kingdom
112179901
United States United States
-1878940029
Unknown Country Unknown Country
-1757952693

Files

File Size Format Downloads
dis_EP_Sadivnycha.pdf 2.02 MB Adobe PDF 741163286
protokol_perevirky_Sadivnycha.pdf 55.04 kB Adobe PDF 741163286
retsenziia_ep_Zhylenko.pdf 885.45 kB Adobe PDF 741163286
retsenziia_ep_Zhylenko_Validation_Report.pdf 55.63 kB Adobe PDF 741163286
Reviev_Sadivnycha_Kovalova.pdf 227.32 kB Adobe PDF 741163286
Reviev_Sadivnycha_Kovalova.pdf.asice 226.61 kB Unknown 741163286
Reviev_Sadivnycha_Kovalova_Validation_Report.pdf 55.83 kB Adobe PDF 741163286
Vidguk_Kutuza.pdf 4.4 MB Adobe PDF 741163286
Vidguk_Kutuza.pdf.asice 3.65 MB Unknown 741163286
Vidguk_Kutuza_Validation_Report.pdf 56.02 kB Adobe PDF 741163286
vidhuk_Kitsa ESP.pdf 4.2 MB Adobe PDF 741163286
vidhuk_Kitsa ESP_Validation_Report.pdf 55.7 kB Adobe PDF 741163286

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.