Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90069
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The transformation of the higher education system in Ukraine: proposals and perspectives |
Authors |
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna
![]() Kotenko, Stanislav Ihorovych ![]() Artiukhov, Artem Yevhenovych ![]() Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna ![]() Bashlai, Olha Volodymyrivna Volk, Yurii Yuriiovych ![]() Rybalchenko, Svitlana Mykolaivna ![]() Artiukhova, Nadiia Oleksandrivna ![]() Orlova, N. Kozyryeva, O. Garafonova, O. Marhasova, V. Tkalenko, N.V. Lashuk, O. Perminova, V. Hryhorash, O. Kornyeyev, M. Hryhorash, O. Onyshchenko, S. Ageicheva, A. Maslii, O. Denysovets, I. Lukash, Olha Anatoliivna ![]() Levenok, Inna Serhiivna ![]() Sydorenko, Olha Pavlivna ![]() Borozenets, D. Semenova, N.V. Wernidub, O.M. Silvana, I. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0635-7978 http://orcid.org/0000-0001-8684-0163 http://orcid.org/0000-0003-1112-6891 http://orcid.org/0000-0002-4570-3389 http://orcid.org/0000-0002-0262-762X http://orcid.org/0000-0002-3971-9069 http://orcid.org/0000-0003-1112-6891 http://orcid.org/0000-0002-7521-0577 http://orcid.org/0000-0002-3423-7175 http://orcid.org/0000-0002-5507-2867 |
Keywords |
вища освіта освіта реформи дуальна освіта проблеми та перспективи освіта під час війни освіта під час пандемії высшее образование образование реформы дуальное образование проблемы и перспективы образование во время войны образование во время пандемии higher education education reforms dual education problems and prospects education during war education during a pandemic |
Type | Monograph |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90069 |
Publisher | Szczecin: Centre of Sociological Research |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Vasilyeva, T. & Kotenko, S. (2022). The transformation of the higher education system in Ukraine: proposals and perspectives, Szczecin: Centre of Sociological Research, p. 246. ISSN 978-83-966582-2-7 DOI: 10.14254/ 978-83-966582-2-7/2022 |
Abstract |
Економічні успіхи розвинених країн, як показує практика, досягаються завдяки розвитку освіти та наукових досліджень, які швидко освоюються. Освіту людей можна розглядати як ефективний фактор економічного зростання. Водночас це найважливіша складова людського капіталу, який акумулюється в суспільстві і стає основним економічним ресурсом.
Проте її довгостроковий розвиток потребує державної підтримки. Досвід надання державної підтримки та розвитку освіти в передових країнах світу може бути корисним для України, яка потребує реформування системи освіти та побудови інноваційної економіки. Але тут потрібно чітко уявляти собі проблеми, які виникнуть, і шукати шляхи їх вирішення.
Вирішення проблем освітнього простору наразі ускладнено повномасштабною війною та пандемічним станом, за якого COVID-19 отримав постійну «прописку» у сучасному світі.
Актуальність дослідження визначається зростанням проблем в освіті, зумовлених зовнішніми та внутрішніми факторами, важливістю забезпечення якісної освіти на всіх рівнях та підтримки міжвузівської співпраці.
Російська військова агресія, часткове знищення навчального фонду, велика кількість переселенців та багатогодинні відключення електроенергії унеможливлюють процес якісної ініціації, як наживо, так і онлайн. Ця монографія покликана акцентувати увагу на складних і, водночас, важливих викликах освітнього середовища, які, у свою чергу, можуть змінити майбутнє нашої країни. Экономический успех развитых стран, как показывает практика, достигается за счет развития образования и научных исследований, которые быстро осваиваются. Образование людей можно рассматривать как действенный фактор экономического роста. В то же время это важнейшая составляющая человеческого капитала, которая накапливается в обществе и становится основным экономическим ресурсом. Однако его долгосрочное развитие требует государственной поддержки. Опыт государственной поддержки и развития образования в передовых странах мира может быть полезен для Украины, которая нуждается в реформировании системы образования и построении инновационной экономики. Но здесь нужно четко представлять проблемы, которые возникнут, и находить пути их решения. Решение проблем образовательного пространства в настоящее время осложнено полномасштабной войной и состоянием пандемии, при котором COVID-19 получил постоянную «прописку» в современном мире. Актуальность исследования определяется ростом количества проблем в образовании, вызванных внешними и внутренними факторами, важностью обеспечения качественного образования на всех уровнях и поддержки межвузовского сотрудничества. Российская военная агрессия, частичное уничтожение образовательного фонда, большое количество мигрантов и многочасовые отключения электроэнергии делают невозможным процесс качественной инициации как вживую, так и онлайн. Данная монография призвана акцентировать внимание на сложных и в то же время важных задачах образовательной среды, которые, в свою очередь, могут изменить будущее нашей страны. The economic success of developed countries, as practice shows, is achieved due to the development of education and scientific research, which are quickly mastered. Education of people can be considered as an effective factor of economic growth. At the same time, it is the most important component of human capital, which accumulates in society and becomes the main economic resource. However, its long-term development requires state support. The experience of providing state support and development of education in advanced countries of the world can be useful for Ukraine, which needs to reform the education system and build an innovative economy. But here you need to clearly imagine the problems that will arise and find ways to solve them. Solutions to the problems of the educational space are currently complicated by a full-scale war and the pandemic state, under which COVID-19 has received a permanent "registration" in the modern world. The relevance of the study is determined by the growing number of problems in education caused by external and internal factors, the importance of ensuring quality education at all levels and supporting inter-university cooperation. Russian military aggression, the partial destruction of the educational fund, a large number of migrants and many hours of power outages make the process of qualitative initiation impossible, both live and online. This monograph is designed to focus attention on complex and, at the same time, important challenges of the educational environment, which, in turn, can change the future of our country. |
Appears in Collections: |
Навчальні та наукові видання видавництва СумДУ |
Views

144538

211

1981581452

1

67

105736

1199987493

-390898857

-2070400966

1

82564187

5644

-115095491

1

1

154165365

1

93

-1855252180

1

1981581447

684236655

1

159050

5660

1

-1297965122

1575583765

1938667043

-1424954821

2043038176
Downloads

1

1

1

1

-1705337761

1

1

-1776986971

-1855252176

1199987541

1

1199987494

-390898856

1

-1855252178

1073454476

1235597

190986

1

1

5642

-1562039353

1

1

1

94

1

-1633688549

460082

1

415692378

1

460083

-1855252184

1199987488

1

-1424954820

-1633688550

-1855252182

-994657464

144540
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
monograph_Vasilyeva_Kotenko_2022.pdf | 4.37 MB | Adobe PDF | -566752738 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.