Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90069
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The transformation of the higher education system in Ukraine: proposals and perspectives
Authors Vasylieva, Tetiana Anatoliivna  
Kotenko, Stanislav Ihorovych  
Artiukhov, Artem Yevhenovych  
Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna  
Bashlai, Olha Volodymyrivna
Volk, Yurii Yuriiovych  
Rybalchenko, Svitlana Mykolaivna  
Artiukhova, Nadiia Oleksandrivna  
Orlova, N.
Kozyryeva, O.
Garafonova, O.
Marhasova, V.
Tkalenko, N.V.
Lashuk, O.
Perminova, V.
Hryhorash, O.
Kornyeyev, M.
Hryhorash, O.
Onyshchenko, S.
Ageicheva, A.
Maslii, O.
Denysovets, I.
Lukash, Olha Anatoliivna  
Levenok, Inna Serhiivna  
Sydorenko, Olha Pavlivna  
Borozenets, D.
Semenova, N.V.
Wernidub, O.M.
Silvana, I.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0635-7978
http://orcid.org/0000-0001-8684-0163
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891
http://orcid.org/0000-0002-4570-3389
http://orcid.org/0000-0002-0262-762X
http://orcid.org/0000-0002-3971-9069
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891
http://orcid.org/0000-0002-7521-0577
http://orcid.org/0000-0002-3423-7175
http://orcid.org/0000-0002-5507-2867
Keywords вища освіта
освіта
реформи
дуальна освіта
проблеми та перспективи
освіта під час війни
освіта під час пандемії
высшее образование
образование
реформы
дуальное образование
проблемы и перспективы
образование во время войны
образование во время пандемии
higher education
education
reforms
dual education
problems and prospects
education during war
education during a pandemic
Type Monograph
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90069
Publisher Szczecin: Centre of Sociological Research
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Vasilyeva, T. & Kotenko, S. (2022). The transformation of the higher education system in Ukraine: proposals and perspectives, Szczecin: Centre of Sociological Research, p. 246. ISSN 978-83-966582-2-7 DOI: 10.14254/ 978-83-966582-2-7/2022
Abstract Економічні успіхи розвинених країн, як показує практика, досягаються завдяки розвитку освіти та наукових досліджень, які швидко освоюються. Освіту людей можна розглядати як ефективний фактор економічного зростання. Водночас це найважливіша складова людського капіталу, який акумулюється в суспільстві і стає основним економічним ресурсом. Проте її довгостроковий розвиток потребує державної підтримки. Досвід надання державної підтримки та розвитку освіти в передових країнах світу може бути корисним для України, яка потребує реформування системи освіти та побудови інноваційної економіки. Але тут потрібно чітко уявляти собі проблеми, які виникнуть, і шукати шляхи їх вирішення. Вирішення проблем освітнього простору наразі ускладнено повномасштабною війною та пандемічним станом, за якого COVID-19 отримав постійну «прописку» у сучасному світі. Актуальність дослідження визначається зростанням проблем в освіті, зумовлених зовнішніми та внутрішніми факторами, важливістю забезпечення якісної освіти на всіх рівнях та підтримки міжвузівської співпраці. Російська військова агресія, часткове знищення навчального фонду, велика кількість переселенців та багатогодинні відключення електроенергії унеможливлюють процес якісної ініціації, як наживо, так і онлайн. Ця монографія покликана акцентувати увагу на складних і, водночас, важливих викликах освітнього середовища, які, у свою чергу, можуть змінити майбутнє нашої країни.
Экономический успех развитых стран, как показывает практика, достигается за счет развития образования и научных исследований, которые быстро осваиваются. Образование людей можно рассматривать как действенный фактор экономического роста. В то же время это важнейшая составляющая человеческого капитала, которая накапливается в обществе и становится основным экономическим ресурсом. Однако его долгосрочное развитие требует государственной поддержки. Опыт государственной поддержки и развития образования в передовых странах мира может быть полезен для Украины, которая нуждается в реформировании системы образования и построении инновационной экономики. Но здесь нужно четко представлять проблемы, которые возникнут, и находить пути их решения. Решение проблем образовательного пространства в настоящее время осложнено полномасштабной войной и состоянием пандемии, при котором COVID-19 получил постоянную «прописку» в современном мире. Актуальность исследования определяется ростом количества проблем в образовании, вызванных внешними и внутренними факторами, важностью обеспечения качественного образования на всех уровнях и поддержки межвузовского сотрудничества. Российская военная агрессия, частичное уничтожение образовательного фонда, большое количество мигрантов и многочасовые отключения электроэнергии делают невозможным процесс качественной инициации как вживую, так и онлайн. Данная монография призвана акцентировать внимание на сложных и в то же время важных задачах образовательной среды, которые, в свою очередь, могут изменить будущее нашей страны.
The economic success of developed countries, as practice shows, is achieved due to the development of education and scientific research, which are quickly mastered. Education of people can be considered as an effective factor of economic growth. At the same time, it is the most important component of human capital, which accumulates in society and becomes the main economic resource. However, its long-term development requires state support. The experience of providing state support and development of education in advanced countries of the world can be useful for Ukraine, which needs to reform the education system and build an innovative economy. But here you need to clearly imagine the problems that will arise and find ways to solve them. Solutions to the problems of the educational space are currently complicated by a full-scale war and the pandemic state, under which COVID-19 has received a permanent "registration" in the modern world. The relevance of the study is determined by the growing number of problems in education caused by external and internal factors, the importance of ensuring quality education at all levels and supporting inter-university cooperation. Russian military aggression, the partial destruction of the educational fund, a large number of migrants and many hours of power outages make the process of qualitative initiation impossible, both live and online. This monograph is designed to focus attention on complex and, at the same time, important challenges of the educational environment, which, in turn, can change the future of our country.
Appears in Collections: Навчальні та наукові видання видавництва СумДУ

Views

Australia Australia
144538
Austria Austria
211
Canada Canada
1981581452
China China
1
Czechia Czechia
67
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
105736
France France
1199987493
Germany Germany
-390898857
India India
-2070400966
Iran Iran
1
Ireland Ireland
82564187
Moldova Moldova
5644
Netherlands Netherlands
-115095491
Nigeria Nigeria
1
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
154165365
Poland Poland
1
Portugal Portugal
93
Russia Russia
-1855252180
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1981581447
Slovenia Slovenia
684236655
South Korea South Korea
1
Spain Spain
159050
Sweden Sweden
5660
Switzerland Switzerland
1
Turkey Turkey
-1297965122
Ukraine Ukraine
1575583765
United Kingdom United Kingdom
1938667043
United States United States
-1424954821
Unknown Country Unknown Country
-994657468

Downloads

Albania Albania
1
Australia Australia
1
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
1
Belarus Belarus
-1705337761
Belgium Belgium
1
Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
-1776986971
China China
-1855252176
Czechia Czechia
1199987541
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
France France
1199987494
Germany Germany
-390898856
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
-1855252178
Indonesia Indonesia
1073454476
Ireland Ireland
1235597
Kenya Kenya
190986
Lithuania Lithuania
1
Luxembourg Luxembourg
1
Moldova Moldova
5642
Netherlands Netherlands
-1562039353
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
1
Portugal Portugal
94
Russia Russia
1
Slovakia Slovakia
-1633688549
Slovenia Slovenia
460082
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
415692378
Spain Spain
1
Sweden Sweden
460083
Switzerland Switzerland
-1855252184
Taiwan Taiwan
1199987488
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-1424954820
United Kingdom United Kingdom
-1633688550
United States United States
-1855252182
Unknown Country Unknown Country
-994657467
Vietnam Vietnam
144540

Files

File Size Format Downloads
monograph_Vasilyeva_Kotenko_2022.pdf 4.37 MB Adobe PDF -566752741

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.