Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90283
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Метафорична репрезентація концепту "лабіринт" у творчості Б. Антоненка-Давидовича |
Other Titles |
The metaphorical representation of the concept of "labyrinth" in B. Antonenko-Davydovych’s creation |
Authors |
Білобровська, К.
|
ORCID | |
Keywords |
концепт лабіринт життя-лабіринт заплутаність шляху депресія криза "межова" ситуація concept labyrinth life-labyrinth path entanglement depression crisis "borderline" situation |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90283 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Білобровська, К. (2022). МЕТАФОРИЧНА РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ КОНЦЕПТУ «ЛАБІРИНТ» У ТВОРЧОСТІ Б. АНТОНЕНКА-ДАВИДОВИЧА. Філологічні трактати, 14(2), 16–30. DOI: https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2022.14 (2)-2 |
Abstract |
Стаття присвячена дослідженню особливостей художнього змісту
концепту «лабіринт» у творчій спадщині Б. Антоненка-Давидовича. Структура
лабіринту означена не лише прямим значенням як споруди, з якої важко або
неможливо знайти вихід, а й заплутаністю стосунків, ситуацій, думок, вчинків тощо.
Твори Б. Антоненка-Давидовича не мають слова «лабіринт» у своїх назвах,
проте життєві колізії персонажів цих творів апелюють саме до цього концепту, що
є символом буття, ідеї вічного повернення, кругообігу життя, невпинного пошуку,
постійного вибору тощо. Письменник зображує буття персонажів як лабіринт
з великою кількістю рішень та вибором вчинків як істинних, так і хибних з метою
досягнення духовного балансу. Нерідко його персонажі опиняються у своєрідному
лабіринті подій, почуттів, емоції та, найголовніше, власних інтерпретацій цих
подій. Митець звертається до метафоричної репрезентації концепту «лабіринт»
з метою закцентувати увагу на складності та заплутаності життя у хаосі епохи.
У творах автора концепт «лабіринт» втілює ідею шукань, руху навмання,
відхилення від раціонального шляху.
У творчості Б. Антоненка-Давидовича функціонування концепту «лабіринт»
як поневіряння, спричинені революцією та як заплутаність життєвого шляху й долі
виділяємо в романі «За ширмою», повістях «Смерть», «Тук-тук», оповіданнях
«Завищені оцінки», «Щастя». Особливістю лабіринту є те, що його побудова
передбачає знаходження виходу або позначена безвихіддю. Одним із наслідків виходу
із життєвого лабіринту може бути смерть – своя (власна) («Тук-тук»), близької
людини («За ширмою»), чужа («Смерть»). В оповіданні «Щастя» вихід з лабіринту
позначений як осмислення життя, прийняття минулого, тобто своєрідне
переродження. Оповідання «Завищені оцінки» містить вказівку на безвихідь
головного персонажу з лабіринту. The article is devoted to the research of the peculiarities of the artistic content of the concept of «labyrinth» in B. Antonenko-Davydovych’s creative heritage. The structure of the labyrinth is defined not only by its direct meaning as a building from which it is difficult or impossible to find a way out, but also by the entanglement of relationships, situations, thoughts, actions etc. B. Antonenko-Davydovych’s works do not have the word «labyrinth» in their titles, but the life collisions of the characters in these works appeal to this very concept, which is a symbol of being, the idea of eternal return, the circle of life, relentless search, constant choice etc. The writer represents the existence of the characters as a labyrinth with a large number of decisions and a choice of actions, both true and false, in order to achieve spiritual balance. His characters often find themselves in a kind of labyrinth of events, feelings, emotions and, most importantly, their own interpretations of these events. The artist appeals to the metaphorical representation of the concept of «labyrinth» in order to focus attention on the complexity and entanglement of life in the chaos of the era. In the author’s works, the concept of «labyrinth» embodies the idea of searches, random movement, deviation from a rational path. In B. Antonenko-Davydovych’s creation the functioning of the concept of «labyrinth» as wanderings caused by the revolution and as the entanglement of life’s path and fate is highlighted in the novel «Za shyrmoiu» («Behind the curtain»), the stories «Smert» («Death»), «Tuk-tuk», «Zavyshcheni otsinky», «Shchastia». The peculiarity of the labyrinth is that its construction involves finding an exit or is marked by the impasse. One of the consequences of getting out of the life labyrinth can be death – one’s own («Tuk- tuk»), a loved one’s («Za shyrmoiu» («Behind the curtain»)), someone else’s («Smert» («Death»)). In the story «Shchastia» the exit from the labyrinth is marked as the understanding of the life, the acceptance of the past, that is a kind of rebirth. The story «Zavyshcheni otsinky» contains an indication of the impasse of the main character from the labyrinth. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
China
5383414
Côte d’Ivoire
1
France
1
Ireland
26
Mongolia
1
Ukraine
804125
United Kingdom
3524
United States
15887848
Unknown Country
111568
Downloads
China
1
Côte d’Ivoire
1
France
5383415
Germany
1
Ireland
23
Lithuania
633
Ukraine
426607
United Kingdom
633
United States
15887847
Unknown Country
111569
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Bilobrovska_Ftrk_2_2022.pdf | 361.26 kB | Adobe PDF | 21810730 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.