Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90334
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Сучасний тревел-медіатекст в українському інфопросторі: тематика, формат, контент
Other Titles Modern travel media text in the Ukrainian infospace: topics, format, content
Authors Kryvka, Eleonora Tyberiivna
ORCID
Keywords журналістика
соціальні комунікації
інформаційне суспільство
інтернет-видання
медіатекст
мова медіа
концепт "подорож"
фрейм
тревел-медіатекст
контент
крос-медіа
автор
авторські інтенції
інтермедіальність
соціокультурна комунікація
journalism
social communications
information society
online edition
media text
media language
concept "travel"
frame
travel media text
content
kross-media
author
author's intentions
intermediality
socio-cultural communication
Type PhD Thesis
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90334
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Кривка, Е. Т. Сучасний тревел-медіатекст в українському інфопросторі: тематика, формат, контент : дис. ... д-ра філософії : 061. Суми, 2022. 220 с.
Abstract У дисертації вивчено та комплексно проаналізовано жанрово-композиційні особливості, контентне наповнення, інтракомпозиційна інтермедіальність сучасних тревел-медіатекстів, окреслено закономірності прояву і реалізації авторських інтенцій. Комплексне дослідження окреслених питань дозволило сформувати поняття сучасного тревел-медіатексту, описати його структурну гетерогенність; показати ключові тенденції розвитку і трансформації жанру тревел-медіатексту в українській кросмедійній журналістиці; виокремити форми інтракомпозиційної інтермедіальності; охарактеризувати специфіку вербальної та візуальної комунікації в текстах; описати види прояву авторських інтенцій та функції інтермедіального експліцитного та імпліцитного покликання в тревел-медіатекстах. Удосконалено теоретичні аспекти дослідження тревел-медіатексту; критерії визначення способів реалізації авторських інтенцій та авторських намірів у формуванні концептуальної картини світу; підходи до визначення ролі соціокультурного, туристичного, рекламного, іміджевого дискурсів в сучасному тревел-медіатексті. Набуло подальшого розвитку дослідження жанрово-композиційних елементів тревел-медіатексту. Актуальність дисертаційного дослідження полягає в тому, що вперше в практиці соціальних комунікацій обґрунтовано закономірності творення, особливості функціонування та основні жанротвірні ознаки, композиційну своєрідність, контентне наповнення сучасного тревел-медіатексту, з’ясовано авторські інтенції щодо його організації. Об’єкт дослідження – сучасні тревел-медіатексти, оприлюднені в українському інформаційному онлайн-просторі. Предмет дослідження – жанрово-композиційні особливості, контентно-тематичне наповнення, інтермедіальність та закономірності прояву авторських інтенцій у сучасних тревел-медіатекстах, представлених на онлайн-платформі конвергентного медіа «НВ» за період 2015–2020 років. Мета дослідження – визначення основних закономірностей формування та розвитку жанру сучасного тревел-медіатексту в українських медіа 2015–2020 років (на матеріалі конвергентного медіа «НВ»). Джерельною базою наукової роботи стала онлайн-платформа українського видання «НВ» за період 2015–2020 років. Емпіричну базу дослідження склали тревел-медіатексти, розміщені на онлайн-платформі в окреслений період. Хронологічні межі дослідження охоплюють історичний відтинок часу 2015–2020 років. У ході роботи з’ясовано, що, розглядаючи концептуальні підходи й здобутки щодо вивчення й окреслення поняття тревел-тексту, дослідники зосереджували увагу на традиційній моделі медіатексту, його жанротвірних ознаках, поетиці, композиції, стильових особливостях. Також науковці розглядали тревел-текст в контексті досліджень спеціалізованих тревел-видань, телевізійної тревел-журналістики, медіа-тревелогу, окреслюючи лише окремі аспекти функціонування тревел-медіатексту. Систематизувавши наукові дослідження щодо вивчення й окреслення поняття, запропоновано дефініцію сучасного тревел-медіатексту як універсального цілісного метажанрового медіапродукту, для якого характерні фактографічність та поєднання різних семіотичних кодів щодо представлення гетерогенної інформації про подорож автора реальним географічним простором, як інтерпретація авторської рецепції різних слотів фрейму «своя/інша країна» з транслюванням концепту «подорож». Досліджено, що як метажанрова модель сучасний тревел-медіатекст – це єдність окремих елементів подорожнього нарису, путівника, репортажу, туристичного рекламного повідомлення, тревелогу. Виокремлення тревел-медіатексту серед названих жанрових одиниць можливе не тільки через наміри автора щодо представлення концепту «подорож», а й за допомогою особливої форми репрезентації подорожі, зокрема поєднання вербального, візуального, аудіотексту, і авторське осмислення та втручання на користь реципієнта, якому притаманне кліпове мислення. Увага зосереджується на тому, що досить вираженими у сучасних тревел-медіатекстах є репортажність і туристичний рекламний дискурс, що уможливлює читачеві повторення представленої мандрівки. Проведений аналіз засвідчує: для сучасних тревел-медіатекстів 2015–2020 років характерними є кліпове подання інформації про подорож та особлива орієнтація на споживача щодо його запитів та інтересів; яскраво виражена інтракомпозиційна інтермедіальність, що проявляється в різних видах вербального та візуального контенту. Концепт «подорож», який вживається в конкретному значенні – мандрівка окреслена хронотопом часу і певного географічного простору, доповнюється у сучасному тревел-медіатексті другорядними смислами – культурними, національними, особистісними, ментальними, емоційними тощо. Автор усвідомлено, опираючись на свої світоглядні знання, ментальність, емоції, творить фрейм «своя/інша територія», обираючи на власний розсуд різні елементи фрейму (слоти) для ґрунтовної репрезентації подорожі. Помічено, означений фрейм і його елементи у сучасному тревел-медіатексті є факультативними, їх вибір залежить від авторських інтенцій, очікувань реципієнтів. Своєрідність сюжетно-композиційної будови в тому, що інформація про шлях складається із паралельно або поодиноко існуючих двох основних елементів: дорога як частина простору і окремі її маркери. Ці слоти утворюють відкриту ланцюгову структуру, яка може бути неперервною або між окремими частинами якої можуть розміщуватися авторські ремарки з коментарями й роздумами про почуте, побачене та пережите. Така відкритість тексту на змістово-смисловому, сюжетно-композиційному і знаковому рівнях дозволяють розглядати сучасний тревел-медіатекст як модель, для якої характерною є масмедійна інтертекстуальність у широкому розумінні терміна. Проведений контент-аналіз дозволив відслідкувати частоту представлення географічного простору і засвідчити: найчастішими є публікації про мандрівки Європою та Азією; менш цікавими є локації Північної та Південної Америки, Африки; поодинокі медіатексти про мандрівки до Австралії, Антарктиди, Антарктики, Океанії. Звертаємо увагу, що у 2017 та 2020 роках більше описували мандрівки до Європи, у 2016 році це були подорожі до Південної Європи та Азії, у 2018 році географічний простір світу був охоплений приблизно однаково, у 2019–2020 роках – більш актуальним став внутрішній туризм. Розглядаючи означений порівняльний аспект дослідження, названо причини вибору маршрутів: безвіз для громадян України до країн Євросоюзу з 2017 року, початок військового конфлікту на сході України та анексія Криму у 2014 році, карантинні обмеження, пов’язані з пандемією Covid-2019. Проблемно-тематичний діапазон тревел-медіатекстів охоплено двома групами: тревел-медіатексти з фреймом «своя країна»; тревел-медіатексти з фреймом «інша країна». Також простежується більш вузька проблемно-тематичні орієнтація: подорож географічним простором, взаємодія людини зі світом, культурно-історична, соціально-побутова, суспільно-економічна. Детальне вивчення досліджуваної жанрової одиниці дозволяє зробити висновок, що сучасний тревел-медіатекст формують різні медійні структури. Така закономірність обумовлює існування його як полікодової, інтермедіальної моделі з інтракомпозиційними зв’язками, що проявляються у двох формах: мультимедіальність та інтермедіальне покликання. Мультимедіальність сучасного тревел-медіатексту характеризується єдністю будь-якого мультимедіа, зокрема вербального тексту, образотворчого та фотомистецтва, інфографіки, відео, анімації, звука тощо. Інтермедіальне покликання, як форма, представлене імпліцитними та експліцитними видами. Поєднання вербальних та візуальних знаків, символів, зображень, гіперпосилань, елементів графічного та шрифтового оформлення, що забезпечують творення нового медіатексту, є відмінною особливістю жанру, що водночас уможливлює відхід від однолінійності подання інформації, а змістова єдність вербального тексту і звукоряду надає тексту модальності. Вербальну комунікацію, а також намір автора вразити читача, захопити його увагу візуальним контентом визначаємо, як важливі функції сучасного тревел-медіатексту. Реалізація референтних авторських інтенцій щодо правдивого відтворення нових географічних просторів «свого» та «іншого» світу – важлива жанротвірна ознака. Основними авторськими інтенціями, що мають часте вираження у сучасних тревел-медіатекстах, названо референтні, модальні, комунікативні. Серед референтних інтенцій окреслено локативність і перцептивність, що формуються єдністю туристичного, когнітивного, іміджевого, рекламного та PR-дискурсів. Із модальних інтенціональних смислів – емоційна оцінка, спонукання до повторення подорожі, настанова на діалог із реципієнтом, стимулювання його інтересу до зображеного мандрівного простору та інші. Комунікативні інтенції представлені гетерогенними елементами сучасних тревел-медіатекстів, зокрема вербальним текстом, зображеннями, інфографікою, картами, знаками інших кодових систем одного смислового поля. Слід вказати, що важливим компонентом тревел-медіатексту постає автор, найперше, як учасник, споглядач та оповідач, також іміджмейкер, рекламіст, піарник, маркетолог, рідше, як аналітик, філософ, психолог тощо. Проаналізовані тревел-медіатексти належать авторам, які через описи географічного простору з маркерами шляху творять концепт «свій»−«інший», при цьому часто пом’якшують опозицію «своє-чуже», наближаючи до опозиції «своє-інше». Таке представлення дійсності автором зумовлює творення ним відповідної концептуальної картини світу, характерної саме йому, його типу мислення, освіченості, національній ідентичності. Дослідження сучасних тревел-медіатекстів має практичне значення. По-перше, результати дослідження можуть використовуватися при читанні лекцій та проведенні практичних занять із фахово спрямованих курсів та спецкурсів для студентів спеціальності «Журналістика» з дисциплін «Сучасний медіатекст», «Жанри журналістики», «Теорія і методика журналістської творчості», «Конвергентні медіа», «Медіатехніки та медіатехнології» та ін. По-друге, фактологічний матеріал, основні теоретичні положення і висновки роботи можуть бути використані також при написанні підручників, посібників, монографій, навчально-методичних розробок для здобувачів різних рівнів освіти за означеною спеціальністю. По-третє, напрацювання будуть корисними для практикуючих журналістів, оскільки сформоване цілісне бачення внутрішньожанрового різновиду художньої публіцистики – сучасного тревел-медіатексту – сприятиме творенню якісних журналістських матеріалів.
The dissertation studied and comprehensively analyzed the genre and compositional features, content, intracompositional intermediality of modern travel media texts, outlined the patterns of manifestation and realization of the author's intentions. A comprehensive study of the outlined questions made it possible to form the concept of modern travel media text, to describe its structural heterogeneity; to show the key trends in the development and transformation of the travel media text genre in Ukrainian cross-media journalism; to distinguish forms of intracompositional intermediality; to characterize the specifics of verbal and visual communication in texts; to describe the types of manifestation of the author's intentions and the functions of intermedial explicit and implicit vocation in travel media texts. The theoretical aspects of travel media text research; criteria for determining ways of realizing author's intentions in forming a conceptual picture of the world; approaches to determining the role of sociocultural, touristic, advertising, and image discourses in modern travel media text, have been improved. The study of genre and compositional elements of travel media text has gained further development. The relevance of the dissertation research is that the laws of creation, features of functioning and main genre-creating features, compositional originality, content of modern travel media text are substantiated, the author's intentions regarding its organization are clarified for the first time in the practice of social communications. The object of the study is modern travel media texts published in the Ukrainian online information space. The subject of the research is genre and compositional features, thematic content, intermediality and patterns of manifestation of author's intentions in modern travel media texts presented on the online platform of convergent media «NV» in 2015-2020. The purpose of the research is to determine the main regularities of the formation and development of the modern travel media text genre in the Ukrainian media in 2015–2020 (based on the material of the convergent media «NV»). The source base of the scientific work was the online platform of the Ukrainian publication «NV» for the period 2015–2020. The empirical basis of the study was made up of travel media texts posted on the online platform during the specified period. The chronological boundaries of the study cover the historical period of 2015–2020. It was found that the researchers focused on the traditional model of the media text, its genre-creating features, poetics, composition, and stylistic features when considered the conceptual approaches and achievements related to the study and delineation of the concept of travel text. Also, scientists considered the travel text in the context of studies of specialized travel publications, television travel journalism, media travelogue, and outlined only certain aspects of the functioning of the travel media text. Having systematized scientific research on the study and delineation of the concept, a definition of the modern travel media text as a universal integral metagenre media product is proposed. It is characterized by factuality and a combination of various semiotic codes regarding the presentation of heterogeneous information about the author's journey through real geographical space, as an interpretation of the author's reception of different frame slots «my / another country» with the broadcast of the «travel» concept. It has been studied that the modern travel media text as a meta-genre model is a unity of individual elements of a travel essay, a guidebook, a report, a tourist advertisement, and a travelogue. The separation of the travel media text among the mentioned genre units is possible not only because of the author’s intentions to present the concept of «travel», but also through a special form of travel representation, in particular, a combination of verbal, visual, audio text, and the author’s understanding and intervention for the benefit of the recipient, which is inherent in the clip thinking. Attention is focused on the fact that reportage and tourist advertising discourse are quite pronounced in modern travel media texts, which enables the reader to repeat the presented journey. The conducted analysis confirms: modern travel media texts of 2015–2020 are characterized by a clip presentation of travel information and a special focus on the consumer regarding his requests and interests; pronounced intracompositional intermediality in various types of verbal and visual content. The concept of «travel» is used in a specific sense – a journey outlined by a chronotope of time and a certain geographical space, is also supplemented in modern travel media text with secondary meanings – cultural, national, personal, mental, emotional, etc. The author consciously relies on his worldview knowledge, mentality, emotions, creates the frame «my / another territory», chooses various elements of the frame (slots) for a thorough representation of the journey at his own discretion. It has been noted that the defined frame and its elements in modern travel media text are optional, their choice depends on the author's intentions and the expectations of the recipients. The peculiarity of the plot-compositional structure is that the information about the way consists of two main elements existing in parallel or individually: the way as part of the space and its separate markers. These slots form an open chain structure, which can be continuous or have author's notes with comments and reflections on what he heard, saw and experienced between individual parts. Such openness of the text at the content-semantic, plot-compositional and symbolic levels allows considering the modern travel media text as a model characterized by mass media intertextuality in the broad sense of the term. The conducted content analysis made it possible to monitor the frequency of representation of the geographical space and testify: the most frequent are publications about travels in Europe and Asia; less interesting are the locations of North and South America, Africa, and individual media texts about trips to Australia, Antarctica, Antarctica, Oceania. It must be noted that trips to Europe were more described in 2017 and 2020, trips to Southern Europe and Asia in 2016, the geographical space of the world was covered approximately equally in 2018, domestic tourism became more relevant in 2019-2020. According to the defined comparative aspect of the research, the reasons for the choice of routes are: visa-free for citizens of Ukraine to the countries of the European Union since 2017, the beginning of the military conflict in the east of Ukraine and the annexation of Crimea in 2014, quarantine restrictions related to the Covid-2019 pandemic. The problem-thematic range of travel media texts is covered by two groups: travel media texts with the frame «my country»; travel media texts with the frame «another country», A narrower problem-thematic orientation can also be traced: travel through geographical space, human interaction with the world, cultural-historical, social-household, and socio-economic space. A detailed study of the studied genre unit allows concluding that the modern travel media text is formed by various media structures. This regularity determines its existence as a polycode, intermedial model with intracompositional connections that manifest in two forms: multimedia and intermedial vocation. The multimedia nature of modern travel media text is characterized by the unity of any multimedia, in particular verbal text, fine and photographic art, infographics, video, animation, sound, etc. Intermediate vocation, as a form, is represented by implicit and explicit types. The combination of verbal and visual signs, symbols, images, hyperlinks, elements of graphic and font design, which ensure the creation of a new media text. Is a distinctive feature of the genre, which at the same time makes it possible to move away from the linearity of information presentation, and the meaningful unity of the verbal text and tonality gives the text modality. Verbal communication, as well as the author's intention to impress the reader, capture his attention with visual content, are defined as important functions of modern travel media text. Realization of referential authorial intentions regarding the true reproduction of new geographical spaces of «my» and «another» worlds is an important genre-creating feature. The main authorial intentions, which are often expressed in modern travel media texts, are referred to as referential, modal, and communicative. Lucrativeness and perceptivity are outlined among the referential intentions, which are formed by the unity of touristic, cognitive, image, advertising and PR discourses. Modal intentional meanings are represented by emotional assessment, encouragement to repeat the trip, instructions for a dialogue with the recipient, stimulation of his interest in the depicted traveling space, and others. Communicative intentions are represented by heterogeneous elements of modern travel media texts, in particular verbal text, images, infographics, maps, signs of other code systems of the same semantic field. It should be noted that an important component of the travel media text is the author, first of all, as a participant, observer and narrator, as well as an image maker, advertiser, PR specialist, marketer, less often, as an analyst, philosopher, psychologist, etc. The analyzed travel media texts belong to authors who create the concept of «my» – «another» through descriptions of geographical space with way markers, often softening the opposition of «my-alien», bringing it closer to the opposition of «my-another». This presentation of reality by the author causes him to create a corresponding conceptual picture of the world, characteristic of him, his type of thinking, education, and national identity. The study of modern travel media texts is of practical importance. First, the results of the research can be used on lectures and practical classes of professionally oriented courses and special courses for students of the specialty «Journalism» in the disciplines «Modern Media Text», «Genres of Journalism», «Theory and Methodology of Journalistic Creativity», «Convergent Media», «Media Techniques and Media Technologies» and others. Secondly, the factual material, the main theoretical provisions and conclusions of the work can also be used in writing textbooks, manuals, monographs, educational and methodological developments for students of various levels of education in the specified specialty. Thirdly, the findings will be useful for practicing journalists, as the formed integral vision of the intra-genre variety of artistic journalism – modern travel media text – will contribute to the creation of quality journalistic materials.
Appears in Collections: Дисертації

Views

Belgium Belgium
1
Canada Canada
1
China China
-457327537
France France
1
Germany Germany
-2035459083
Indonesia Indonesia
403
Iran Iran
1
Ireland Ireland
-1553079283
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
-1647411563
Russia Russia
1
Spain Spain
5413
Ukraine Ukraine
-457327536
United Kingdom United Kingdom
1197979523
United States United States
-137382118
Unknown Country Unknown Country
1754870736

Downloads

Austria Austria
163551
Azerbaijan Azerbaijan
1
Belarus Belarus
2075420515
Belgium Belgium
425838
China China
959836267
Cyprus Cyprus
4729435
Czechia Czechia
1410928489
Finland Finland
76082
France France
2075420508
Germany Germany
959836260
Greece Greece
1
Ireland Ireland
27
Italy Italy
1
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1410928487
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
1951454138
Poland Poland
1579554977
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1754870747
Russia Russia
959836258
South Africa South Africa
163560
Spain Spain
5414
Sweden Sweden
1991713569
Switzerland Switzerland
143
Turkey Turkey
1951454136
Ukraine Ukraine
959836262
United Kingdom United Kingdom
-1553079288
United States United States
959836263
Unknown Country Unknown Country
959836260
Uzbekistan Uzbekistan
1

Files

File Size Format Downloads
dis_ep_Kryvka.pdf 2.79 MB Adobe PDF -1061588575
protokol_perevirky_Kryvka.pdf 55.07 kB Adobe PDF -1061588575
EP_YanenkoYV_retsenziya_diss_KryvkaET.pdf 728.28 kB Adobe PDF -1061588575
protokol_perevirky_YanenkoYV_retsenziya_diss_KryvkaET_Validation_Report.pdf 55.76 kB Adobe PDF -1061588575
Review_Kryvka_Kovalova.pdf 525.33 kB Adobe PDF -1061588575
Review_Kryvka_Kovalova_Validation_Report.pdf 55.62 kB Adobe PDF -1061588575
Poplavska_vidhuk_oponenta (1).pdf 4.02 MB Adobe PDF -1061588575
Poplavska_protokol_pidpysu.pdf 55.92 kB Adobe PDF -1061588575
Vidguk_Zykun (1).pdf 3.49 MB Adobe PDF -1061588575
Vidguk_Zykun (1)_Validation_Report.pdf 55.65 kB Adobe PDF -1061588575

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.