Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90424
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Quality of education and socio-economic growth: The methods of Ishikawa, Deming and Pareto as tools for establishing cause-effect relationships |
Authors |
Artiukhov, Artem Yevhenovych
Lieonov, Serhii Viacheslavovych Vasylieva, Tetiana Anatoliivna Polcyn, J. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891 http://orcid.org/0000-0001-5639-3008 http://orcid.org/0000-0003-0635-7978 |
Keywords |
якісна освіта quality education соціально-економічний розвиток socio-economic development метод Парето Pareto method метод Ісікави Ishikawa method |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90424 |
Publisher | E3S Web of Conferences |
License | In Copyright - Educational Use Permitted |
Citation | Artem Artyukhov, Sergii Lyeonov, Tetyana Vasylieva, Jan Polcyn Quality of education and socio-economic growth: The methods of Ishikawa, Deming and Pareto as tools for establishing cause-effect relationships. E3S Web of Conferences. 2021. 307. C. . (Scopus) |
Abstract |
Статтю присвячено вибору методів пошуку причинно-наслідкових зв’язків при моделюванні системи «якісна освіта» та визначенню факторів впливу якості освіти на соціально-економічний розвиток як університету, так і стейкхолдерів освіти. Сформульовано обґрунтування вибору інструментарію дослідження причинно-наслідкових зв’язків при моделюванні системи. Показано, що для системи «якість освіти» можливе використання засобів аналізу, які раніше були притаманні лише технічним системам. Запропоновано комплексний підхід до оцінювання з використанням методу Парето, Ісікави, циклу та принципів Демінга. Розглянуто кожен етап вивчення причинно-наслідкових зв'язків; показані зв’язки між етапами та використаними інструментами. Послідовне застосування цих інструментів для системи «Якість освіти» ще не реалізовано, що зумовлює новизну даної роботи. У результаті впровадження такого складного алгоритму система підходить до зовнішнього оцінювання якості в оптимальному стані з чітко виражений критерій оптимізації та способи його досягнення. The article is devoted to selecting the methods of finding the cause-effect relationships in simulating the system "quality education" and to determining the factors influencing the quality of education in the socio-economic development of both the university and education stakeholders. The rationale for selecting the tools for studying cause-and-effect relationships in modelling the system is formulated. It is shown that for the system "quality of education" it is possible to use analysis tools that were previously inherent only in technical systems. An integrated approach to assessment using the Pareto method, Ishikawa method, cycle and Deming principles is proposed. Each stage of studying cause-and-effect relationships is considered; the relationships between the stages and the tools used is shown. The consistent application of these tools for the "quality of education" system has not yet been implemented, which determines the novelty of this work As a result of implementing such a complex algorithm, the system approaches the external quality assessment in its optimal state with a clearly expressed optimization criterion and methods of achieving it. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Argentina
1
Australia
1
Belgium
1
Brazil
1
Colombia
1
Czechia
1
Ecuador
1
Germany
1
Indonesia
1
Ireland
7
Lebanon
1
Malaysia
1
Mexico
30161
Morocco
1
Nepal
1
Netherlands
1
Oman
1
Qatar
1
Saudi Arabia
566
Singapore
9531
Ukraine
308
United Kingdom
116
United States
59768
Unknown Country
100476
Vietnam
1
Downloads
Brazil
1
China
1
Cuba
1
Ecuador
1
Germany
1
Greece
1
Iraq
30164
Lebanon
59767
Malaysia
1
Morocco
1
Oman
1
Pakistan
1
Singapore
1
South Africa
1
Ukraine
1
United Kingdom
59767
United States
59769
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Artiukhov_quality_education.pdf | 306.33 kB | Adobe PDF | 209480 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.