Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90476
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Демонічні образи в сучасній українській рекламі
Other Titles (Demonic images in modern ukrainian advertising
Authors Кравченко, О.
Манич, Н.
Фєдотова, Н.
ORCID
Keywords сучасна українська реклама
нижча міфологія
демонічний образ
еволюція рекламного персонажа
національна ідентифікація
modern Ukrainian advertising
lower mythology
demonic image
evolution of the advertising character
national identification
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90476
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Кравченко О., Манич Н., Фєдотова Н. Демонічні образи в сучасній українській рекламі // Образ. 2022. Вип. 3 (40). С. 84-93. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2022.3(40)-84-93
Abstract Мета статті – дослідити використання демонічних образів у сучасній українській рекламі, окреслити еволюцію рекламних персонажів-представників нижчої міфології відповідно до запитів суспільства на національну самоідентифікацію. Актуальність дослідження полягає у простеженні трансформації в українській рекламі демонічних образів від суто традиційних до гіперболізовано привабливих представників української нації. У статті простежується зміна сприйняття демонічних персонажів від часів ранньої протореклами до сьогодення, а саме: поступове «перекодування» негативного образу демона й побудова його позитивного іміджу, переймання глобалізаційної тенденції в галузі реклами вітчизняними рекламістами, введення традиційних для слов’янського міфологічного світогляду демонів у національний рекламний простір і надання їм невластивих для фольклору образів захисників своєї землі на тлі повномасштабного російського вторгнення в Україну.
The purpose of the article is to investigate the use of demonic images in modern Ukrainian advertising, to outline the evolution of advertising characters representing the lower mythology in accordance with society’s requests for national self-identification. The relevance of the research lies in tracing the transformation of demonic images in Ukrainian advertising from purely traditional to hyperbolized attractive representatives of Ukrainian nation. The article traces the change in perception of demonic characters from time of early proto-advertisement to the present day, namely: the gradual «recoding» of the negative demon’s image and the construction of its positive image, the adoption of the globalization trend in the field of advertising by national advertisers, the introduction of demons, traditional for the Slavic mythological worldview, into the national advertising space and giving them the image of their land’s defenders, which is not characteristic of folklore, against the background of a full-scale Russian invasion of Ukraine.
Appears in Collections: Образ

Views

Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
Iceland Iceland
49
Ireland Ireland
220
Japan Japan
1
Ukraine Ukraine
15071
United Kingdom United Kingdom
441
United States United States
62425
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Belgium Belgium
78214
China China
221
Iceland Iceland
1
Ireland Ireland
1
Netherlands Netherlands
16
Ukraine Ukraine
15072
United States United States
78213
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Kravchenko_Obraz_3_2022.pdf 261.03 kB Adobe PDF 171739

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.