Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90607
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Marketing 5.0: An Empirical Investigation of Its Perceived Effect on Marketing Performance |
Other Titles |
Ефективність маркетингової діяльності: вплив концепції Маркетинг 5.0 |
Authors |
Alanazi, T.M.
|
ORCID | |
Keywords |
марктеинг 5.0 прогнозуючий маркетинг контекстуальний маркетинг маркетинг доповненої реальності ефективність маркетингової діяльності меблеві магазини marketing 5.0 predictive marketing contextual marketing augmented reality marketing marketing performance furniture stores |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90607 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Alanazi, T.M. (2022). Marketing 5.0: An Empirical Investigation of Its Perceived Effect on Marketing Performance. Marketing and Management of Innovations, 4, 55-64. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-06 |
Abstract |
Метою дослідження є визначення впливу Маркетингу 5.0 на ефективність маркетингової діяльності.
Маркетинг 5.0 було концептуалізовано за допомогою трьох критеріїв: прогнозний маркетинг, контекстний
маркетинг та маркетинг доповненої реальності. У дослідженні взяли участь працівники відділів маркетингу 25
меблевих салонів. Вихідні дані для дослідження сформовано за результатами анкетування. Автором розроблено
опитувальник за п'ятибальною шкалою Лайкерта. Загальна вибірка дослідження становила 200 респондентів.
Однак, для подальшого аналізу відібрано 190 анкет. За результатами дослідження встановлено, що контекстний
маркетинг та маркетинг доповненої реальності суттєво впливають на ефективність маркетингової діяльності,
тоді як вплив прогнозного маркетингу є незначним. Враховуючи отримані результати, автор прийшов до
висновку, що підвищення ефективності маркетингової діяльності потребує впровадження передових людиноорієнтованих технологій. Зазначені вище технології сприятимуть трансформації клієнтів з традиційного
маркетингового середовища в реальне середовище шляхом збору та аналізу даних про них в реальному часі під
час процесу купівлі в точках продажу. Своєю чергою, це впливатиме на поведінкові наміри клієнтів та їх рішення
про покупку. Отримані результати мають теоретичне значення та збагачують попередні наукові напрацювання
з Маркетингу 5.0 результатами дослідження впливу трьох пов'язаних видів маркетингу (прогнозний маркетинг,
контекстний маркетинг та маркетинг доповненої реальності) на ефективність маркетингової діяльності.
Науковці, які є зацікавленими в досліджуваній тематиці, можуть використовувати отримані результати для
подальшої розробки нових моделей, що сприятимуть визначенню впливу Маркетингу 5.0 на результати
маркетингової діяльності. З емпіричної точки зору, результати дослідження свідчать про те, що маркетинг
доповненої реальності в епоху Маркетингу 5.0 є найбільш значущим. Він може бути використаний для
покращення купівельного досвіду клієнтів та досягнення маркетингових цілей. Таким чином, автором
рекомендовано менеджерам з маркетингу використовувати поточні дані про клієнтів, щоб надавати їм
контекстні пропозиції в режимі реального часу. The study aims to explore the effect of marketing 5.0 on marketing performance. Marketing 5.0 was conceptualized using three dimensions: predictive marketing, contextual marketing, and augmented reality marketing. This study uses a questionnaire to collect data from a sample of employees working in marketing departments in 25 furniture stores. Eight employees were selected based on their managers' recommendations regarding employee knowledge of digital marketing. The total number of the sample is 200 participants. Data were collected using a questionnaire designed as a five-point Likert scale. A total of 190 questionnaires were returned valid for data analysis. The results revealed that both contextual and augmented marketing significantly affect marketing performance. In contrast, predictive marketing exerts no significant effect on marketing performance. The above results concluded that enhancing marketing performance requires advanced human-oriented technologies. These technologies transform customers from traditional marketing environments into real-world environments by collecting and analyzing real-time customer data during the shopping process at sale points to affect customer behavioral intention and purchasing decisions. Theoretically, this study enriches the literature on marketing 5.0 by investigating the effects of three related kinds of marketing (predictive marketing, contextual marketing, and augmented marketing) on marketing performance. It provides researchers with a theory based upon which they could develop new models to examine the effects of marketing 5.0 on marketing outcomes. Empirically, the study shows that augmented marketing in the marketing 5.0 era is the most significant. It could be used to enhance the customer shopping experience and to achieve marketing objectives. Consequently, marketing managers are asked to use current customer data to provide them with real-time contextual offers. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
1
Australia
-658803638
Bahrain
350073
Bolivia
1
Brazil
52818670
China
1
France
1
Germany
11635910
Hungary
58587
India
350071
Indonesia
1340218
Iran
58593
Ireland
8481
Italy
11635881
Japan
346
Jordan
1
Malaysia
1
Peru
1340196
Philippines
1
Poland
199638772
Portugal
1340209
Saudi Arabia
1
Singapore
1
Sweden
1
Turkey
105637339
Ukraine
798437565
United Kingdom
399248084
United States
2052264649
Unknown Country
1
Downloads
Albania
1
Algeria
1
Austria
1
Bangladesh
1
Brazil
11635878
Bulgaria
1
Chile
1
China
-1115533368
Germany
468365640
Hungary
58599
India
199638781
Indonesia
468365640
Iran
52818669
Iraq
1
Ireland
199638775
Italy
1340191
Japan
1493
Madagascar
1
Mexico
11635897
Moldova
199638777
Morocco
-1317607278
Nigeria
199638774
Pakistan
11635900
Peru
-1115533368
Poland
11635880
Portugal
-1115533365
Saudi Arabia
105637338
Serbia
1
South Africa
1
Spain
1472
Sweden
54
Taiwan
468365641
Tunisia
1
Turkey
468365640
Ukraine
2052264649
United Arab Emirates
1
United States
-1317607278
Unknown Country
11635912
Vietnam
199638782
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Alanazi_mmi_4_2022.pdf | 443.86 kB | Adobe PDF | -839856263 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.