Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90631
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Corporate Social Responsibility and Public Shareholding Companies at Palestine Securities Exchange |
Other Titles |
Менеджмент публічних акціонерних товариств на Палестинській фондовій біржі та їх корпоративна соціальна відповідальність |
Authors |
Eleyan, F.J.Y.
|
ORCID | |
Keywords |
корпоративна соціальна відповідальність публічні акціонерні товариства Палестинська фондова біржа Палестина corporate social responsibility public shareholding companies Palestine Securities Exchange Palestine |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90631 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Eleyan, F. J. Y. (2022). Corporate Social Responsibility and Public Shareholding Companies at Palestine Securities Exchange. Marketing and Management of Innovations, 4, 76-84. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-08 |
Abstract |
Метою статті є визначення ступеня впровадження корпоративної соціальної відповідальності відповідно до
міжнародних стандартів та концепцій, представлених наступними вимірами: економічний, правовий, етичний та
людський. Дослідження проведено на прикладі публічних компаній, акції яких котируються на Палестинській
фондовій біржі. На відміну від попередніх наукових напрацювань, проведених науковцями Палестини,
унікальність даного дослідження полягає в розкритті теоретичних та практичних основ фактичного
впровадження корпоративної соціальної відповідальності, а також визначенні взаємозв'язку між змінними,
пов'язаними з сектором роботи компанії, віком, класифікацією на ринку та ефективністю впровадження
соціальної відповідальності. Для досягнення поставленої мети в рамках даного дослідження застосовано
описово-аналітичний метод шляхом вивчення змісту, питомої ваги, середнього значення, стандартного
відхилення, відносної ваги та t-тесту для однієї вибірки. Підґрунтям дослідження стали результати анкетування
49 компаній, представлених на Палестинській фондовій біржі. Вихідні дані для дослідження сформовано на
основі опрацювання 38 анкет (коефіцієнт повернення – 77.6%), які було повернуто респондентами. За
результатами дослідження встановлено високий ступінь схвалення впровадження соціальної відповідальності
через правовий вимір (відносна вага – 86,20%); середній ступінь – через етичний вимір (відносна вага – 82,58%)
та економічний вимір (відносна вага – 78,53%). Своєю чергою, встановлено відсутні приклади впровадження
соціальної відповідальності через людський вимір (відносна вага 63,79%). Загальний рівень впровадження
програм соціальної відповідальності за чотирма вимірами є середнім. При цьому відсутні значні відмінності в
політиці соціальної відповідальності між компаніями, акції яких котируються на Палестинській фондовій біржі,
та провідними компаніями. До того, схожим є процес впровадження політики соціальної відповідальності за
чотирма її вимірами, відповідно до (сектору роботи та віку компанії), за винятком змінної класифікації компанії
на ринку. У статті рекомендовано компаніям досягати власних цілей через налагодження інтегративних відносин
з місцевою громадою. Компаніям необхідно суттєво покращити свої взаємовідносини з місцевою громадою та
вдосконалити спеціальні програми та політики соціальної відповідальності у розв'язанні проблем, пов'язаних з
соціальними, економічними та екологічними аспектами. Автором наголошено, що держава має сприяти
впровадженню соціальної відповідальності компаніями за допомогою спрощення законодавчої бази або
процедур, таких як звільнення від податків або надання інших пільг в обмін на соціальний внесок компанії. У
дослідженні також рекомендовано приділяти більше уваги соціальній відповідальності через підготовку планів
та обговорення їх на засіданнях Ради директорів з метою їх включення до бюджету. This paper aims to measure the extent to which public companies at the Palestine Stock Exchange have adopted social responsibility according to international standards and concepts represented by the four dimensions of social responsibility (economic, legal, ethical, and human dimensions). Unlike previous Palestinian studies, this paper provides a theoretical and practical basis for the actual application of corporate social responsibility, as well as the relationship of variables related to the company's work sector, age, classification in the market, and the adoption of social responsibility. To reach the aim, the applied study applied the descriptive analytical method by studying the content, percentages, mean, standard deviation, and relative weight, in addition to a t-test for one sample. The questionnaire was distributed to the study population as one for each company, as the study population consisted of 49 companies listed on the Palestine Stock Exchange. The study retrieved 38 questionnaires with a recovery rate of 77.6%. The findings showed a high degree of approval regarding «adopting social responsibility through the legal dimension», with a relative weight of 86.20%. There is a medium degree of approval regarding «adopting social responsibility through the ethical dimension» with relative weight. 82.58%, in addition to having a medium degree of approval regarding «adopting social responsibility through the economic dimension», with a relative weight of 78.53%. The results showed a lack of general approval regarding «adopting social responsibility through the human dimension», with a relative weight of 63.79%. The obtained results revealed that the public shareholding companies listed on the Palestine Securities Exchange adopt social responsibility programs through their four dimensions combined to a medium degree. There are no significant differences between the companies listed on the Palestine Stock Exchange and the leading and distinguished companies in their social responsibility practice, on the one hand, and between companies in terms of adopting social responsibility through its four dimensions, according to (work sector, company age), except for the company's classification variable in the market, on the other hand. The paper recommended that companies work on making an integrative relationship with the local community and achieve their own goals through such a surrounding environment. Therefore, they must take serious steps to increase the level of development of their relationship with the local community and improve the special programs and policies for social responsibility in solving problems related to social, economic, and environmental aspects. The state must also have a positive attitude and practices toward companies that adopt social responsibility, through legislation or procedures such as exempting them from taxes or other facilities in return for their social contribution. The study also recommended the need for greater attention to social responsibility through preparing plans and discussing them in the meetings of the Board of Directors so that they are taken into account in the budget. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Ireland
1
Israel
1
Pakistan
830
Palestinian Territories
30866
Sri Lanka
1
Ukraine
292
United Kingdom
96
United States
26266
Unknown Country
3274
Downloads
Australia
1
Canada
1
China
41
India
1
Israel
1
Libya
7
Pakistan
833
Palestinian Territories
30867
Sri Lanka
10
Ukraine
829
United Arab Emirates
7874
United States
17070
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Eleyan_mmi_4_2022.pdf | 426.19 kB | Adobe PDF | 57536 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.