Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90637
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Трансформація системи протидії легалізації кримінальних доходів в умовах діджиталізації національної економіки |
Other Titles |
Transformation of the system of combating the legalization of criminal income in the conditions of digitalization of the national economy |
Authors |
Mynenko, Serhii Volodymyrovych
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-3998-9031 |
Keywords |
протидія легалізації незаконних доходів діджиталізація тіньова економіка фінансовий моніторинг трансформаційні процеси економічна безпека національна економіка the legalization of illegal income digitalization shadow economy financial monitoring transformational processes economic security national economy |
Type | PhD Thesis |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90637 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Миненко С. В. Трансформація системи протидії легалізації кримінальних доходів в умовах діджиталізації національної економіки : дис. ... д-ра філософії : 051. Суми, 2022. 204 с. |
Abstract |
Дисертаційна робота присвячена вирішенню актуальної наукової
проблеми удосконалення теоретико-методичних засад функціонування
системи протидії легалізації кримінальних доходів в умовах діджиталізації
економіки.
У дисертаційній роботі досліджено сучасні методи легалізації доходів,
одержаних незаконним шляхом, з огляду на активний розвиток
діджиталізаційних процесів. Було виділено дві групи методів легалізації,
відповідно до ступеня впливу на них діджиталізації. До першої групи, на яку
діджиталізація майже не вплинула, ввійшли: контрабанда, використання
операцій страхових компаній, використання послуг ломбардів. До другої
групи, яка зазнає значного впливу діджиталізації, ввійшли: використання
платіжних систем, конвертаційних центрів, використання послуг банківських
установ, застосування віртуальних активів.
Проведений бібліографічний аналіз поняття «протидія легалізації
доходів», який дозволив виокремити актуальні взаємозв’язки між категоріями
наукових досліджень, що підтвердило актуальність дисертаційної роботи. Так,
багато досліджень присвячені протидії легалізації незаконних доходів та
криптовалютам, блокчейну, нейромережам, базам даних, оцінюванню ризику
легалізації незаконних доходів, цифровізації.
На основі контент-аналізу існуючих досліджень присвячених легалізації кримінальних доходів, визначено авторське поняття «протидія легалізації
доходів отриманих незаконним шляхом в умовах діджиталізації», яке
запропоновано трактувати як комплекс інформаційно-технологічних заходів з попередження, виявлення та подальшого покарання злочинних дій,
спрямованих на маскування незаконного походження коштів або іншого
майна чи володіння ними, а також набуття, або використання коштів чи іншого
майна з метою надання правомірного вигляду їх використанню або
поширенню чи дій, спрямованих на приховування джерел їх походження, а
також вчинення з такими коштами або іншим майном фінансової операції за
умови усвідомлення особою того, що вони були одержані злочинним шляхом.
Досліджено основні етапи розвитку міжнародної системи протидії
легалізації доходів, одержаних незаконним шляхом. Визначено три критичні
точки, в яких система протидії легалізації незаконних доходів набувала
значних змін. А саме перша трансформаційна зміна: прийняття Європейської
конвенції про видачу правопорушників, що по суті започаткувало систему
протидії легалізації доходів, одержаних незаконним шляхом на міжнародному
рівні. Друга трансформаційна зміна: створення профільних міжнародних
організацій, прийняття Конвенції Ради Європи про відмивання, арешт та
конфіскацію доходів, одержаних незаконним шляхом – світова система
протидії легалізації доходів, одержаних незаконним шляхом структурується
близько до її сучасного вигляду. Третя трансформаційна зміна: прийняття
ризик-орієнтованого підходу до протидії легалізації доходів, одержаних
незаконним шляхом, що відповідає тенденції інтелектуалізації та
міждисциплінарності боротьби зі злочинністю.
Досліджено вплив цифровізації на діяльність законодавчої, виконавчої
та судової гілки державної влади. Визначено основні принципи організації
публічної влади, забезпечення її транспарентності під впливом діджиталізації.
На основі канонічного аналізу кількісно оцінено силу взаємозв’язку між
показниками цифровізації та показниками якості державного управління.
Встановлено наявність прямої кореляції між рівнем розвитку цифровізації та
ефективністю врядування.
Було визначено значення діджиталізації для системи протидії легалізації
доходів, одержаних незаконним шляхом. Через побудову функції корисності, в якій першою альтернативою виступила частка кримінальних правопорушень
з легалізації незаконних доходів, за якими проводилось розслідування, яка
припадає на одне повідомлення про фінансову операцію, що було передане до
Державної служби фінансового моніторингу, а другою альтернативою –
показник діджиталізації економіки – кількість активних користувачів інтернет
мережі в Україні.
Встановлено взаємозв’язки між детермінантами процесу протидії
легалізації доходів, одержаних незаконним шляхом. На основі структурного
моделювання встановлено функціональні залежності між показниками
регулювання ринку фінансових послуг, правоохоронної діяльності, судової
діяльності та діджиталізації. Відповідно до результатів дослідження
встановлено, що діджиталізація має прямий вплив на рівень розвитку
правоохоронної системи та регулювання ринку фінансових послуг, та
обернений вплив на судову систему. Це дозволило сформувати практичні
рекомендації щодо удосконалення системи протидії легалізації доходів,
отриманих незаконним шляхом.
Визначено пов’язані з діджиталізацією економіки детермінанти
активізації фінансових злочинів: протидія легалізації доходів, отриманих
незаконних шляхом; шахрайства з фінансовими ресурсами та маніпулювання
на фондовому ринку України; кіберзлочини. Побудовані моделі
багатовимірних адаптивних регресивних MAR-сплайнів впливу рівня
розвитку фінтех, кількості повідомлень про підозрілі операції, взятих на облік
Держфінмоніторингом, загального обсягу торгів на біржі за період, показника
діяльності страхових компаній та показника діяльності банків на зазначені
види злочинів дозволили визначити граничні значення рівнів регресорів, при
яких вони мають різний рівень впливу на активізацію злочинності, а також їх
сукупного мультиплікативного ефекту.
Було проведено оцінювання ефективності інституційних змін системи
протидії легалізації доходів, одержаних незаконним шляхом на основі аналізу
таблиць виживання та методу Каплана-Мейєра. Встановлено, що наразі зміни у організаційно-функціональному складі системи протидії легалізації доходів,
одержаних незаконним шляхом, які були впроваджені протягом останніх років
не призвели до значного ефекту у підвищенні якості протидії легалізації
незаконних доходів. На основі проведеного аналізу визначені часові інтервали
та встановлені ймовірності уникнути покарання за злочин легалізації доходів,
одержаних незаконним шляхом.
Проведено інтегральне оцінювання та прогнозування до 2025 року
каналів протидії легалізації доходів, одержаних незаконним шляхом. Було
виділено чотири канали протидії легалізації незаконних доходів:
інституційний, інвестиційний, податковий та освітній. Визначено ключові
показники відповідних каналів. За допомогою методу аналізу ієрархів Сааті
визначено вагові коефіцієнти для інтегрального оцінювання впливу
характеристик кожного каналу протидії легалізації доходів, одержаних
незаконним шляхом. Пріоритети кожного з показників встановлені за
допомогою методу головних компонент. Проведена специфікація моделей для
прогнозування каналів протидії легалізації доходів, одержаних незаконним
шляхом у вигляді гіперболічної функції – для інституційного та
інвестиційного каналів, параболічної – для освітнього каналу, у вигляді
квадратного кореня – для податкового каналу.
На основі прогнозування виявлені тенденції розвитку ефективності
каналів протидії легалізації доходів, одержаних незаконним шляхом. Це
дозволило виділити напрямки, на які потрібно звернути увагу при
удосконаленні системи протидії легалізації незаконних доходів. Визначено,
що інвестиційний та інституційний канали мають повільно спадну тенденцію
в ефективності, податковий канал має тенденцію до швидкого зниження
ефективності. Ефективність освітнього каналу буде зростати в найближчі
роки, проте вплив освітнього каналу на систему протидії легалізації
виражається через опосередковані взаємозв’язки.
Сформовано практичні рекомендації до удосконалення національної
системи протидії легалізації доходів, одержаних незаконним шляхом у вигляді дорожня карта її реформ. Виділено три напрямки удосконалення національної
системи протидії легалізації доходів, одержаних незаконним шляхом:
превентивний, комунікаційно-конгруентний та розслідувально-каральний.
Визначено напрями, які перебувають під значним впливом діджиталізації та
можуть бути реалізовані виключно за допомогою сучасних інформаційних
технологій.
Розроблено схему напрямків реформування системи протидії легалізації
доходів, одержаних незаконним шляхом в умовах діджиталізації економіки,
яка візуально відображає вплив діджиталізації на сформовані практичні
рекомендації до удосконалення національної системи протидії легалізації
доходів, одержаних незаконним шляхом. The dissertation is devoted to solving the current scientific problem of improving the theoretical and methodological foundations of the functioning of the system for countering the legalization of criminal income in the conditions of digitalization of the economy. The dissertation examines modern methods of legalization of income obtained illegally, considering the active development of digitization processes. Two groups of legalization methods were distinguished, according to the degree of influence of digitalization on them. The first group, which was almost unaffected by digitization, included: smuggling, use of insurance companies, use of pawnshops. The second group, which is significantly affected by digitalization, includes: the use of payment systems, conversion centers, the use of banking institutions, and the use of virtual assets. A bibliographic analysis of the concept of «anti-legalization of income» was carried out, which made it possible to highlight the relevant relationships between the categories of scientific research, which confirmed the relevance of the dissertation work. So, much research is devoted to combating the legalization of illegal income and cryptocurrencies, blockchain, neural networks, databases, assessing the risk of legalization of illegal income, digitalization. Based on the content analysis of existing studies devoted to the legalization of criminal proceeds, the author's concept of «anti-money laundering in the conditions of digitalization» is defined, which is proposed to be interpreted as a set of information and technological measures for the prevention, detection and further punishment of criminal actions aimed at disguising the illegal origin of funds or other property or their possession, as well as the acquisition or use of funds or other property in order to give a legitimate appearance to their use or distribution or actions aimed at concealing the sources of their origin, as well as committing a financial transaction with such funds or other property, provided that the person is aware that they were obtained by criminal means. The main stages of the development of the international system of combating the legalization of illegally obtained incomes were studied. Three critical points were identified in which the system of counteracting the legalization of illegal income underwent significant changes. Namely, the first transformative change: the adoption of the European Convention on the Extradition of Offenders, which essentially launched a system of combating the legalization of illegally obtained income at the international level. The second transformational change: the creation of specialized international organizations, the adoption of the Council of Europe Convention on Laundering, Seizure and Confiscation of Illegally Obtained Income − the global system of combating the legalization of illegally obtained income is structured close to its current form. The third transformational change: the adoption of a risk-oriented approach to combating the legalization of income obtained illegally, which corresponds to the trend of intellectualization and interdisciplinary combating of crime. The impact of digitalization on the activity of the legislative, executive and judicial branches of state power has been studied. The basic principles of the organization of public authority, ensuring its transparency under the influence of digitalization are determined. Based on canonical analysis, the strength of the relationship between digitalization indicators and indicators of the quality of public administration was quantitatively assessed. It was established that there is a direct correlation between the level of development of digitalization and the effectiveness of governance. The importance of digitization for the system of combating the legalization of income obtained illegally was determined. Through the construction of a utility function, in which the first alternative was the share of criminal offenses related to the legalization of illegal income, which were investigated, which corresponds to one report on a financial transaction that was submitted to the State Financial Monitoring Service, and the second alternative was the indicator of digitalization of the economy, the number of active Internet users in Ukraine. Relationships between the determinants of the process of combating the legalization of illegally obtained income have been established. Based on structural modeling, functional relationships were established between indicators of financial services market regulation, law enforcement, judicial activities, and digitalization. According to the results of the study, it was found that digitalization has a direct impact on the level of development of the law enforcement system and the regulation of the financial services market and the opposite effect on the judicial system. This made it possible to formulate practical recommendations for improving the system for combating the legalization of illegally obtained income. The determinants of the activation of financial crimes related to the digitalization of the economy are determined: counteraction to the legalization of illegally obtained income; fraud with financial resources and manipulation on the stock market of Ukraine; cybercrime. The constructed models of multidimensional adaptive regressive MAR-splines of the impact of the level of development of fintech, the number of reports of suspicious transactions registered by the State Financial Monitoring Service, the total trading volume on the exchange for the period, the performance indicator of insurance companies and the performance of banks on these types of crimes made it possible to determine the limit values of the levels of regressors , at which they have a different level of influence on the activation of crime, as well as their cumulative multiplier effect. An evaluation of the effectiveness of institutional changes in the system of countering the legalization of income obtained illegally was carried out based on the analysis of survival tables and the Kaplan-Meier method. It has been established that currently the changes in the organizational and functional structure of the system of combating the legalization of illegally obtained income, which were implemented in recent years, did not lead to a significant effect in improving the quality of combating the legalization of illegal income. Based on the analysis, the time intervals and established probabilities of avoiding punishment for the crime of legalization of income obtained illegally were determined. An integral assessment and forecasting of the channels of combating the legalization of illegally obtained income until 2025 has been conducted. Four channels of combating the legalization of illegal income were identified: institutional, investment, tax and educational. The key indicators of the respective channels are determined. Using the method of analysis of Saati hierarchies, weighting coefficients were determined for the integral assessment of the impact of the characteristics of each channel of combating the legalization of income obtained illegally. The priorities of each of the indicators are established using the method of principal components. The specification of models for forecasting channels of combating the legalization of illegally obtained income in the form of a hyperbolic function – for institutional and investment channels, parabolic – for the educational channel, and in the form of a square root – for the tax channel, was carried out. Based on forecasting, trends in the development of the effectiveness of channels for combating the legalization of illegally obtained incomes are revealed. This made it possible to identify areas that should be paid attention to when improving the system for combating the legalization of illegal income. It is determined that the investment and institutional channels have a slowly downward trend in efficiency, the tax channel tends to rapidly decrease in efficiency. The effectiveness of the educational channel will increase in the coming years, however, the influence of the educational channel on the system of combating legalization is expressed through indirect relationships. Practical recommendations for the improvement of the national system of combating the legalization of income obtained illegally have been formed in the form of a road map of its reforms. Three areas of improvement of the national system of combating the legalization of illegally obtained income are identified: preventive, communication-congruent and investigative-punitive. Areas that are significantly influenced by digitalization and can be implemented exclusively with the help of modern information technologies are identified. A scheme of directions for reforming the system of combating the legalization of illegally obtained income in the conditions of digitalization of the economy has been developed, which visually reflects the impact of digitalization on the formed practical recommendations for improving the national system of combating the legalization of illegally obtained income. |
Appears in Collections: |
Дисертації |
Views
Argentina
1
Egypt
1
Germany
874553844
Ghana
2906153
Ireland
1700052404
Lithuania
1
Norway
1
Spain
98110583
Ukraine
-1386099218
United Kingdom
15378023
United States
1700052403
Unknown Country
-1289998063
Downloads
Austria
10658
Canada
98110613
China
226952
Czechia
136134
Egypt
1
Finland
-1289998064
France
98110584
Germany
1100436803
Ghana
2906154
Hong Kong SAR China
1
Hungary
1
Ireland
1
Israel
557907421
Latvia
-979145199
Lithuania
-1289998059
Netherlands
1
Norway
1
Poland
408603
Romania
1
Russia
15378049
Spain
98110584
Sweden
-1289998057
Ukraine
-1289998058
United Kingdom
408598
United States
-1289998063
Unknown Country
-1289998062
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
dis_EP_Mynenko.pdf | 3.33 MB | Adobe PDF | 1842952190 |
dis_EP_Mynenko_Validation_Report.pdf | 55.06 kB | Adobe PDF | 1842952190 |
Рецензія Школьник І.О..PDF | 9.76 MB | Adobe PDF | 1842952190 |
Рецензія Школьник І.О._Validation_Report.pdf | 54.38 kB | Adobe PDF | 1842952190 |
Рецензія_Семеног_А_Ю_з_електронним_підписом.pdf | 2.07 MB | Adobe PDF | 1842952190 |
Рецензія Семеног А.Ю._Validation_Report.pdf | 54.32 kB | Adobe PDF | 1842952190 |
Відгук Житаря М.О..pdf | 4.52 MB | Adobe PDF | 1842952190 |
Відгук Житаря М.О._Validation_Report.pdf | 54.67 kB | Adobe PDF | 1842952190 |
Відгук Миненко з печаткою і КЕП.PDF | 7.47 MB | Adobe PDF | 1842952190 |
Відгук Миненко з печаткою і КЕП_Validation_Report.pdf | 54.5 kB | Adobe PDF | 1842952190 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.