Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90654
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Student Satisfaction and Retention: Impact of Service Quality and Digital Transformation |
Other Titles |
Рівень задоволеності студентів та їх залучення: вплив якості послуг та цифрові трансформації |
Authors |
Forid, M.S.
Hafez, M. Khan, W. |
ORCID | |
Keywords |
цифрова трансформація вища освіта якість послуг утримання студентів задоволеність студентів tangibles reliability responsiveness assurance reliability empathy higher education |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90654 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Forid, M. S., Hafez, M., & Khan, W. (2022). Student Satisfaction and Retention: Impact of Service Quality and Digital Transformation. Marketing and Management of Innovations, 4, 152-163. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-14 |
Abstract |
У XXI столітті економічний та технологічний розвиток країни значною мірою залежить від рівня та якості
вищої освіти. У статті зазначено, що більшість закладів вищої освіти Бангладешу є приватними та пропонують
освітні послуги на ряду з державними (фінансованими урядом) університетами. Метою даного дослідження є
визначення впливу якості послуг та цифрової трансформації на задоволеність студентів та їх залучення у
приватні університети Бангладешу. Вихідні дані для дослідження сформовано на основі результатів анкетування
студентів з п'яти найкращих приватних університетів Бангладешу. Загалом, до анкетування залучено 235
студентів, з яких 210 надали відповіді на питання анкети. За результатами ретельного опрацювання анкет,
авторами вилучено 10 нерелевантних анкет. У ході дослідження сформовано та здійснено перевірку
концептуальної моделі, яка складається із восьми факторів, включаючи п'ять вимірів моделі SERVQUAL, а
також цифрову трансформацію, задоволеність студентів та їх залученість. Авторами здійснено перевірку
гіпотетичних зв'язків за допомогою описової статистики (середнє значення та стандартне відхилення),
множинного регресійного та двовимірного регресійного аналізу з використанням програмного забезпечення
SPSS 26.0. За результатами емпіричного аналізу встановлено, що студенти є задоволеними якістю послуг
приватних університетів та цифровою трансформацією в університеті. Автори встановили, що всі показники
якості послуг (за винятком емпатії) мають позитивний та суттєвий вплив на задоволеність студентів. До того,
суттєвим впливом на задоволеність студентів є вплив цифрової трансформації. Отримані результати засвідчили,
що задоволеність студентів має позитивний та значущий вплив на рівень їх залученості в університеті. За
результатами аналізу наукових напрацювань з досліджуваної тематики, авторами наголошено на відсутності
робіт, присвячених дослідженню впливу показників якості послуг та цифрової трансформації на задоволеність
студентів та їх утримання в приватних університетах Бангладешу. Результати дослідження можуть бути
корисними закладам вищої освіти при розробленні стратегії вдосконалення якості послуг та цифрової
трансформації з метою підвищення задоволеності студентів та їх утримання у висококонкурентних закладах
вищої освіти. Враховуючи отримані результати, авторами наголошено, що для виживання та розвитку вищої
освіти в XXI столітті, необхідним є здійснення цифрової трансформації. A country's economic and technological development in the twenty-first century depends heavily on higher education. Similar to other countries, the majority of higher education institutions in Bangladesh are private universities that offer educational services alongside public (government-funded) universities. This study aims to investigate how service quality dimensions and digital transformation influence student satisfaction and student retention in private universities in Bangladesh. Data were acquired from a convenient sample, including students from the top five private universities in Bangladesh, through a self-administered questionnaire survey. The questionnaire was completed by 210 of the 235 students who were asked to participate. Each questionnaire was carefully examined. 200 were determined to be appropriate for this study. A conceptual model of eight factors, including the five dimensions of the SERVQUAL model, digital transformation, student satisfaction, and student retention, was framed and tested. Descriptive statistics (mean and standard deviation), multiple regression, and bivariate regression analyses were conducted using SPSS 26.0 to test the hypothesized relations. According to the findings of descriptive data, students are satisfied with the quality of private university services and digital transformation activities. This study reveals that all the service quality dimensions positively and significantly impact student satisfaction except the empathy dimension. It is also found that digital transformation substantially influences student satisfaction. Furthermore, student satisfaction has a positive and significant influence on student retention. To the best of the authors' knowledge, this is the first initiative to investigate the impact of service quality dimensions and digital transformation on student satisfaction and student retention in the context of private universities in Bangladesh. This study contributes to higher education institutions for the improvement of service quality dimensions and the digital transformation to obtain student satisfaction and student retention in highly competitive educational sectors. Finally, this work argues that digital transformation in higher education is necessary for survival and growth in the twenty-first century. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

1140058061

677

1394477306

1

1

1

-1635783001

1830698267

3972730

3972729

1

1

3972735

32376

1394477309

1

1140058062

482275676

1

262205607

54

1

1

1140058067

482275674

1

1

-2124091543

262205613

-1692487631

1

122934044

-1056716001

46471813

46784213
Downloads

1

262205614

1

678

1

1

934921892

1

1

1

1

1

262205598

3972731

1

1

32377

1

1394477307

1

1

1140058064

1

28

262205608

-817888563

1

1

1

1140058068

1

1

5880

1

-502959324

482275670

-817888562

1

1394477305

46471813

-1046489634
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Forid_mmi_4_2022.pdf | 493.32 kB | Adobe PDF | -156824724 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.