Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90655
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Antecedents and Role of Trust in Chatbot Use Intentions: An Indian Perspective |
Other Titles |
Використання чат-ботів у цифровому суспільстві: роль довіри |
Authors |
Dawar, S.
Panwar, S. Dhaka, S. Kudal, P. |
ORCID | |
Keywords |
користувацький досвід очікувана результативність очікуване зусилля довіра наміри клієнта user experience performance expectancy effort expectancy trust customer intention |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90655 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Dawar, S. Panwar, S., Dhaka, S. & Kudal, P. (2022). Antecedents and Role of Trust in Chatbot Use Intentions: An Indian Perspective. Marketing and Management of Innovations, 4, 198-206. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-18 |
Abstract |
Цифрофізація спровокувала лавиноподібні змінм у всіх секторах економіки. Наразі впровадження
терхнологічних рішень у бізнес-діяльність є необхідною умовою забезпечення конкурентоспроможності. Крім
того пандемія коронавірусу інтенсифікувала пошиорення цифрових технологій у бізнес секторі. Зокрема,
використання інтерактивних програмних платформ (чат-ботів) дозволяє полегшити комунікаційні процеси
компані, а також мінімізувавти витрати на комунікацію зі споживачами. Тому організації використовують
штучний інтелект, щоб бути більш ефективним і економічно вигідним. Чат-боти – це програмне
забезпечення зі штучним інтелектом, яке дозволяє організаціям давати своєчасні відповіді на запити
клієнтів в Інтернеті. Основною метою проведеного дослідження є визначення впливу досвіду, очікуваної
результативності, витрачених зусиль та довіри споживачів на їх наміри використовувати веб-застосунки (чатботи) для покупки товарів та послуг. Підґрунтям для перевірки висунитих в роботі гіпотез стали результати
анкетування 354 респондентів з Індії. Структу анкети розроблено на основі наявних наукових напрацювань,
присвячених питанням сприйняття інноваційних технологій та поведінки споживачів. Аналіз отриманих даних
здійснено за допомогою програмного забезпечення AMOS 21. Емпіричні результати дослідження засвідчили
позитивний вплив користувацького досвіду, очікуваного рівня довіри та очікуваних зусиль на наміри клієнтів
використовувати чат-боти, що, своєю чергою, впливає на їх фактичне використання. Дослідження емпірично
підтверджує та теоретично доводить взаємозв'язок між різними змінними, які впливають на наміри клієнтів
використовувати чат-боти. Наведено основні обмеження інтерпретації отриманих результатів дослідження та
подальші напрямки їх усунення. Отримані результати мають теоретичний внесок у заповнення прогалин
наукових напрацювань, присвячених дослідженню факторів, які впливають на наміри клієнтів використовувати
сучасні інноваційні веб-застосунки компанії, переважно, в Індії. The digital age has changed the way businesses are run today. Technology is not just a priviledge but also a necessity. The recent pandemic has given important lessons to business to be proactive and advanced in technology. Customers occupy the centrestage in any business and giving them solutions promptly for their queries can leave a positive impression and lead to long term customer enagagment. For this, a trained team of employees are required who can give their services incessantly. However, the rising employee retention costs have impacted the profit margins of organisations and more human intervention becomes a hurdle in standardization of processes. Therefore, organisations are roping in artificial intelligence to be more efficient and cost effective. Chatbots are artificial intelligence softwares that have enabled organisations to give answers to customer queries online. The study intends to examine the significant factors in determining customers' intentions to use chatbots. This paper aims to understand the role of user experience, performance expectancy, effort expectancy, and trust in customer chatbot use intentions from the Indian point of view. A structured questionnaire was utilized to gather data for testing the proposed model, which was conceptualized based on extant literature on technology acceptance and consumer behavior. A survey response of 354 respondents was taken. In order to test the constructs, the collected data was analyzed through AMOS 21. The research findings depicted the positive impact of user experience, trust performance expectancy, and effort expectancy on customer intention to use chatbots, which influences actual usage. This paper empirically demonstrates the relationship among various variables affecting customer intentions to use chatbots. Since the paper uses data collected from a sample not randomly selected, it may regulate the generalization of the results. This study intends to add to the current research gap in the existing literature about customer intention to use chatbots, mainly in the Indian context. The research examined how positive user experience, performance, effort expectancy, and trust affect customer intentions to take support from chatbots. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1777019
Brazil
1
China
1
Germany
528
India
20223
Iran
1758
Ireland
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Pakistan
1
Poland
1
Portugal
1
Singapore
1
South Korea
6934
Taiwan
1
Tanzania
1
Turkey
1760
Ukraine
144038
United Kingdom
72902
United States
3554036
Unknown Country
5579211
Downloads
Brazil
1
China
1528860
Croatia
1280702
Finland
1
Germany
265
Ghana
1
India
72897
Indonesia
1032545
Italy
1
Jordan
1
Lithuania
1
Malaysia
39921
Pakistan
1
Poland
1
Portugal
1766
Singapore
547
South Korea
1
Switzerland
1
Taiwan
72900
Tunisia
72899
Ukraine
288075
United Arab Emirates
1
United Kingdom
1763
United States
3554035
Unknown Country
1
Vietnam
1280703
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Dawar_mmi_4_2022.pdf | 364.1 kB | Adobe PDF | 9227890 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.