Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90669
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Комерціалізація інновацій в Україні: сучасний стан |
Other Titles |
Commercialization of innovations in Ukraine: current status |
Authors |
Шевченко, К.В.
Saher, Liudmyla Yuriivna Шимошенко, А.О. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-5628-5477 |
Keywords |
інновація компанія комерціалізація глобальний індекс інноваційного розвитку новатори наукові дослідження innovation company commercialization a global index of innovative development innovators scientific research |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90669 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Шевченко К. В., Сагер Л. Ю., Шимошенко А. О. Комерціалізація інновацій в Україні: сучасний стан // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 4. С. 9−14. DOI: 10.21272/1817-9215.2022.4-01 |
Abstract |
Комерціалізація інновацій є фундаментальною умовою для розвитку як мікро-, так і макроекономічних
аспектів у контексті їх впливу на створення конкурентних переваг та економічний розвиток. Більше того
комерціалізація інновацій є, мабуть, найважливішим викликом, з яким стикаються всі компанії. інновації
виходять за рамки науки або технології; це те, що здатне створити цінність за допомогою процесу
комерціалізації. Комерціалізація виступає важливим «посередником» між науковотехнічною розробкою й
об‘єктом купівлі продажу та являється дієвим важелем, завдяки якому новостворена інноваційна розробка
приносить прибуток. Тема комерціалізації інновацій очевидно приділяла підвищену увагу останнім часом,
однак цей предмет дослідження доволі фрагментований та розподілений між різними галузями
дослідження та дисциплінами. Як наслідок, необхідно дослідити, упорядкувати та агрегувати різноманітні
теоретичні та емпіричні висновки.
Метою статті є дослідження рівня комерціалізації інновацій в Україні порівняно зі світовими
тенденціями та визначення проблем зменшення кількості новаторів-підприємств.
Комерціалізація являється базовою умовою успішного впровадження результатів інноваційної
діяльності високотехнологічних підприємств в будь-якій країні, тому у статті досліджено рейтинг
України за Глобальним інноваційним індексом та визначено світових лідерів. Було сформовано динаміку
впровадження інновацій на промислових підприємствах України 2014-2020 рр. Проаналізовано рейтинг Топ5 найбільш інноваційних компаній України 2021 року. Результатом дослідження стало визначення проблем,
які значно послаблюють місце новаторів-компаній України серед світових лідерів.
Стаття буде корисною для фахівців та науковців у галузі інноваційного маркетингу, менеджменту,
логістики, викладачів та студентів вищих навчальних закладів. Для тих, кому цікаво поглиблювати свої
знання у сфері інноваційного розвитку підприємств України у контексті комерціалізації продукції. Commercialization of innovations is a fundamental condition for the development of both micro- and macroeconomic aspects in the context of their impact on the creation of competitive advantages and economic development. Moreover, the commercialization of innovation is perhaps the most important challenge that all companies face. innovation goes beyond science or technology; it is something that is able to create value through the commercialization process. Commercialization acts as an important "intermediary" between scientific and technical development and the object of purchase and sale and is an effective lever thanks to which the newly created innovative development brings profit. The topic of commercialization of innovations has obviously received increased attention recently, but this subject of research is quite fragmented and distributed among different fields of research and disciplines. As a result, a variety of theoretical and empirical findings need to be explored, organized, and aggregated. The purpose of the article is to study the level of commercialization of innovations in Ukraine compared to world trends and to identify the problems of reducing the number of innovators-enterprises. Commercialization is a basic condition for the successful implementation of the results of innovative activities of high-tech enterprises in any country, therefore the article examines the rating of Ukraine according to the Global Innovation Index and identifies world leaders. The dynamics of the introduction of innovations at industrial enterprises of Ukraine in 2014-2020 were formed. The rating of the Top 5 most innovative companies of Ukraine in 2021 was analyzed. The result of the study was the identification of problems that significantly weaken the place of innovators-companies of Ukraine among world leaders. The article will be useful for specialists and scientists in the field of innovative marketing, management, logistics, teachers and students of higher educational institutions. For those who are interested in deepening their knowledge in the field of innovative development of Ukrainian enterprises in the context of product commercialization. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Australia
1
Canada
47
Indonesia
1
Ireland
1
Poland
1
Singapore
1
Ukraine
1408609
United Kingdom
1696
United States
1408606
Unknown Country
46804
Downloads
Canada
298390
China
409
France
1
Germany
20839
Indonesia
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Ukraine
1408610
United Kingdom
1
United States
1408605
Unknown Country
46805
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Shevchenko_innovation.pdf | 299.44 kB | Adobe PDF | 3183663 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.