Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90760
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Формування іміджу підприємства як фактор посилення конкурентних переваг
Authors Нечаєва, Н.М.
ORCID
Keywords конкурентоспроможність
competitiveness
конкурентна перевага
competitive advantage
імідж
image
бренд
brand
споживач
consumer
ребрендинг
rebranding
Type Masters thesis
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90760
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Нечаєва Н. М. Формування іміджу підприємства як фактор посилення конкурентних переваг : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 075 – маркетинг / наук. кер. О. Ю. Чигрин. Суми : Сумський державний університет, 2022. 57 с.
Abstract Актуальність теми роботи полягає у необхідності наукового обґрунтування результативних підходів до підвищення конкурентоспроможності підприємств шляхом формування позитивного іміджу компаній на ринку. Метою кваліфікаційної роботи є дослідження теоретико-прикладних основ забезпечення конкурентних переваг компаній та впливу іміджу бренду на рівень їх конкурентоспроможності. Завдання роботи: аналіз конкурентних переваг, як здатності компаній формувати лідерські позиції на ринку; дослідження глобальних трендів розвитку, як детермінанти конкурентних переваг бізнесу; дослідження теоретичних підходів до визначення іміджу бренду; аналіз головних складових формування іміджу бренду сучасних компаній; на прикладі АТ «Укрзалізниця» дослідити складові формування конкурентоспроможного бізнес-іміджу. Об’єктом дослідження є процес формування конкурентоспроможного іміджу підприємства. Предметом дослідження є теоретичні й методичні засади стратегічного управління формуванням іміджу бренду компанії. Методи дослідження – аналіз і синтез, статистичний аналіз, структурний і порівняльний аналіз. Наукова новизна дослідження: систематизовано концепції формування іміджу компанії, проведено ретроспективний аналіз формування іміджу бренду АТ «Укрзалізниця». Практична значущість дослідження полягає у формуванні рекомендацій щодо покращення іміджу АТ «Укрзалізниця». 5 У першому розділі розглянуто особливості формування конкурентоспроможності компаній в глобальному ринковому середовищі, проаналізовано конкурентні переваги, як здатність компаній формувати лідерські позиції на ринку, досліджено глобальні тренди розвитку, як детермінанти конкурентних переваг бізнесу. У другому розділі досліджено імідж бренду, як складова маркетингової бізнес-стратегії компанії, розглянуто теоретичні підходи до визначення іміджу бренду, проаналізовано головні складові формування іміджу бренду сучасних компаній. У третьому розділі виконано досліджено прикладні засади формування іміджу компанії (на прикладі АТ «Українська залізниця»), проведено аналіз діяльності компанії та еволюції розвитку АТ «Українська залізниця», досліджено складові формування конкурентоспроможного бізнес-іміджу АТ «Укрзалізниця», розглянуто ребрендинг, як інструмент формування та укріплення іміджу компанії.
The relevance of the topic of the work lies in the need for scientific substantiation of effective approaches to increasing the competitiveness of enterprises by forming a positive image of companies on the market. The qualification work aims to study the theoretical and applied foundations of ensuring the competitive advantages of companies and the influence of brand image on the level of their competitiveness. The tasks: analysis of competitive advantages, such as the ability of companies to form leadership positions in the market; research of global development trends as determinants of business competitive advantages; research of theoretical approaches to defining brand image; analysis of the main components of brand image formation of modern companies; using the example of JSC "Ukrzaliznytsia" to investigate the components of the formation of a competitive business image. The object of the study is the process of forming a competitive image of the enterprise. The subject of the study is the theoretical and methodical principles of strategic management of the formation of the company's brand image. Research methods – analysis and synthesis, statistical analysis, structural and comparative analysis. The scientific novelty of the study: the concepts of company image formation were systematized, and a retrospective analysis of the brand image formation of JSC "Ukrzaliznytsia" was carried out. The study's practical significance lies in the formation of recommendations for improving the image of JSC "Ukrzaliznytsia". In the first chapter, the peculiarities of the formation of the competitiveness of companies in the global market environment are considered, competitive 7 advantages are analyzed as the ability of companies to form leadership positions in the market, and global development trends are investigated as determinants of business competitive advantages. The second chapter examines the brand image as a component of the company's marketing business strategy, considers theoretical approaches to defining the brand image, and analyzes the main components of the formation of the brand image of modern companies. In the third chapter, the applied principles of the formation of the company's image were studied (on the example of JSC "Ukrainian Railways"), an analysis of the company's activities and the evolution of the development of JSC "Ukrainian Railways" was carried out, the components of the formation of a competitive business image of JSC "Ukrzaliznytsia" were examined, rebranding as a tool was considered formation and strengthening of the company's image.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ННІ БіЕМ)

Views

Austria Austria
879
China China
1
Czechia Czechia
1
Germany Germany
10029
Indonesia Indonesia
1
Russia Russia
1
Slovakia Slovakia
1
Ukraine Ukraine
379886892
United Kingdom United Kingdom
17919
United States United States
379886891
Unknown Country Unknown Country
2207894

Downloads

Canada Canada
1
Czechia Czechia
1
France France
10030
Germany Germany
18418601
Iceland Iceland
1
Indonesia Indonesia
1
Italy Italy
142350588
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
17916
Romania Romania
18418610
Slovakia Slovakia
2140
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
379886890
United Kingdom United Kingdom
493450
United States United States
379886890
Unknown Country Unknown Country
2207895

Files

File Size Format Downloads
Nechaeva_mag_rob.pdf 1.75 MB Adobe PDF 941693016

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.