Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90790
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Моделювання структурними рівняннями впливу процесу цифровізації на розвиток ринку освітніх послуг
Other Titles Structural equations modeling of the digitalization process influence on the development of the educational services market
Authors Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych  
Сидоренко, А.А.
Гриценко, А.К.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-7855-691X
Keywords процес цифровізації
ринок освітніх послуг
моделювання
структурні рівняння
діаграма шляхів
digitalization process
educational services market
modeling
structural equations
path diagram
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90790
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Гриценко К. Г., Сидоренко А. А., Гриценко А. К. Моделювання структурними рівняннями впливу процесу цифровізації на розвиток ринку освітніх послуг // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 4. С. 143−151. DOI: 10.21272/1817-9215.2022.4-15
Abstract Ринок освітніх послуг функціонує під впливом численних факторів, які чинять на нього як прямий, так і опосередкований вплив. В умовах сьогодення до них відноситься в першу чергу процес цифровізації, характерною ознакою якого є його вплив на всі сфери життя суспільства, і ринок освітніх послуг не є виключенням. Процес цифровізації забезпечує формування необхідних цифрових компетенцій у населення та зайнятість кваліфікованих кадрів у сфері IT. Питання дослідження впливу процесу цифровізації на розвиток ринку освітніх послуг набуває все більшої актуальності та особливо загострюється в умовах пандемії COVID-19 та російського вторгнення в Україну. Інформаційною базою проведеного дослідження є офіційні статистичні дані Євростату та Європейської комісії, аналітичні звіти та наукові публікації вітчизняних та зарубіжних авторів щодо зв’язку процесу цифровізації та розвитку ринку освітніх послуг. У країнах Європейського союзу процес цифровізації є невід’ємним елементом їх розвитку, його стратегічні орієнтири визначено у документі «Цифровий компас 2030: європейський шлях цифрового десятиліття», який передбачає покращення цифрових можливостей в інфраструктурі та освіті, а також у цифровій трансформації бізнесу та державних послуг. Дослідження проводилося на масиві вхідних даних із показників 27 європейських країн, що характеризують процес цифровізації та розвиток ринку освітніх послуг в 2021 році, шляхом моделювання структурних рівнянь методом часткових найменших квадратів PLS-SEM. Результати проведеного дослідження підтвердили існування статистично значимого позитивного впливу процесу цифровізації на розвиток ринку освітніх послуг в цілому на рівні структурної моделі. При цьому, статистично значимими та релевантними в межах моделей вимірювання є такі показники, як рівень доступу до мережі Інтернет домогосподарств, зайнятість ІТ-фахівців, державне фінансування освіти, частка населення з вищою освітою. Враховуючи євроінтеграційний вектор розвитку України, отримані напрацювання можуть використовуватися для гармонізації процесу цифровізації економіки та трансформації ринку освітніх послуг України, зокрема в напрямку поширення рівня доступу до мережі Інтернет й стимулювання зайнятості в ІТ-сфері.
The educational services market functions under the influence of numerous factors that have both direct and indirect effects on it. In today's conditions, they primarily include the digitalization process, the characteristic feature of which is its impact on all spheres of social life, and the educational services market is no exception. The digitization process ensures the formation of the necessary digital competencies in the population and the employment of qualified personnel in the field of IT. The question of researching the impact of the digitalization process on the development of the educational services market is becoming more and more relevant and is especially acute in the conditions of the COVID-19 pandemic and the Russian invasion of Ukraine. The information base of the conducted research is official statistical data of Eurostat and the European Commission, analytical reports and scientific publications of domestic and foreign authors regarding the connection between the digitization process and the development of the educational services market. In the countries of the European Union, the digitalization process is an integral element of their development, its strategic orientations are defined in the document “Digital Compass 2030: The European Path of the Digital Decade”, which aims to the improvement of digital capabilities in infrastructure and education, as well as in the digital transformation of business and public services . The study was conducted on the dataset of indicators of 27 European countries characterizing the digitalization process and the development of the educational services market in 2021, by modeling structural equations using the PLS-SEM partial least squares method. The results of the conducted research confirmed the existence of a statistically significant positive impact of the digitization process on the development of the educational services market as a whole at the level of the structural model. Such indicators as the level of household Internet access, the employment of IT specialists, state financing of education, and the share of the population with higher education are statistically significant and relevant within the measurement models. Taking into account the European integration vector of Ukraine's development, the research results can be used to harmonize the process of digitalization of the economy and the transformation of the educational services market of Ukraine, in particular in the direction of expanding the level of access to the Internet and stimulating employment in the IT sphere.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)

Views

Argentina Argentina
1
Belgium Belgium
69055612
France France
784334
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
18528346
Israel Israel
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
69055609
Ukraine Ukraine
69055607
United Kingdom United Kingdom
278
United States United States
43791977
Unknown Country Unknown Country
270325907

Downloads

Belgium Belgium
1
China China
5158
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Ukraine Ukraine
5896529
United States United States
43791979
Unknown Country Unknown Country
270325907

Files

File Size Format Downloads
Hrytsenko_digitalization_process.pdf 460.99 kB Adobe PDF 320019576

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.