Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90828
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Особливості формування кінопоетики в художньому дискурсі Владіміра Набокова
Other Titles Features of the formation of kinopoetics in the fiction discourse of Vladimir Nabokov
Authors Паламар, О.
ORCID
Keywords Владімір Набоков
кінематограф
кінопоетика
кінематографічні елементи
екранізація
сценарій
художній дискурс
Vladimir Nabokov
cinematograph
kinopoetics
cinematographic elements
screen adaptation
screenplay
fiction discourse
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90828
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Паламар, О. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КІНОПОЕТИКИ В ХУДОЖНЬОМУ ДИСКУРСІ ВЛАДІМІРА НАБОКОВА. Філологічні трактати, 14(2), 100–105. DOI: https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2022.14 (2)-10
Abstract У статті досліджується оприявнення кінематографу в художньому дискурсі В. Набокова. Аналіз особливостей зародження та функціонування кінематографу в художньому дискурсі В. Набокова є важливим для розуміння місця та ролі кіно в романній творчості автора й, зокрема, для осягнення деяких смислових, ідейних і сюжетних аспектів. Аналіз здійснюється на основі аналізу англійськомовних романів автора: «Laughter in the Dark», «Lolita», «Pale Fire» та «The Original of Laura». Стаття також має на меті продовжити дослідження кінопоетики в романній творчості В. Набокова взагалі. У статті розглядаємо вплив кіномистецтва на життя та творчість письменника В. Набокова. Актуалізуємо суттєву роль кінематографу в берлінський період творчості письменника. Простежуємо реалізацію кінематографічності через драматургійний доробок автора. В англійськомовних романах зауважуємо кінематографічні елементи та простежуємо їх місце та значення. Звертаємось до сценарію екранізації «Lolita» та епістолярію письменника з режисерами С. Кубриком, А. Гічкоком. Простежуємо трансформацію віддзеркалення технічних, смислових і естетичних елементів кінопоетики у художньому дискурсі В. Набокова.
The article considers the manifestation of cinematography in V. Nabokov's fiction discourse. The analysis of the peculiarities of the origin and functioning of cinematography in the fiction discourse of V. Nabokov is important for understanding the place and role of cinema in the author's novel work and, in particular, for understanding some semantic, ideological and plot aspects. The analysis is based on the analysis of the author's English-language novels: «Laughter in the Dark», «Lolita», «Pale Fire» and «The Original of Laura». The article also aims to continue the research of cinema poetics in the novel work of V. Nabokov in general. The article examines the influence of cinematography on the life and work of the writer V. Nabokov. We update the essential role of cinematography in the Berlin period of the writer's work. We trace the implementation of cinematography through the author's dramaturgical work. In English-language novels, we note cinematic elements and trace their place and meaning. We turn to the script of the film adaptation of «Lolita» and the writer's epistolary with directors S. Kubrick and A. Hitchcock. We trace the reflection of technical, semantic, and aesthetic elements in the artistic discourse of V. Nabokov.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

China China
3741
Estonia Estonia
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
29655
United Kingdom United Kingdom
52
United States United States
10473
Unknown Country Unknown Country
426

Downloads

Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
1498
United States United States
44349
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Palamar_Ftrk_2_2022.pdf 263.88 kB Adobe PDF 45849

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.