Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90828
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Особливості формування кінопоетики в художньому дискурсі Владіміра Набокова |
Other Titles |
Features of the formation of kinopoetics in the fiction discourse of Vladimir Nabokov |
Authors |
Паламар, О.
|
ORCID | |
Keywords |
Владімір Набоков кінематограф кінопоетика кінематографічні елементи екранізація сценарій художній дискурс Vladimir Nabokov cinematograph kinopoetics cinematographic elements screen adaptation screenplay fiction discourse |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90828 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Паламар, О. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КІНОПОЕТИКИ В ХУДОЖНЬОМУ ДИСКУРСІ ВЛАДІМІРА НАБОКОВА. Філологічні трактати, 14(2), 100–105. DOI: https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2022.14 (2)-10 |
Abstract |
У статті досліджується оприявнення кінематографу
в художньому дискурсі В. Набокова. Аналіз особливостей зародження та
функціонування кінематографу в художньому дискурсі В. Набокова є важливим
для розуміння місця та ролі кіно в романній творчості автора й, зокрема,
для осягнення деяких смислових, ідейних і сюжетних аспектів. Аналіз здійснюється
на основі аналізу англійськомовних романів автора: «Laughter in the Dark», «Lolita»,
«Pale Fire» та «The Original of Laura». Стаття також має на меті продовжити
дослідження кінопоетики в романній творчості В. Набокова взагалі.
У статті розглядаємо вплив кіномистецтва на життя та творчість
письменника В. Набокова. Актуалізуємо суттєву роль кінематографу в берлінський
період творчості письменника. Простежуємо реалізацію кінематографічності
через драматургійний доробок автора. В англійськомовних романах зауважуємо
кінематографічні елементи та простежуємо їх місце та значення. Звертаємось
до сценарію екранізації «Lolita» та епістолярію письменника з режисерами
С. Кубриком, А. Гічкоком. Простежуємо трансформацію віддзеркалення технічних,
смислових і естетичних елементів кінопоетики у художньому дискурсі В. Набокова. The article considers the manifestation of cinematography in V. Nabokov's fiction discourse. The analysis of the peculiarities of the origin and functioning of cinematography in the fiction discourse of V. Nabokov is important for understanding the place and role of cinema in the author's novel work and, in particular, for understanding some semantic, ideological and plot aspects. The analysis is based on the analysis of the author's English-language novels: «Laughter in the Dark», «Lolita», «Pale Fire» and «The Original of Laura». The article also aims to continue the research of cinema poetics in the novel work of V. Nabokov in general. The article examines the influence of cinematography on the life and work of the writer V. Nabokov. We update the essential role of cinematography in the Berlin period of the writer's work. We trace the implementation of cinematography through the author's dramaturgical work. In English-language novels, we note cinematic elements and trace their place and meaning. We turn to the script of the film adaptation of «Lolita» and the writer's epistolary with directors S. Kubrick and A. Hitchcock. We trace the reflection of technical, semantic, and aesthetic elements in the artistic discourse of V. Nabokov. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
China
3741
Estonia
1
Singapore
1
Ukraine
29655
United Kingdom
52
United States
10473
Unknown Country
426
Downloads
Singapore
1
Ukraine
1498
United States
44349
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Palamar_Ftrk_2_2022.pdf | 263.88 kB | Adobe PDF | 45849 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.