Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90916
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Впровадження елементів STEAM-освіти на заняттях з іноземної мови в умовах онлайн-навчання |
Other Titles |
Implementation of STEAM education elements in foreign language online classes |
Authors |
Rudenko, Nataliia Volodymyrivna
Zaitseva, Stanislava Stanislavivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-1929-2077 http://orcid.org/0000-0002-6994-884X |
Keywords |
STEAM-освіта STEAM-образование STEAM education мовні навички языковые навыки language skills онлайн-навчання онлайн-обучение online learning |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90916 |
Publisher | Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Руденко Н. В., Зайцева С. С. Впровадження елементів STEAM-освіти на заняттях з іноземної мови в умовах онлайн-навчання // Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 57, Том 2. С. 277-284. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/57-2-43 |
Abstract |
У статті розглядаються функціонал та способи використання електронних засобів та програмних продуктів у процесі впровадження елементів STEAM-освіти (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) на заняттях з іноземної мови в умовах онлайн-навчання. STEAM-освіта є інтегрованим проєктним підходом, який має практичну спрямованість в педагогіці. У 2020 році українські освітяни були змушені повністю перейти на дистанційні засоби навчання, що передбачало необхідність набуття ними технічних навичок за короткий адаптивний період. Водночас ці виклики відкрили нові можливості імплементації елементів STEAM-освіти у процес викладання іноземної мови. Це є важливим кроком для успішного переходу української системи освіти на європейські стандарти, оскільки багато іноземних програм партнерства та співпраці наразі активно просувають STEAM-освіту. Наявність безплатних мобільних додатків, онлайн сервісів та платформ з англомовним інтерфейсом стають у пригоді для створення цікавих та оригінальних занять. На прикладі STEAM-освітніх занять з англійської мови студентів Сумського державного університету, в період онлайн-навчання, досліджується роль різних програмних продуктів у формуванні необхідних мовних навичок (читання, говоріння, письма, розуміння
усного мовлення) та збагачення словникового запасу із будь-якої розмовної теми, передбаченої навчальною програмою. Зокрема вивчаються можливості мобільних додатків (Movavi Clips, VivaVideo, InShot, InShot, FilmoraGo) для створення навчальних відео з демонстрацією фізичних явищ, безплатних вебсервісів (Google Calendar, Google Meet, Google Classroom), та програми Microsoft Publisher для реалізації проєктних завдань (проведення онлайн екскурсії та створення електронного макета кулінарної книги). Переваги STEAM-освіти полягають у тому, що цей підхід покращує навчальну мотивацію, сприяє розвитку аналітичного мислення, заохочує до творчості та співпраці через пошук шляхів імплементації власних ідей у процесі розв’язання технічних задач. Впровадження цього педагогічного підходу в освітній процес допоможе українським студентам стати успішними професіоналами в майбутньому. The article discusses the functionality and methods of using electronic tools and software products in the process of implementing elements of STEAM education (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) in foreign language classes during online learning. STEAM education is an integrated project approach that has a practical focus in pedagogy. In 2020, Ukrainian educators were forced to completely switch to distance learning, which implied the need for them to acquire technical skills in a short adaptive period. At the same time, these challenges have opened up new opportunities for the implementation of STEAM education elements in the process of teaching a foreign language. This is an important step for the successful transition of the Ukrainian education system to European standards, as many foreign partnership and cooperation programs are currently actively promoting STEAM education. The availability of free mobile applications, online services and platforms with an English-language interface are useful for creating interesting and original lessons. On the example of STEAM-educational English classes of Sumy State University students during the period of online learning, the role of various software products in the formation of the necessary language skills (reading, speaking, writing, understanding oral speech) and enrichment of vocabulary on any conversational topic provided by the curriculum is investigated. In particular, the possibilities of mobile applications (Movavi Clips, VivaVideo, InShot, InShot, FilmoraGo) for creating educational videos demonstrating physical phenomena, free web services (Google Calendar, Google Meet, Google Classroom), and Microsoft Publisher programs for project tasks (conducting an online tour and creating an electronic cookbook layout) are being studied. The advantages of STEAM education are that this approach improves educational motivation, promotes the development of analytical thinking, and encourages creativity and cooperation through the search for ways to implement their own ideas in the process of solving technical problems. The introduction of this pedagogical approach in the educational process will help Ukrainian students become successful professionals in the future. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views
Belgium
1
France
1
Ireland
1
Japan
1
Mongolia
1
Russia
17847
Taiwan
1
Turkey
637
Ukraine
1723626
United Kingdom
5733
United States
6384556
Unknown Country
8132407
Downloads
China
131948
Czechia
1
France
1
Germany
1
Turkey
1
Ukraine
4636705
United States
6384556
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Rudenko_STEAM_education.pdf | 408.13 kB | Adobe PDF | 11153214 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.