Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90974
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Удосконалення маркетингових технологій просування послуг в цифровому середовищі |
Authors |
Герасименко, Д.В.
|
ORCID | |
Keywords |
цифровий маркетин digital marketing digital інструменти digital instruments просування послуг promotion of services соціальні мережі social networks департамент бізнес-процесів сумду business process department of sumdu |
Type | Masters thesis |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90974 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Герасименко Д. В. Удосконалення маркетингових технологій просування послуг в цифровому середовищі : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 075 - маркетинг / наук. кер. М. Г. Мінченко. Суми : Сумський державний університет, 2022. 56 с. |
Abstract |
Актуальність теми роботи. Ринок товарів та послуг постійно розвивається, з’являються
нові технології та на ринку стає все більше конкурентів, які намагаються зайняти свою частку
і захопити якнайбільшу аудиторію. З цим самим з’являється проблема в ефективному
просуванні послуг на ринок, і це все вимагає від учасників ринку швидкої адаптації до
цифрових змін, активного впровадження інновацій та диверсифікації діяльності. Тому пошук
найбільш ефективних та дієвих інструментів digital-маркетингу для просування послуг в наш
час є актуальним напрямом сучасних досліджень.
Метою магістерської роботи є дослідження нових напрямків просування послуг в
цифровому середовищі, розбір діяльності департаменту та роботи його підрозділів, аналіз
конкурентних можливостей Департаменту бізнес-процесів СумДУ в сучасних умовах, а також
запропонування пропозицій, які сприятимуть його розвитку.
Завдання роботи: дослідити інструменти та методи макетингу просування послуг в
цифровому просторі; дати характеристику досліджуваного об’єкта та дослідити його
маркетингове середовище; провести аналіз конкурентоспроможності надаваних послуг
департаментом та підрозділами; визначити практичні рекомендації, щодо вдосконалення
конкурентних позицій, які сприятимуть її розвитку; розробити стратегію просування послуг в
соціальних мережах, для більшого залучення потенційних клієнтів.
Об’єктом дослідження є «Департамент бізнес-процесів СумДУ».
Предметом дослідження – є теоретико-методичні та прикладні засади дослідження послуг
департаменту та його підрозділів та способів їх просування на ринку .
Методи дослідження – аналіз літературних джерел, аналіз і синтез, індукції та дедукції,
конкретизації та порівняння, графічний метод та узагальнення.
Наукова новизна дослідження: під час написання всієї магістерської роботи розроблено
аналіз ринку департаменту та його підрозділів, проведений конкурентний аналіз послуг,
виділено рекомендацій стосовно розвитку і покращення товарної, цінової та комунікаційної
складової, розроблено фірмовий стиль та контент-план для соціальних мереж та надано
рекомендації з подальшого ведення сторінки.
Практична значущість дослідження полягає в тому, що запропоновані рекомендації з
приводу використання фірмового стилю, контент-плану та інших можливостей для
департаменту, які сприятимуть його ефективній роботі зі споживачами та підвищать його
впізнаваність на ринку послуг.
У першому розділі визначено теоретико-методологічні засади просування послуг в
цифровому просторі за допомогою сучасних інструментів маркетингу.
У другому розділі представлена інформація з аналізу ринку на якому функціонує
департамент, розглянуто особливості функціонування департаменту та досліджено його
маркетингове середовище. Також розроблено конкурентний аналіз послуг, які надаються
департаментом та його структурними підрозділами. В другому розділі визначено напрямки
розвитку товарної складової досліджуваного об’єкта, які можна застосовувати для
покращення конкурентного статусу.
У третьому розділі були сформульовані пропозиції, щодо просування послуг через
цифровий канал, а саме через соціальні мережі. Дані пропозиції допоможуть департаменту
стати більш конкурентоспроможним та зайняти нові позиції на ринку. Розроблено приклад
вигляду логотипу та фірмового стилю для соціальних мереж. Relevance of the topic of the work. The market of goods and services is constantly developing, new technologies appear, and there are more and more competitors in the market who are trying to take their share and capture the largest possible audience. With this, a problem arises in the effective promotion of services to the market, and all this requires market participants to quickly adapt to digital changes, actively implement innovations and diversify their activities. Therefore, the search for the most efficient and effective digital marketing tools for the promotion of services in our time is a relevant direction of modern research. The purpose of the master's thesis is to research new directions of promotion of services in the digital environment, analyze the activities of the department and the work of its divisions, analyze the competitive capabilities of the Department of Business Processes of Sumy State University in modern conditions, as well as offer proposals that will contribute to its development. Tasks: to research the tools and methods of modeling services promotion in the digital space; give a description of the object under study and investigate its marketing environment; acompletenesscompetitiveness of the services provided by the department and units; determine practical recommendations for improving competitive positions that will contribute to its development; develop a strategy for promoting services in social networks to attract more potential customers. The object of the study is the "Department of Business Processes of Sumy State University". The subject of the research is the theoretical-methodical and applied principles of researching the services of the department and its divisions and ways of promoting them on the market. Research methods – analysis of literary sources, analysis and synthesis, induction and deduction, concretization and comparison, graphic method and ge the scientificon. The scientific novelty of the study: during the writing of the entire master's thesis, an analysis of the market of the department and were divisions were developed, a competitive analysis of services was carried out, recommendations were made regarding the development and improvement of the product, price and communication component, a corporate style and a content plan for social networks were developed, and recommendations were made with further maintenance of the page. The practical significance of the research lies in the fact that the proposed recommendations regarding the use of corporate style, content plan and other opportunities for the department, which will contribute to its effective work with consumers and increase its visibility in the service market. The first chapter defines the theoretical and methodological principles of promoting services in the digital space with the help of modern marketing tools. The second section presents information on the analysis of the market in which the department operates, considers the peculiarities of the department's functioning and examines its marketing environment. A competitive analysis of the services provided by the department and its structural divisions has also been developed. In the second section, directions for the development of the commodity component of the object under study are defined, which can be applied to improve the competitive status. In the third section, proposals were formulated regarding the promotion of services through a digital channel, namely through social networks. These proposals will help the department become more competitive and take new positions in the market. An example of the appearance of the logo and corporate style for social networks has been developed. |
Appears in Collections: |
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ННІ БіЕМ) |
Views
China
1
Egypt
1
France
1
Germany
3412610
Poland
1
Ukraine
3412608
United Kingdom
1644
United States
383110
Unknown Country
1
Downloads
Egypt
1
France
12804
Georgia
1
Germany
12806
Lithuania
1
Moldova
410
Poland
1
Spain
1
Ukraine
3412609
United Kingdom
1
United States
3412609
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Herasymenko_mag_rob.pdf | 1.65 MB | Adobe PDF | 6851244 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.