Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91247
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Integrating E-learning in Ukrainian language teaching for international students at higher education institutions |
Other Titles |
Інтеграція E-learning технологій під час викладання української мови іноземним студентам у закладах вищої освіти |
Authors |
Levenok, Inna Serhiivna
Sydorenko, Olha Pavlivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-3423-7175 http://orcid.org/0000-0002-5507-2867 |
Keywords |
електронні технології навчання Е-learning technologies інтерактивні навчальні інструменти interactive learning tools українська як друга мова Ukrainian as a second language іноземні студенти international students |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91247 |
Publisher | Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій |
License | In Copyright |
Citation | Levenok I. S., Sydorenko О. P. Integrating E-learning in Ukrainian language teaching for international students at higher education institutions // Інноваційна педагогіка. 2022. № 45. С. 275–278. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2022/45.57 |
Abstract |
Стаття актуалізує застосування E-learning
технологій під час викладання української
мови іноземним студентам у закладах вищої
освіти. Неможливо уявити як формальне,
так і неформальне вивчення мови без сучасних технологій електронного навчання. Традиційне та онлайн-навчання дійсно співіснують. У статті здійснено спробу вирішити
суперечність між недостатньою розробленістю й імплементацією цифрових навчальних засобів, (електронних книг, подкастів,
мультимедійного забезпечення, навчальних
мовних онлайн лабораторій у соціальних
мережах) та електронних навчальних платформ і потребою у них іноземних студентів
закладів вищої освіти. На основі системного
та компаративного аналізу міжнародної
методичної та наукової літератури, сайтів
ЗВО, інтерактивних засобів електронного
навчання, узагальнено практичний досвід
застосування нових методик викладання на
кафедрі мовної підготовки іноземних громадян Сумського державного університету.
Національний та міжнародний досвід електронного навчання інтегровано у викладання української мови як іноземної. Швидкий розвиток онлайн-ресурсів, соціальних
мереж, електронних інтерактивних засобів навчання для вивчення мови сприяють
відкриттю іноземним студентам нових
можливостей для їх якісного навчання та
швидкого оволодіння українською як другою
мовою. Сьогодні особливого значення набувають такі інноваційні форми, як змішане
навчання. Деталізовано практичний досвід
застосування електронних інтерактивних
засобів навчання та навчальних ресурсів під
час викладання української як другої мови
для іноземних студентів. Для викладання
навчальної дисципліни «Українська мова як
іноземна» інтегровано електронні навчальні
матеріали (професійно орієнтовані тексти,
онлайн тести, відео, ментальні карти та
інше) на внутрішніх навчальних платформах
СумДУ, таких як Mix (https://mix.sumdu.edu.
ua/), Open Course Ware (https://ocw.sumdu.
edu.ua/ ), а також мовні онлайн лабораторії у
соціальній мережі Facebook. Зазначаємо, що
концепція нашого дослідження здійснюється
на основі теоретико-методичних аспектів. The article actualizes the use of E-learning technologies in teaching Ukrainian language to foreign students in higher education institutions. It is impossible to imagine both formal and nonformal language study without modern e-learning technologies. Traditional and online learning really coexist. In the article the attempt to solve contradiction between the lack of development and implementation of digital learning tools (e-books, podcasts, multimedia, language study online laboratories in social networks), electronic study platforms and their need for foreign students of higher education institution was revealed. Regarded to this, we see the sharp necessity of implementation e-learning technologies into teaching Ukrainian as a second language to international students. On the ground of systemic and comparative analysis of international methodical and scientific literature, sites of HEI, interactive electronic study tools, generalized practical experience of integrating modern teaching methodic at Language Training Foreign Citizens Department of Sumy State University. National and international experience of e-learning in teaching language is integrated into Ukrainian language training. Rapid development of online resources, social networks, electronic interactive learning tools for language learning enhance foreign students to open new opportunities for high-quality learning and rapid mastery of Ukrainian as a second language. Today, such innovative forms as blended learning are gaining special importance. The practical experience of using interactive teaching tools in teaching Ukrainian as a second language for foreign students is revealed. For teaching study discipline «Ukrainian as a foreign» an electronic study materials (professionally oriented texts, online tests, video, mental cards, etc.) at inner study educational platforms of Sumy State University, such as Mix (https:// mix.sumdu.edu.ua/), Open Course Ware (https:// ocw.sumdu.edu.ua/ ) and also language online laboratories in social network Facebook were integrated. We pay attention, that the concept of our research is based on the ground of theoretical and methodical aspects. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views
Austria
15613
Belgium
1
Canada
1
China
1
Germany
1
Iran
1
Ireland
1
Mongolia
1
Oman
1
Pakistan
1
Tanzania
1
Ukraine
1506820
United Kingdom
150718
United States
9408852
Unknown Country
1
Downloads
Austria
15612
Brazil
1
China
1
France
9408849
Greece
80261
Ireland
1
South Korea
1
Turkey
1
Ukraine
7735676
United Kingdom
1
United States
9408850
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Levenok_interactive_learning_tools.pdf | 445.04 kB | Adobe PDF | 26649254 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.