Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91317
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The impact of AI development on the development of marketing communications |
Other Titles |
Вплив розвитку Штучного Інтелекту на розвиток маркетингових комунікацій |
Authors |
Nesterenko, Volodymyr Ivanovych
![]() Olefirenko, Oleh Mykhailovych ![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-1792-9823 http://orcid.org/0000-0002-6214-4590 |
Keywords |
маркетингова комунікація штучний інтелект реклама цінності тренди трансформація суспільних цінностей marketing communication artificial intelligence advertising values trends the transformation of social values |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91317 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Nesterenko, V., & Olefirenko, O. (2023). The impact of AI development on the development of marketing communications. Marketing and Management of Innovations, 1, 169-181. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.1-15 |
Abstract |
Маркетингова комунікація була і залишається важливою складовою діяльності компаній. З розвитком
технологій, її прояви та форми постійно змінюються, що дозволяє маркетологам знаходити нові способи впливу
на споживачів та просування продукції. У даній роботі розглянуто одну з нових форм, а саме рекламу, створену
за сприянням штучного інтелекту. Метою дослідження є оцінювання впливу технологій на розвиток
маркетингових комунікацій. Для досягнення поставленої мети у статті використано ANOVA моделювання.
Авторами систематизовано можливості використання штучного інтелекту та його вплив на ефективність
маркетингової кампанії. Авторами розглянуто реальні кейси використання технологій штучного інтелекту
великими компаніями, проаналізовано ключові індикатори їх ефективності. Вихідну базу дослідження
сформовано основі результатів опитування респондентів з метою визначення їх вражень від декількох
рекламних роликів, один із яких був написаний штучним інтелектом, а інші – ні. Результати ANOVA
моделювання дозволили підтвердити гіпотезу про існування статистично значимої різниці в сприйнятті
рекламного ролика, створеного штучним інтелектом, на відміну від роликів, створених виключно людьми. А
також наявність статистичної різниці в сприйнятті ролика створеного штучним інтелектом у розрізі гендерного
фактору. Результати дослідження доповнюють наявні напрацювання у сфері маркетингу, а також дає змогу поновому поглянути на сучасні принципи проведення рекламних кампаній, подальший розвиток технологій у даній
сфері. Також в роботі описано основні можливості використання штучного інтелекту у сфері маркетингових
досліджень. Було визначено, що все більше компаній починають використовувати штучний інтелект та
експериментувати з його результатами. Крім того, наявні тенденції стрімкого розвитку новітніх технологій та їх
лавиноподібне проникнення в усі сфери життя обумовлює відповідної реакції ринкового середовища. З огляду
на це, компанії повинні адаптуватись до нових викликів та адаптувати свої рекламні кампанії з урахуванням
новітніх тенденцій ринку з метою збереження своєї конкурентоспроможності. Advertising has always been and remains an important part of companies' operations. With the development of technology, its implementation and forms are constantly changing, allowing marketers to find new ways to influence consumers and promote products. One of these new forms, namely advertising created with the assistance of artificial intelligence, will be analyzed in the research. The research aims to assess the impact of technology on the development of marketing communications. The study applies ANNOVA techniques to achieve the paper’s aims. A general review of the possibilities of using artificial intelligence to improve the marketing campaign and modern developments in artificial intelligence technologies that can (or will) be implemented in the marketing industry was conducted. Many options for realizing all the benefits provided by the technology, aside from the possibility of increasing the efficiency of advertising and collecting user data, were highlighted. The results of the ANOVA modeling allowed confirming the hypothesis about the existence of a statistically significant difference in the perception of the advertising video created by artificial intelligence, as opposed to videos created exclusively by humans. Additionally, there was a statistically significant difference in the perception of the video created by artificial intelligence with regards to the gender factor. The authors briefly reviewed real-life cases of artificial intelligence technologies used by some large companies and showed their efficiency indicators. The authors also surveyed a group of people about their impressions of several commercials, one of which was written by artificial intelligence and the others not. The research brings new knowledge to modern marketing theory and allows for a fresh look at the current principles of advertising campaigns and further development of technologies in this area. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

218289

1

1

1

552

114

681021573

1

1

123

112621

6966

3130116

526

24431893

92437577

1

1

-1163888015

1

3130117

560

556

6965

6958

1

3130112

1

1

1

6942

92437574

92437559

92437572

92437568

-51749580

-90302346

1

1
Downloads

1

1

1

1

-13812851

3130114

112621

-1163888018

1

92437580

92437561

218283

585

-89686308

1

1

1

-203496490

1

1

218284

33

1

-13812850

588

92437578

110

558

1

6951

1044736465

-241433217

92437569

-13812850

-165559765
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Nesterenko_mmi_1_2023.pdf | 520.21 kB | Adobe PDF | -487327457 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.