Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91321
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Increasing Sales Through Social Media Marketing: The Role of Customer Brand Attachment, Brand Trust, and Brand Equity |
Other Titles |
Маркетинг у соціальних мережах як інструмент нарощування обсягів продажу: роль лояльності, довіри та капіталу бренду |
Authors |
Heidari, S.
Zarei, M. Daneshfar, A. Dokhanian, S. |
ORCID | |
Keywords |
маркетинг у соціальних мережах прив’язаність клієнта до бренду довіра до бренду капітал бренду намір купувати онлайн social media marketing customer brand attachment brand trust brand equity online purchase intention |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91321 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Heidari, S., Zarei, M., Daneshfar, A., & Dokhanian, S. (2023). Increasing Sales Through Social Media Marketing: The Role of Customer Brand Attachment, Brand Trust, and Brand Equity. Marketing and Management of Innovations, 1, 224-234. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.1-19 |
Abstract |
У статті досліджено вплив використання інструментів маркетингу у соціальних мережах на обсяги продажів
в Інтернеті, а також визначено роль та силу впливу таких факторів як: лояльність споживачів, їх довіра та капітал
бренду. Авторами зазначено, що в Ірані обсяги онлайн-продажів є низькими не дивлячись на те, що електронна
комерція та онлайн-торгівля стрімко розвиваються у світі. Метою статті є визначення факторів, що впливають
на рішення іранських клієнтів щодо покупок в Інтернеті. Об’єктом дослідження обрано Digikala, яка є
найбільшою двосторонню онлайн-торгівельною платформою в Ірані. Для формування вихідної бази
дослідження використано метод простої випадкової вибірки клієнтів Digikala. У ході дослідження було опитано
363 респондентів через онлайн-анкетування. Для аналізу даних застосовано метод структурного моделювання
(Structural equation modeling, SEM) з використанням програмного забезпечення SmartPLS. Результати
дослідження показали, що маркетинг у соціальних мережах створює позитивні зміни у вартості бренду,
лояльності клієнтів до нього, а також довіри та наміри покупки в Інтернеті. Результати дослідження підтвердили
гіпотезу, що наміри покупки в Інтернеті, довіра та лояльність мають позитивний статистично значущий вплив
на вартість бренду. Своєю чергою, рівень лояльності до бренду позитивно впливає на довіру та наміри купівлі
онлайн. Збільшення довіри до бренду провокує зростання намірів споживачів купувати онлайн. На основі
емпіричних розрахунків визначено, що намір купувати онлайн, лояльність та довіра до бренду мають
статистично значущий позитивний вплив на вартість бренду при використанні інструментів маркетингу у
соціальних мережах. Авторами доведено, що маркетинг у соціальних мережах стимулює онлайн-продажі, за
умови, коли довіра до бренду є позитивною та статистично значущою. This study examined the impact of social media marketing on online purchase intention, with brand attachment, brand trust, and brand equity acting as mediating factors. The problem addressed in this research is the lack of understanding regarding the reasons for low adoption of online shopping in Iran despite the increasing popularity of the internet, and the originality lies in exploring the factors and proposing and testing a conceptual model that influence Iranian customers' decision to buy online. To conduct an empirical case study, we selected Digikala, the largest online two-sided marketplace platform in Iran. To gather data from a representative sample of Digikala customers, a simple random sampling method was utilized. An online survey questionnaire was administered to 363 participants, ensuring a diverse range of respondents were included in the study. A partial least squares method was used to analyze the data using the structural equation modelling (SEM) method by SmartPLS software. The results of the research study demonstrated that social media marketing creates positive changes in brand equity, customer attachment to the brand, brand trust, and online purchase intent over time. Online purchase intention, brand trust, and customer brand attachment were positively influenced by brand equity. The level of customer brand attachment affected brand trust and online purchase intent in a positive way. An increase in brand trust led to a significant increase in online purchase intentions. An online purchase intention, customer brand attachment, and brand trust of a brand were influenced positively by brand equity during social media marketing. Social media marketing impacted online purchase intentions positively and significantly through customer brand attachment. Social media marketing improved online purchase intentions when brand trust is positive and significant. Several factors contributed to the effect of social media marketing on online purchase intentions, including brand trust. This leads us to conclude that social media marketing enhances online purchase intent through the creation of brand attachments, brand trust, and brand equity among customers. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
-461646234
Bangladesh
1
Belgium
1
Bhutan
1
Canada
322306843
China
1631146201
Egypt
-1082686595
Finland
1
France
1
Germany
-917281873
Ghana
1
Greece
2006628838
Hong Kong SAR China
101177631
India
-1082686592
Indonesia
-472829312
Iran
-1719209259
Japan
1
Lebanon
1
Malaysia
38167
Mexico
1
Morocco
-575310438
Nepal
-575310455
Netherlands
722704023
Nigeria
53546291
Pakistan
-1243377991
Peru
1
Philippines
-1719209263
Poland
43
Romania
76963
South Africa
414139065
South Korea
210429
Spain
1
Sri Lanka
1
Sweden
21
Taiwan
2006628844
Thailand
122811
Tunisia
336364
Turkey
1808128274
Ukraine
722704016
United Kingdom
-1082686596
United States
-859214313
Unknown Country
59708
Vietnam
-575310451
Downloads
Argentina
1
Australia
-575310429
Bangladesh
-1082686603
Bulgaria
1
Canada
193106
China
1808128271
Colombia
1
Cuba
1
Egypt
4742514
Germany
-472829313
Ghana
-1082686568
Greece
2006628836
Hong Kong SAR China
1
Hungary
1
India
666190023
Indonesia
-472829311
Iran
-1082686593
Iraq
1
Italy
1
Japan
1
Malaysia
145274
Mexico
1
Nepal
1
Netherlands
1
Nigeria
1
Pakistan
-1082686594
Peru
1
Philippines
722704008
Poland
1
South Africa
722704017
South Korea
2006628846
Sri Lanka
-1719209256
Sweden
1
Taiwan
2142400988
Thailand
193826
Tunisia
336363
Turkey
-1631984305
Ukraine
173505
United Arab Emirates
1492644918
United Kingdom
336408
United States
1718162468
Unknown Country
666190025
Vietnam
2142400981
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Heidari_mmi_1_2023.pdf | 513.58 kB | Adobe PDF | -1691939171 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.