Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91570
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Розроблення моделі комерціалізації інновацій на основі врахування «вузьких» місць
Other Titles Accounting of “bottlenecks” in development of a model of innovations commercialization
Authors Saher, Liudmyla Yuriivna  
Syhyda, Liubov Oleksiivna  
Bondarenko, Alla Fedorivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-5628-5477
http://orcid.org/0000-0002-0319-8070
http://orcid.org/0000-0002-8439-1787
Keywords комерціалізація
коммерциализация
commercialization
інновація
инновация
innovation
модель
model
«вузьке» місце
«узкое» место
bottleneck
стадія
стадия
stage
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91570
Publisher КПІ ім. Ігоря Сікорського
License In Copyright
Citation Сагер Л. Ю., Сигида Л. О., Бондаренко А. Ф. Розроблення моделі комерціалізації інновацій на основі врахування «вузьких» місць // Економічний вісник НТУУ "Київський політехнічний інститут". 2022. № 23. С. 190-195.
Abstract Проведені дослідження спрямовані на формування авторської моделі комерціалізації інновацій, що ґрунтується на перевагах і «вузьких» місцях існуючих моделей. Розроблена модель передбачає проходження чотирьох стадій – підготовчу стадію, бізнес-стадію, стадію розроблення та стадію впровадження. Визначено, що підготовча стадія спрямована на формування концепції інновації. Бізнес-стадія є стадією презентації бізнес-пропозиції та досягнення домовленостей між всіма учасниками моделі, що засвідчується укладанням контрактів. Стадія розроблення передбачає представлення перевіреного прототипу інновації, а стадія впровадження – початок її масового виробництва. Крім того, у моделі показано напрямки подолання «вузьких» місць, пов’язаних із відособленістю процесу комерціалізації від учасників; із недостатньою увагою до думок і бажань споживачів; із захистом прав інтелектуальної власності на інноваційну продукцію.
Проведенные исследования направлены на формирование авторской модели коммерциализации инноваций, которая основывается на преимуществах и узких местах существующих моделей. Разработанная модель предполагает прохождение четырех стадий – подготовительную стадию, бизнес-стадию, стадию разработки и стадию внедрения. Установлено, что подготовительная стадия направлена на формирование концепции инновации. Бизнес-стадия является стадией презентации бизнес-предложения и достижения договоренностей между всеми участниками модели, удостоверяющимися заключением контрактов. Стадия разработки предполагает представление проверенного прототипа инновации, а стадия внедрения – начало массового производства. Кроме того, в модели показаны направления преодоления узких мест, связанных с обособленностью процесса коммерциализации от участников; с недостаточным вниманием к мыслям и желаниям потребителей; с защитой прав интеллектуальной собственности на инновационную продукцию.
The conducted research is aimed at the formation of an author's model of commercialization of innovations, which is based on the advantages and "bottlenecks" of existing models. The developed model involves the passage of four stages - the preparatory stage, the business stage, the development stage and the implementation stage. It was determined that the preparatory stage is aimed at forming the concept of innovation. The business stage is the stage of presenting a business proposal and reaching agreements between all participants of the model, which is evidenced by the conclusion of contracts. The development stage involves the presentation of a proven prototype of the innovation, and the implementation stage - the beginning of its mass production. In addition, the model shows directions for overcoming the "bottlenecks" associated with the separation of the commercialization process from the participants; with insufficient attention to the opinions and wishes of consumers; with the protection of intellectual property rights for innovative products.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
1
Germany Germany
45
Singapore Singapore
1854
Ukraine Ukraine
293
United Kingdom United Kingdom
83
United States United States
33627
Unknown Country Unknown Country
3707

Downloads

China China
1
Germany Germany
27643
Ukraine Ukraine
584
United States United States
27644
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Saher_commercialization.pdf 445.86 kB Adobe PDF 55873

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.