Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91753
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Searching for ways to improve the forced distance learning of students
Other Titles Пошук шляхів удосконалення вимушеного дистанційного навчання здобувачів освіти
Authors Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna  
Kotenko, Stanislav Ihorovych  
Hnilokozova, P.O.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-4570-3389
http://orcid.org/0000-0001-8684-0163
Keywords дистанційне навчання
distance learning
освіта
education
навчальні заклади
educational institutions
студенти
students
викладачі
teachers
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91753
Publisher Видавничий дім "Гельветика"
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Щербаченко, В., Котенко, С., & Гнілокозова, П. (2023). ПОШУК ШЛЯХІВ УДОСКОНАЛЕННЯ ВИМУШЕНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ. Економіка та суспільство, (50). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-81.
Abstract Спочатку пандемія коронавірусу, а потім і війна стали причиною пошуку шляхів організації навчального процесу. Освіта, безсумнівно, важлива для будь-якої країни світу, тому організувати навчальний процес на високому якісному рівні необхідно за будь-яких умов. Завдяки інформаційним технологіям стало можливим навчання онлайн. Проте при реалізації освітнього процесу в дистанційному форматі освітянам довелося зіткнутися з низкою труднощів. Метою цього дослідження є аналіз проблеми організації дистанційного навчання в умовах пандемії та російської агресії, визначення шляхів удосконалення вимушеного дистанційного навчання в Україні. Основними методами дослідження, які були використані при написанні статті, є статистичний, графічний методи, аналіз та синтез. Дистанційне навчання стало викликом не лише для студентів, а й для викладачів. У процесі дистанційної роботи під час карантину виникли такі проблеми: технічна компетентність викладачів та студентів; процедури реєстрації та спілкування, змістовне структурування інформаційного потоку; дистанційна оптимізація графіка та навантаження; багатозадачність; особистий простір як навчальне середовище; електронний деканат. У статті автори проаналізували статистичні дані щодо кількості здобувачів освіти та навчальних закладів, у яких заняття проводились у різних форматах: дистанційному, очному та змішаному. У статті досліджуються чотири моделі навчання: заочна, дистанційна, мультимедійна, віртуальна. Автори виділяють окремі види навчання: традиційне навчання, синхронне навчання, змішане навчання та розкривають їх сутність. Автори проаналізували такі платформи, як Moodle, Google Classroom, які можуть бути використані для навчання та спілкування, або навчальний заклад може використовувати власну розроблену навчальну платформу, наприклад MIX в СумДУ. Аналізуючи сутність дистанційної освіти та електронного навчання, автори дійшли висновку, що ця ідея не є новою, оскільки її елементи впроваджуються в навчальний процес. Розвиток дистанційної освіти в Україні продовжується і цьому сприяє Інтернет та вдосконалення методів дистанційного навчання.
First, the coronavirus pandemic, and then the war caused the search for ways to organize the educational process. Education is undoubtedly important for any country in the world, so it is necessary to organise the educational process at a high quality level under any conditions. Thanks to information technologies, it has become possible to study at a distance online. However, educators had to face a number of difficulties when implementing the educational process in a distance format. The purpose of this study is to analyze the problem of organizing distance learning in the conditions of the pandemic and russian aggression and to identify ways to improve forced distance learning in Ukraine. The main research methods that were used in writing the article are statistical, graphic, analysis and synthesis. Distance learning has become a challenge not only for students but also for teachers. There are problems in the process of working remotely during quarantine: technical competence of teachers and students; registration and communication procedures, meaningful structuring of information flow; remote schedule and workload optimisation; multitasking; personal space as a learning environment; electronic dean's office. In the article, the authors analyzed statistical data on the number of education seekers and educational institutions in which classes were held in various formats: distance, face-to-face, and mixed. Four teaching models are explored in the article: correspondence, tele-education, multimedia, virtual. Authors distinguish certain types of learning: traditional learning, synchronous learning, blended learning, and revel the essence of them. Authors analyzed platforms such as Moodle, Google Classroom, which can be used for study and communication, or an educational institution can use its own developed learning platform, such as MIX SumDU at Sumy State University. Analyzing the essence of distance education and e-learning, authors conclude that the idea is not new, as its elements are implemented in educational process. The development of distance education in Ukraine continues and it is enhanced by the development of the Internet and the improvement of distance learning methods.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
53174
Germany Germany
186
Ireland Ireland
8
Japan Japan
1
Luxembourg Luxembourg
1
Netherlands Netherlands
2270
Singapore Singapore
106348
Ukraine Ukraine
27248
United Kingdom United Kingdom
373
United States United States
402305
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

China China
53174
Germany Germany
2265
Netherlands Netherlands
1
Ukraine Ukraine
10591
United States United States
402306

Files

File Size Format Downloads
Shcherbachenko_distance_learning.pdf 250.73 kB Adobe PDF 468337

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.