Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92132
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Improvement of the medical care quality management model based on the internal audit mechanism in the healthcare facility
Other Titles Удосконалення моделі управління якості медичної допомоги на основі механізму внутрішнього аудиту в закладі охорони здоров’я
Authors Loboda, Andrii Mykolaiovych  
Demikhova, Nadiia Volodymyrivna  
Smiianova, Olha Ivanivna  
Yasenok, Viktoriia Oleksandrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-5400-773X
http://orcid.org/0000-0003-4139-1645
http://orcid.org/0000-0001-5823-924X
http://orcid.org/0000-0003-3250-2112
Keywords medical care quality management system
quality of medical care
internal audit
quality control
healthcare facility
система управління якістю медичної допомоги
якість медичної допомоги
внутрішній аудит
контроль якості
заклад охорони здоров’я
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92132
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Loboda A, Demikhova N, Smiianova O, Yasenok V. Improvement of the medical care quality management model based on the internal audit mechanism in the healthcare facility. East Ukr Med J.2023;11(2):171-177. DOI: https://doi.org/10.21272/eumj.2023;11(2):171-177
Abstract Вступ. Внутрішній аудит спрямований на покращення процесів і результатів надання медичних послуг шляхом систематичного перегляду компонентів медичної допомоги за певними критеріями та впровадження змін там, де послуга не досягає очікуваного рівня. Посилення вимог до якості послуг ЗОЗ та посилення конкуренції в ЗОЗ потребують розробки та впровадження динамічних безперервних внутрішніх механізмів, що сприятиме підвищенню якості медичної допомоги, професійному розвитку медичного персоналу та підвищенню задоволеності споживачів медичних послуг. Мета: Розробка механізму внутрішнього медико-соціального аудиту з метою підвищення якості надання медичної допомоги на рівні закладу охорони здоров’я. Матеріали та методи. У дослідженні ми використовували системний аналіз, метааналіз, описове моделювання, медико-соціологічне опитування, статистичний аналіз та логічне узагальнення. Методами збору даних були: опитування та виписка даних з первинних обліково-звітних документів. Результати. Обстежено 226 пацієнтів з хронічними неінфекційними захворюваннями, які перебували на диспансерному обстеженні в ЗОЗ м. Суми. Оцінено відповідність фактичних даних амбулаторної медичної документації показникам якості протоколу. Внутрішній аудит задоволеності суб’єктів медичними послугами показав, що вони достатньо обізнані про перебіг захворювання, профілактику ускладнень та ризики некомплаентності – 97% пацієнтів підтвердили, що отримали детальну інформацію від свого лікаря; однак вони не виконували рекомендацій лікаря або виконували їх неналежним чином. Висновки. Ми реєстрували низьку комплаєнтність та незадовільне ставлення досліджуваних до процедури подальшого спостереження. Розробка та впровадження медико-соціального механізму внутрішнього аудиту сприяло практичному прийняттю управлінського рішення щодо забезпечення постійного підвищення якості медичної допомоги хворим на хронічні неінфекційні захворювання, а саме додаткових поведінкових підходів для підвищення рівня комплаєнсу пацієнтів. з рекомендаціями лікаря та їх активну участь у подальшому контролі.
Introduction. Internal audit aims to improve the processes and outcomes of medical services by systematically reviewing the components of medical care in terms of certain criteria and implementing changes where the service does not reach the expected level. Severization of requirements for HCF service quality and increasing competition in HCFs require the elaboration and implementation of dynamic continuous internal mechanisms, which will contribute to healthcare quality improvement, professional development of medical personnel, and the increased satisfaction of medical service consumers. Objective: Elaboration of a medical and social internal audit mechanism in order to improve medical care quality at the level of a healthcare facility. Materials and Methods. We used system analysis, meta-analysis, descriptive modeling, medical and sociological survey, statistical analysis, and logical generalization in the study. Data collection methods were: a survey and copying of data from the primary accounting and reporting documents. Results. The study involved 226 patients with chronic noncommunicable diseases who were followed up at Sumy HCFs. The correspondence between the actual data in the outpatient medical records with the protocol’s quality indicators was assessed. Internal audit of the subjects’ satisfaction with medical services showed that they were sufficiently aware of the disease course, complication prevention, and the risks of non-compliance – 97% of patients confirmed that they received detailed information from their physician; however, they did not comply with the doctor's recommendations or complied poorly. Conclusions. We registered subjects’ poor compliance and unsatisfactory attitude towards the follow-up procedure. The development and implementation of the medical and social mechanism of internal audit contributed to the practical adoption of a management decision to ensure the continuous improvement of medical care quality for patients with chronic noncommunicable diseases, namely additional behavioral approaches to increase the level of patients’ compliance with the doctor's recommendations and their active involvement in follow-up control.
Appears in Collections: Східноукраїнський медичний журнал

Views

Australia Australia
53545661
Canada Canada
712742997
Egypt Egypt
1
France France
1
Germany Germany
1
Greece Greece
836
India India
299383120
Indonesia Indonesia
315647
Iran Iran
1
Ireland Ireland
526022
Israel Israel
1
Japan Japan
1998800
Kuwait Kuwait
1
Malaysia Malaysia
12
Mauritius Mauritius
1
Morocco Morocco
1
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
Turkey Turkey
1998806
Ukraine Ukraine
18599
United Arab Emirates United Arab Emirates
1998803
United Kingdom United Kingdom
53545657
United States United States
712742999
Unknown Country Unknown Country
27900

Downloads

Australia Australia
299383121
Ethiopia Ethiopia
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Iraq Iraq
53545660
Jordan Jordan
299383119
Malaysia Malaysia
315646
Netherlands Netherlands
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
18600
United Arab Emirates United Arab Emirates
27898
United States United States
712742996
Unknown Country Unknown Country
1838845872
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Loboda_quality_control.pdf 827.89 kB Adobe PDF -1090704376

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.