Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92132
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Improvement of the medical care quality management model based on the internal audit mechanism in the healthcare facility |
Other Titles |
Удосконалення моделі управління якості медичної допомоги на основі механізму внутрішнього аудиту в закладі охорони здоров’я |
Authors |
Loboda, Andrii Mykolaiovych
![]() Demikhova, Nadiia Volodymyrivna ![]() Smiianova, Olha Ivanivna ![]() Yasenok, Viktoriia Oleksandrivna ![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-5400-773X http://orcid.org/0000-0003-4139-1645 http://orcid.org/0000-0001-5823-924X http://orcid.org/0000-0003-3250-2112 |
Keywords |
medical care quality management system quality of medical care internal audit quality control healthcare facility система управління якістю медичної допомоги якість медичної допомоги внутрішній аудит контроль якості заклад охорони здоров’я |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92132 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Loboda A, Demikhova N, Smiianova O, Yasenok V. Improvement of the medical care quality management model based on the internal audit mechanism in the healthcare facility. East Ukr Med J.2023;11(2):171-177. DOI: https://doi.org/10.21272/eumj.2023;11(2):171-177 |
Abstract |
Вступ. Внутрішній аудит спрямований на покращення процесів і результатів надання медичних послуг шляхом систематичного перегляду компонентів медичної допомоги за певними критеріями та впровадження змін там, де послуга не досягає очікуваного рівня. Посилення вимог до якості послуг ЗОЗ та посилення конкуренції в ЗОЗ потребують розробки та впровадження динамічних безперервних внутрішніх механізмів, що сприятиме підвищенню якості медичної допомоги, професійному розвитку медичного персоналу та підвищенню задоволеності споживачів медичних послуг.
Мета: Розробка механізму внутрішнього медико-соціального аудиту з метою підвищення якості надання медичної допомоги на рівні закладу охорони здоров’я.
Матеріали та методи. У дослідженні ми використовували системний аналіз, метааналіз, описове моделювання, медико-соціологічне опитування, статистичний аналіз та логічне узагальнення. Методами збору даних були: опитування та виписка даних з первинних обліково-звітних документів.
Результати. Обстежено 226 пацієнтів з хронічними неінфекційними захворюваннями, які перебували на диспансерному обстеженні в ЗОЗ м. Суми. Оцінено відповідність фактичних даних амбулаторної медичної документації показникам якості протоколу. Внутрішній аудит задоволеності суб’єктів медичними послугами показав, що вони достатньо обізнані про перебіг захворювання, профілактику ускладнень та ризики некомплаентності – 97% пацієнтів підтвердили, що отримали детальну інформацію від свого лікаря; однак вони не виконували рекомендацій лікаря або виконували їх неналежним чином.
Висновки. Ми реєстрували низьку комплаєнтність та незадовільне ставлення досліджуваних до процедури подальшого спостереження. Розробка та впровадження медико-соціального механізму внутрішнього аудиту сприяло практичному прийняттю управлінського рішення щодо забезпечення постійного підвищення якості медичної допомоги хворим на хронічні неінфекційні захворювання, а саме додаткових поведінкових підходів для підвищення рівня комплаєнсу пацієнтів. з рекомендаціями лікаря та їх активну участь у подальшому контролі. Introduction. Internal audit aims to improve the processes and outcomes of medical services by systematically reviewing the components of medical care in terms of certain criteria and implementing changes where the service does not reach the expected level. Severization of requirements for HCF service quality and increasing competition in HCFs require the elaboration and implementation of dynamic continuous internal mechanisms, which will contribute to healthcare quality improvement, professional development of medical personnel, and the increased satisfaction of medical service consumers. Objective: Elaboration of a medical and social internal audit mechanism in order to improve medical care quality at the level of a healthcare facility. Materials and Methods. We used system analysis, meta-analysis, descriptive modeling, medical and sociological survey, statistical analysis, and logical generalization in the study. Data collection methods were: a survey and copying of data from the primary accounting and reporting documents. Results. The study involved 226 patients with chronic noncommunicable diseases who were followed up at Sumy HCFs. The correspondence between the actual data in the outpatient medical records with the protocol’s quality indicators was assessed. Internal audit of the subjects’ satisfaction with medical services showed that they were sufficiently aware of the disease course, complication prevention, and the risks of non-compliance – 97% of patients confirmed that they received detailed information from their physician; however, they did not comply with the doctor's recommendations or complied poorly. Conclusions. We registered subjects’ poor compliance and unsatisfactory attitude towards the follow-up procedure. The development and implementation of the medical and social mechanism of internal audit contributed to the practical adoption of a management decision to ensure the continuous improvement of medical care quality for patients with chronic noncommunicable diseases, namely additional behavioral approaches to increase the level of patients’ compliance with the doctor's recommendations and their active involvement in follow-up control. |
Appears in Collections: |
Східноукраїнський медичний журнал |
Views

53545661

712742997

1

1

1

836

299383120

315647

1

526022

1

1998800

1

12

1

1

1

1

1

1

1998806

18599

1998803

53545657

712742999

-617303451
Downloads

299383121

1

1

1

53545660

299383119

315646

1

1

1

1

18600

27898

712742996

1838845872

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Loboda_quality_control.pdf | 827.89 kB | Adobe PDF | -1090704376 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.