Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92275
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Unlocking the Potential: The Impact of Innovative Capability on Process, Product, and Market Innovation and Firm Performance
Other Titles Розкриття потенціалу: вплив інноваційної спроможності на процес, продукт, ринкові інновації та ефективність діяльності компанії
Authors Akhtar, N.
ORCID
Keywords конкурентна перевага
конкурентне середовище
діяльність фірми
глобальні тенденції
інноваційна спроможність
ринкові інновації
competitive advantage
competitive environment
firm performance
global trends
innovative capability
market innovation
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92275
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Akhtar, N. (2023). Unlocking the Potential: The Impact of Innovative Capability on Process, Product, and Market Innovation and Firm Performance. Marketing and Management of Innovations, 2, 19– 33. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-03
Abstract Це дослідження має на меті вивчити роль інноваційної спроможності щодо впровадження нових технологій у виробничих процесах, при створенні продуктових та ринкових інновацій, а також те, як вона впливає на ефективність діяльності компанії. Для цього дослідження вихідні дані сформовано на основі опитування працівників компаній-розробників програмного забезпечення в Лахорі, Пакистані. Структурований опитувальник розроблено на основі валідованих шкал. Всього було сформовано 54 питання для вимірювання 8 конструктів інноваційної спроможності (ринкова орієнтація, підприємницька орієнтація, клієнтоорієнтованість, інноваційна спроможність, процесна інновація, продуктова інновація, ринкова інновація та продуктивність фірми). Встановлено, що всі взаємозв'язки між конструктами мали статистичну значущість на рівні не менше 0.05. T-значення для кожного взаємозв'язку є статичним і більшим за 2. Крім того, T-значення також вказує на те, що сила всіх зв'язків є позитивною, тобто всі предиктори (MO, EO, CO, IC) мають позитивні кореляції з відповідними критеріальними змінними (PI, MI, PrI, FP). Загалом, результати медіаційного аналізу свідчать про статистично значущі зв'язки між інноваційною спроможністю (IC) та кінцевим результатом (FP) через зміннімедіатори процесних інновацій (PrI), продуктових інновацій (PI) та ринкових інновацій (MI). Результати цього дослідження можуть бути використані як інструмент, що допоможе бізнесу і дослідникам у різних галузях і країнах зрозуміти, як вони можуть узгодити свою бізнес-стратегію з інноваційною спроможністю для підвищення ефективності діяльності компанії. Крім того, результати аналізу можуть слугувати основою для майбутніх досліджень у цій галузі, забезпечуючи фундамент для розробки нових теоретичних моделей і методів вимірювання та розвитку інноваційної спроможності. Дослідження інноваційної спроможності та її впливу на продуктивність компанії, здатність створювати нові продукти та виходити на нові ринки може мати значний вплив на всі групи зацікавлених сторін, допомагаючи підприємствам бути більш конкурентоспроможними та ефективними, що призведе до їх економічного зростання та потенційно створить нові робочі місця.
This research study aims to investigate the role of innovative capability in relation to process innovation, product innovation, and market innovation and how they lead to firm performance. In the context of Pakistan, this research is vital as it can guide IT companies in understanding how to improve their innovative capability and therefore their performance in terms of process, product, and market innovation. Data was collected from the employees of software houses in Lahore, Pakistan, using convenience sampling. A structured research questionnaire was designed based on the validated scales. There were a total of 54 items to measure the 8 constructs (Market orientation, Entrepreneurial orientation, customer orientation, innovative capability, process innovation, product innovation, market innovation, and firm performance). By understanding the link between innovative capability and firm performance, companies can improve their ability to introduce new products, services, and marketing practices that meet the needs of their customers. All the relationships have been accepted with p-value less than 0.05, meaning that they are statistically significant. The t-value of each relationship indicates that they are all significant as well, with values greater than 2. Additionally, the beta value also indicates that the strength of all the relationships is positive, in other words, all of the predictors (MO, EO, CO, IC) have positive correlations with their respective criterion variables (PI, MI, PrI, FP). Overall, the mediation analysis revealed significant relationships between innovative capability (IC) and the outcome (FP) through the mediating variables of process innovation (PrI), product innovation (PI), and market innovation (MI). The findings of this study can also be used as a tool to help practitioners and researchers in different industries and across different countries understand how they can align their business strategy with innovative capabilities to achieve better results. Finally, the research results can serve as a basis for future research in the field, providing a foundation for the development of new theoretical models and techniques for measuring and enhancing innovative capability. This research on "innovative capability" and its impact on a company's performance and ability to create new products and enter new markets can have a significant impact on society by helping businesses to be more competitive and efficient, leading to economic growth and potentially creating new jobs. Additionally, advancements in products and processes can also improve the overall quality of life for consumers. These findings are based on the specific sample used in this particular study and more research would be needed with other control and moderating variables in the specific context of Pakistan. Furthermore, the generalizability of these results may be limited, as this study might not have captured the entire population of IT firms operating in Pakistan.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1
Ethiopia Ethiopia
1
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1183
Japan Japan
44935
Kenya Kenya
1
Libya Libya
1
New Zealand New Zealand
1
Pakistan Pakistan
2367
South Africa South Africa
86
Turkey Turkey
4740
Ukraine Ukraine
1
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
172
United States United States
98736
Unknown Country Unknown Country
305

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
1
China China
27203
Colombia Colombia
1
Finland Finland
26
France France
1
Ghana Ghana
1
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1184
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
25
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
42
South Africa South Africa
14
South Korea South Korea
1
Turkey Turkey
4741
Ukraine Ukraine
608
United Arab Emirates United Arab Emirates
27204
United States United States
152537
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
152538

Files

File Size Format Downloads
Akhtar_mmi_2_2023.pdf 581.13 kB Adobe PDF 366134

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.