Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92279
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Effects of Innovation Capabilities on Organisational Sustainability: Evidence from an Emerging Economy |
Other Titles |
Вплив інноваційної спроможності на організаційну стійкість: на прикладі країн, що розвиваються |
Authors |
Esen, S.
Saygili, M. Ates, C. |
ORCID | |
Keywords |
сталість організаційна стійкість інноваційна спроможність економіка розвиток sustainability organisational sustainability innovation capabilities emerging economy |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92279 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Esen, S., Saygili, M., & Ates, C. (2023). Effects of Innovation Capabilities on Organisational Sustainability: Evidence from an Emerging Economy. Marketing and Management of Innovations, 2, 58–74. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-07 |
Abstract |
Роль бізнесу в забезпеченні сталого розвитку набуває дедалі більшого значення разом зі зростанням
швидкості технологічного прогресу, а також економічними наслідками зміни клімату, пандемій, катастроф і
воєн. Спроможність підприємств адаптуватися до умов навколишнього середовища, ефективно використовувати
свої ресурси та перетворювати їх на виробничі результати вважається критично важливим фактором у
досягненні стійкої конкурентної переваги. Тому метою даного дослідження було визначити вплив
маркетингових, процесних, організаційних та продуктових інноваційних можливостей підприємств на
корпоративну стійкість. Вибірку дослідження сформовано на основі опитування керівників 452 малих та
середніх підприємств в країнах з перехідною економікою (Туреччині) з використанням методу невипадкової
квотної вибірки. Під час збору даних було проведено опитування виробничих фірм, що працюють у
провінціях Коджаелі, Сакарья, Дюзче, Ялова та Болу в регіоні TR42 у Східному Мармуровому регіоні, який є
важливим промисловим регіоном Туреччини. У статті використано програмний продукт SPSS для визначення
описової статистики, а також AMOS – для отримання вивідних економіко-математичних результатів. У цьому
контексті для перевірки причинно-наслідкових зв'язків організаційної стійкості зі змінними, що становлять
інноваційну спроможність, було використано коваріаційне моделювання структурних рівнянь (SEM). Отримані
результати свідчать про те, що маркетингова, процесна, корпоративна та продуктова інноваційна спроможність
має вплив на підвищення організаційної стійкості. Крім того, результати вказують на те, що маркетингова
інноваційна спроможність має більший вплив на організаційну стійкість, ніж інші складові інноваційної
спроможності. Це дослідження пропонує важливі інтерпретації та висновки для підприємств, які працюють в
економіці, що розвивається, на рівні малих та середніх підприємств, щоб покращити свої цілі сталого розвитку
з точки зору ефективності використання ресурсів, спроможності та адаптації до навколишнього природнього
середовища. The role of businesses in sustainable development gained increasingly more importance, together with the increasing speed of technological advancements, in addition to the economic effects of climate change, pandemics, disasters, and wars. The capabilities of businesses allowing them to adapt to environmental conditions to use their resources and turn them into productive outputs efficiently are considered critical factors in achieving sustainable competitive advantage. Therefore, the present study aimed to determine the effects of businesses' marketing, process, organisational, and product innovation capabilities on corporate sustainability. The data used in the present study, which has an explanatory research design, were collected from managers of 452 SMEs in an emerging economy (Turkey) using the non-random quota sampling method. During the data collection, a survey was carried out on the manufacturing firms operating in Kocaeli, Sakarya, Düzce, Yalova, and Bolu provinces in a region called TR42 in the Eastern Marmara region, which is an important industrial region in Turkey. During the data analysis, SPSS was used to obtain the descriptive statistics, and AMOS to obtain the inferential statistics. Within this context, covariance-based Structural Equation Modelling (SEM) was utilised to test organisational sustainability's causal relationships with variables constituting the innovation capabilities. The results achieved here suggest that marketing, process, corporate, and product innovation capabilities have an effect that increases organisational sustainability. Furthermore, the results indicate that marketing innovation capability had a higher impact on organisational sustainability than other capacities constituting the innovation capability. The present study offers important interpretations and conclusions for businesses which operate in an emerging economy at the level of SME to improve their sustainability objectives in terms of resource, capability, and environmental adaptation. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1
Brazil
245
Colombia
45
Germany
1
Ghana
19189
Ireland
4
Netherlands
1
Romania
1452
Singapore
1
Turkey
19191
Ukraine
1
United Kingdom
243
United States
19192
Unknown Country
60292
Downloads
Benin
40
Bulgaria
1
China
2866
Colombia
1
Finland
244
Ghana
1
Indonesia
1
Iran
1
Japan
1
Netherlands
28
Nigeria
1
Romania
37
Singapore
19196
South Africa
1
Spain
1
Turkey
2866
Ukraine
1450
United Arab Emirates
8305
United States
60292
Unknown Country
60293
Yemen
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Esen_mmi_2_2023.pdf | 581.89 kB | Adobe PDF | 155627 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.