Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92287
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Evaluation of Generation Z in Innovation of Career Success: Comparative Analysis with Generation Y |
Other Titles |
Оцінювання ставлення покоління Z до інновацій та їх вплив на кар'єрний успіх: компаративний аналіз з поколінням Y |
Authors |
Ozturk, U.
Yildirim, E. |
ORCID | |
Keywords |
кар'єрний успіх інновації покоління Y покоління Z баланс між роботою та особистим життям career success innovation Generation Y Generation Z work-life balance |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92287 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Ozturk, U., & Yildirim, E. (2023). The Evaluation of Generation Z in Innovation of Career Success: Comparative Analysis with Generation Y. Marketing and Management of Innovations, 2, 115–126. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-11 |
Abstract |
Глобалізаційні процеси, еволюція інноваційного розвитку провокує трансформаційні зрушення на всіх
секторах економіки та рівнях. Так, це призволи до відповідних змін на ринку праці, моделей поведінки
працівників. Авторами визначено, що ставлення до інноваційного розвитку та кар’єрного зростання варіюються
залежно від покоління, а також домінантних факторів їх поведінки. Це свідчить про важливу різницю між
поколіннями Z та Y і підкреслює необхідність дослідження специфіки їх поведінки покоління та кар’єрного
зростання з акцентом на їх ставлення до інновацій. Авторами наголошено, що на кар'єрне зростання працівника
впливає низка об'єктивних та суб'єктивних факторів. У статті проаналізовано різницю у сприйнятті суб'єктивих
та обʼєктивних факторів кар'єрного зростання між поколіннями Z та Y. Об'єктивне кар'єрне зростання означає
досягнення критеріїв, пов'язаних з кар'єрою, які можливо оцінити за уніфікованою шкалою. При цьому,
суб'єктивний кар'єрний успіх відноситься до сприйняття особою свого кар'єрного зростання з персональної
точки зору. Емпіричну базу дослідження сформовано на основі результатів опитування 419 респондентів з
покоління Z та 470 осіб з покоління Y. Для перевірки висуннутих гіпотез використано такі методи: факторний
аналіз, кореляційний аналіз та незалежний t-тест. Емпіричні результати дослідження засвідчили, що сприйняття
об'єктивного та суб'єктивного кар'єрного зростання вище серед покоління Y, ніж серед покоління Z.
Встановлено, що середні значення заробітної плати, статус, визнання, зростання та розвиток для покоління Y
вищі, ніж для покоління Z. З іншого боку, середній показник рівня балансу роботи та особистого життя значно
вищий для покоління Z. Результати дослідження та показують незначні відмінності у сприйнятті суб'єктивих та
обʼєктивних факторів кар'єрного успіху між поколіннями Z та Y. Результати цього дослідження можуть бути
викорситані бізнесом, відділами кадрів та міждисциплінарними дослідниками. The concept of innovation is experienced in generations, as in many other concepts. Intergenerational research, which has been the subject of scholarly inquiry for a considerable period, sheds light on this phenomenon. Despite the extensive attention given to intergenerational mindsets, only some studies have specifically examined the Z generation, who have recently entered the workforce. Notably, attitudes towards innovation vary across generations, with behaviours salient among the Y generation potentially being less relevant for the Z generation. This seems to herald an important difference. It also reveals the importance of deciphering the entire generation Z. Thus, it is paramount to investigate the attitudes and behaviours of the Z generation toward innovation in the business world. Furthermore, it is pertinent to note that career success is linked to innovation. This study focused on objective and subjective measures of career success. It examines the perception of subjective career success between Generation Z and Generation Y and the current situation of objective career success. Objective career success is the achievement of careerrelated criteria that all individuals can assess uniformly. In contrast, subjective career success refers to the individual's perception of their success in their career. To measure these constructs, questions and scales were utilized in the research. The sample for the study was composed of 419 individuals from Generation Z and 470 individuals from Generation Y. A quantitative research method was employed to analyse the data, utilizing descriptive statistics, factor analysis, correlation analysis, and independent t-test. The findings indicate that objective and subjective career success perception higher among Generation Y than Generation Z. Looking at the sub-dimensions in the findings of the research, the averages of the Y generation are higher than the Z generation in the sub-dimensions of salary and status, recognition, growth, and development. On the other hand, the average of the Z generation is significantly higher in the personnel life sub-dimension known as work-life balance. Research results and literature show little differences. This study offer valuable insights for businesses, human resources departments, and interdisciplinary researchers. It also aimed to contribute to the literature on career success for the Z generation, who has just entered the business life. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
-885394629
Brazil
139271
Czechia
1
Egypt
1
France
1
Germany
1535289556
Hong Kong SAR China
156181025
India
156181037
Indonesia
1040670034
Iraq
1
Ireland
4
Italy
139277
Japan
1834620214
Namibia
1
Pakistan
1
Peru
1
Philippines
1040670039
Poland
33498228
Romania
1040670027
Singapore
1
South Korea
1
Sri Lanka
1040670031
Sweden
1
Taiwan
33498235
Thailand
1040670030
Turkey
1468134168
Ukraine
1
United Kingdom
1040670026
United States
-1822536187
Unknown Country
320052560
Vietnam
35721
Downloads
Austria
1
China
1895598291
Egypt
2453
Finland
66
France
51
Germany
1535289557
Hong Kong SAR China
1
India
279
Indonesia
1535289559
Ireland
1
Japan
1
Netherlands
63
Peru
1
Philippines
3549
Portugal
3565
Romania
1
Slovakia
-781907907
South Korea
70
Spain
33498234
Sri Lanka
270
Taiwan
1040670041
Turkey
1895598291
Ukraine
924939
United Arab Emirates
-1564766777
United States
320052560
Unknown Country
1
Vietnam
1468134158
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Ozturk_mmi_2_2023.pdf | 490.66 kB | Adobe PDF | -1211543273 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.