Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92345
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Determinants of Technopreneurial Intention Among University Students: Individual Entrepreneurial Orientation (IEO) as Mediator
Other Titles Наміри студентів університетів займатися технологічним підприємництвом: основні детермінанти впливу
Authors Koe, W.-L.
Rahim, M.R.A.
Mahphoth, M.H.
ORCID
Keywords підприємництво
мотивація
студенти
технології
університет
entrepreneurship
motivation
students
technology
university
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92345
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Koe, W.-L., Rahim, M. R. A., & Mahphoth, M. H. (2023). Determinants of Technopreneurial Intention Among University Students: Individual Entrepreneurial Orientation (IEO) as Mediator. Marketing and Management of Innovations, 2, 185–195. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-17
Abstract Технологічне підприємництво відіграє важливу роль у сприянні інноваціям у бізнесі, особливо в епоху Четвертої промислової революції. Незважаючи на різноманітні зусилля та стратегії, розроблені урядом Малайзії для розвитку молодих підприємців у сфері технологій, все ще існує потреба у більшій кількості нових технологічних підприємств. Відмова студентів навчатися на спеціальностях, присвячених підприємницькій діяльності, залишається перманентною проблемою і викликом для країни. Метою даного дослідження є вивчення факторів, що визначають наміри студентів університетів навчатися та займатися технологічним підприємництвом. Об'єктом дослідження були обрані студенти публічного університету в Малайзії. Загальна кількість студентів, що взяли участь у дослідженні, становила 5030 осіб. За допомогою пропорційностратифікованої випадкової вибірки було обрано 358 студентів для участі в опитуванні. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи структурних рівнянь на основі коваріацій (CB-SEM). Емпіричні результати підтвердили, що контекстуальні елементи, такі як доступ до капіталу, інформації та соціальних мереж, мають значущий та позитивний вплив на наміри студентів займатися технологічним підприємництвом. Однак комп'ютерна та Інтернет самоефективність не виявили значущого впливу на наміри студентів. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що контекстуальні елементи є важливими для сприяння та розвитку технологічного підприємництва. Результати проведеного дослідження розкривають модель розуміння та підтримки намірів студентів займатися технологічним підприємництвом. Емпіричні результати дослідження допомагають уряду знайти значущі зовнішні фактори, що впливають на наміри студентів займатися технологічним підприємництвом.
Technology-based entrepreneurship or technopreneur-ship is crucial in driving business innovations in a country, especially in the Industrial Revolution 4.0 era. To date, the Malaysian government has put forth various efforts and implemented many strategies to develop youth technopreneurs. However, the establishment of new technological businesses still needed to be higher. In addition, reluctance to embark on entrepreneurship among university students remained a main issue and challenge. Therefore, the ultimate purpose of this study was to investigate the determinants of technopreneurial intention among university students. The mediating role of individual entrepreneurial orientation (IEO) was also tested. This study employed the Theory of Planned Behavior (TPB) and the concept of IEO as the underpinning theories in developing the model of research and hypotheses. The research method adopted was quantitative because all variables were quantifiable. In particular, it utilised a survey questionnaire. The object of the research was individual university students chosen from a public university in Malaysia. A total of 5030 students was identified as the population of the study. Based on the proportionate stratified random sampling, 358 students were selected as a sample and surveyed. The collected data were further analysed using covariance-based structural equation modelling (CB-SEM). The findings empirically confirmed that contextual elements significantly and positively influenced technopreneurs' intentions. However, computer and Internet selfefficacy were not significant in influencing technoprenuerial intention. IEO significantly mediated the relationship between contextual elements and technopreneurs' intention regarding mediation testing. This research proved that aspects of contextual elements such as access to capital, access to information, and social networks were important in encouraging and developing technopreneurs. Furthermore, it confirmed a model for understanding and bolstering technopreneurial intention. It helped the government find significant external factors influencing students' technopreneurial intention. It also sheds light on establishing effective ways of developing technopreneur-ship among youths early.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
1
Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
China China
7894900
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
1
Germany Germany
27631889
India India
1
Indonesia Indonesia
636940144
Iran Iran
1
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
213159702
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
74
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
226043
Philippines Philippines
213159704
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
75349
Taiwan Taiwan
59
Turkey Turkey
71
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
7612
United States United States
636940143
Unknown Country Unknown Country
1737130650
Vietnam Vietnam
1

Downloads

Austria Austria
80
China China
15789799
Colombia Colombia
1
Finland Finland
81
France France
31
India India
1094940
Indonesia Indonesia
3947710
Iran Iran
1
Italy Italy
376741
Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
213159703
Netherlands Netherlands
77
Nigeria Nigeria
2162227
Pakistan Pakistan
226044
Philippines Philippines
173685719
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
213159706
South Africa South Africa
2162226
South Korea South Korea
55
Spain Spain
75349
Sri Lanka Sri Lanka
75350
Taiwan Taiwan
60
Thailand Thailand
1
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
75347
United Arab Emirates United Arab Emirates
15789799
United Kingdom United Kingdom
7613
United States United States
636940145
Unknown Country Unknown Country
1737130651
Vietnam Vietnam
1
Yemen Yemen
1

Files

File Size Format Downloads
Koe_mmi_2_2023.pdf 536.45 kB Adobe PDF -1279107834

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.