Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92345
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Determinants of Technopreneurial Intention Among University Students: Individual Entrepreneurial Orientation (IEO) as Mediator |
Other Titles |
Наміри студентів університетів займатися технологічним підприємництвом: основні детермінанти впливу |
Authors |
Koe, W.-L.
Rahim, M.R.A. Mahphoth, M.H. |
ORCID | |
Keywords |
підприємництво мотивація студенти технології університет entrepreneurship motivation students technology university |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92345 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Koe, W.-L., Rahim, M. R. A., & Mahphoth, M. H. (2023). Determinants of Technopreneurial Intention Among University Students: Individual Entrepreneurial Orientation (IEO) as Mediator. Marketing and Management of Innovations, 2, 185–195. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-17 |
Abstract |
Технологічне підприємництво відіграє важливу роль у сприянні інноваціям у бізнесі, особливо в епоху
Четвертої промислової революції. Незважаючи на різноманітні зусилля та стратегії, розроблені урядом Малайзії
для розвитку молодих підприємців у сфері технологій, все ще існує потреба у більшій кількості нових
технологічних підприємств. Відмова студентів навчатися на спеціальностях, присвячених підприємницькій
діяльності, залишається перманентною проблемою і викликом для країни. Метою даного дослідження є
вивчення факторів, що визначають наміри студентів університетів навчатися та займатися технологічним
підприємництвом. Об'єктом дослідження були обрані студенти публічного університету в Малайзії. Загальна
кількість студентів, що взяли участь у дослідженні, становила 5030 осіб. За допомогою пропорційностратифікованої випадкової вибірки було обрано 358 студентів для участі в опитуванні. Методичним
інструментарієм проведеного дослідження стали методи структурних рівнянь на основі коваріацій (CB-SEM).
Емпіричні результати підтвердили, що контекстуальні елементи, такі як доступ до капіталу, інформації та
соціальних мереж, мають значущий та позитивний вплив на наміри студентів займатися технологічним
підприємництвом. Однак комп'ютерна та Інтернет самоефективність не виявили значущого впливу на наміри
студентів. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що контекстуальні елементи є
важливими для сприяння та розвитку технологічного підприємництва. Результати проведеного дослідження
розкривають модель розуміння та підтримки намірів студентів займатися технологічним підприємництвом.
Емпіричні результати дослідження допомагають уряду знайти значущі зовнішні фактори, що впливають на
наміри студентів займатися технологічним підприємництвом. Technology-based entrepreneurship or technopreneur-ship is crucial in driving business innovations in a country, especially in the Industrial Revolution 4.0 era. To date, the Malaysian government has put forth various efforts and implemented many strategies to develop youth technopreneurs. However, the establishment of new technological businesses still needed to be higher. In addition, reluctance to embark on entrepreneurship among university students remained a main issue and challenge. Therefore, the ultimate purpose of this study was to investigate the determinants of technopreneurial intention among university students. The mediating role of individual entrepreneurial orientation (IEO) was also tested. This study employed the Theory of Planned Behavior (TPB) and the concept of IEO as the underpinning theories in developing the model of research and hypotheses. The research method adopted was quantitative because all variables were quantifiable. In particular, it utilised a survey questionnaire. The object of the research was individual university students chosen from a public university in Malaysia. A total of 5030 students was identified as the population of the study. Based on the proportionate stratified random sampling, 358 students were selected as a sample and surveyed. The collected data were further analysed using covariance-based structural equation modelling (CB-SEM). The findings empirically confirmed that contextual elements significantly and positively influenced technopreneurs' intentions. However, computer and Internet selfefficacy were not significant in influencing technoprenuerial intention. IEO significantly mediated the relationship between contextual elements and technopreneurs' intention regarding mediation testing. This research proved that aspects of contextual elements such as access to capital, access to information, and social networks were important in encouraging and developing technopreneurs. Furthermore, it confirmed a model for understanding and bolstering technopreneurial intention. It helped the government find significant external factors influencing students' technopreneurial intention. It also sheds light on establishing effective ways of developing technopreneur-ship among youths early. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
1
Australia
1
Belgium
1
China
7894900
Colombia
1
Czechia
1
Germany
27631889
India
1
Indonesia
636940144
Iran
1
Italy
1
Japan
1
Malaysia
213159702
Netherlands
1
Nigeria
74
Oman
1
Pakistan
226043
Philippines
213159704
Poland
1
Singapore
1
South Africa
1
Spain
1
Sri Lanka
75349
Taiwan
59
Turkey
71
Ukraine
1
United Kingdom
7612
United States
636940143
Unknown Country
1094941
Vietnam
1
Downloads
Austria
80
China
15789799
Colombia
1
Finland
81
France
31
India
1094940
Indonesia
3947710
Iran
1
Italy
376741
Japan
1
Malaysia
213159703
Netherlands
77
Nigeria
2162227
Pakistan
226044
Philippines
173685719
Poland
1
Romania
1
Singapore
213159706
South Africa
2162226
South Korea
55
Spain
75349
Sri Lanka
75350
Taiwan
60
Thailand
1
Uganda
1
Ukraine
75347
United Arab Emirates
15789799
United Kingdom
7613
United States
636940145
Unknown Country
1094942
Vietnam
1
Yemen
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Koe_mmi_2_2023.pdf | 536.45 kB | Adobe PDF | 1279823753 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.