Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92349
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Success Factors for Product Development and New Product Launch Projects
Other Titles Ефективні моделі розроблення та реалізації нових продуктів
Authors Fabo, L.
Chovanova Supekova, S.
Durda, L.
Gajdka, K.
ORCID
Keywords КСВ
розробка продукту
проект
управління проектами
моделі успіху
CSR
product development
project
project management
success factors
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92349
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Fabo, L., Chovanova Supekova, S., Durda, L., & Gajdka, K. (2023). Success Factors for Product Development and New Product Launch Projects. Marketing and Management of Innovations, 2, 196–207. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-18
Abstract Сьогодні управління проєктами є важливою частиною роботи в компаніях різного розміру. Управління проєктами можна розглядати під призмою застосування інноваційних процесів на підприємстві. При цьому необхідним є використання релевантних моделей управління ними, що сприятиме розробленню раціонального плану реалізації проєкту та його матриці. Метою статті є аналіз моделей, що впливають на дизайн продукту та ефективність його запуску. У ході роботи проведено кількісне та якісне дослідження 544 компаній у Словацькій Республіці. Дослідження фокусується на аспектах управління проєктами та індивідуальних моделях успіху. Дані, отримані в результаті анкетування, були оброблено з використанням непараметричного тесту КрускалаУолліса в якості основного методу і двосторонній тест Вілкоксона для незалежних наборів даних вибірки. Суттєвою змінною у вибірці опитаних підприємств була, зокрема, галузь економіки, в якій працює опитане підприємство. При розробці продукту було враховано два ключові фактори – освіта працівників та рівень їх соціальної відповідальності. Унікальність дослідження полягає в опитуванні всіх типів підприємств, незалежно від їх розміру, сфери діяльності та фінансового обігу. Відсотковий розподіл максимального використання КСВ серед опитаних компаній у кожному секторі виявився найбільш позитивним у галузі логістики. Навчання та сертифікація працівників є насамперед одним з найважливіших факторів, що забезпечують підвищення успішності тих проєктів, які спрямовані на виведення нових продуктів на ринок, а у випадку досліджуваної вибірки це більше 40% підприємств. Виходячи з проміжних результатів, можна зробити висновок, що підприємства надають більшого значення проєктам з розробки нових продуктів, які корелюють з цілями концепції КСВ. Проте, запуск нових продуктів або послуг недооцінюється проектним менеджментом підприємств. У статті здійснено порівняння використання КСВ у малому бізнесі в Словаччині зі світовими тенденціями, в яких домінуючу роль мають транснаціональні корпорації. Зроблено висновок, що підприємствам слід зосередитися на запуску нових продуктів і детальному плануванні цього процесу.
The paper discusses the success factors influencing product development design and product launch projects. The lives of people and businesses have been threatened and affected by the global COVID19 pandemic for more than two years. Knowing these factors can help us make the right decisions and develop an effective project plan and matrix. Nowadays, project management is a very important part of work in companies of different sizes. Project management can be seen as applying innovation processes in an enterprise. The authors conducted quantitative and qualitative research on 544 companies in the Slovak Republic. The research focuses on aspects of project management and individual success factors. The data obtained by the questionnaire survey were processed by statistical methods, where the authors chose the nonparametric Kruskal-Wallis test as the basic method and the Wilcoxon two-tailed test for independent sample data sets. An essential variable in the sample of enterprises surveyed was, in particular, the sector of the economy in which the enterprise surveyed operates. Two key factors were considered when developing the product – employee education and the implication of social responsibility. The study's uniqueness lies in surveying all types of enterprises, irrespective of their size, line of business, and financial turnover. The percentage distribution of the maximum use of CSR among the surveyed companies in each sector was most positive in the Logistics industry. Training and certification of employees are primarily one of the most important factors to ensure an increase in the success of those projects aimed at launching new products on the market; in the case of the surveyed sample, this is more than 40% of enterprises. Based on the sub-results, we can conclude that enterprises place more emphasis on new product development projects and the environmental concept of CSR. Still, the launch of new products or services is underestimated by the project management of enterprises. After more than eight years, the research has shown an increase in the importance of using social responsibility in management processes for new product development. A breakthrough finding is comparing the use of CSR in small businesses in Slovakia to global trends in which we perceive the dominance of multinational corporations. Enterprises are advised to focus specifically on new product launches and detailed planning.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
13256
Austria Austria
1002945
Brazil Brazil
1
Denmark Denmark
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1002943
India India
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
5
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Kenya Kenya
4633728
Malaysia Malaysia
1
Malta Malta
1
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
291082
Portugal Portugal
13253
Singapore Singapore
129919062
Slovakia Slovakia
9267457
South Africa South Africa
1
Sweden Sweden
1
Tunisia Tunisia
1
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
9267454
United States United States
104135839
Unknown Country Unknown Country
291084
Vietnam Vietnam
1

Downloads

Austria Austria
1002946
Bulgaria Bulgaria
1
Burundi Burundi
1
Canada Canada
52569392
China China
1
Czechia Czechia
259838125
France France
1
Germany Germany
253
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
1
Malta Malta
1
Philippines Philippines
1
Poland Poland
33
Portugal Portugal
1
Romania Romania
78352614
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
93
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Thailand Thailand
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
76651
Tunisia Tunisia
1
Ukraine Ukraine
13262
United Arab Emirates United Arab Emirates
52569391
United Kingdom United Kingdom
38
United States United States
259838126
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Fabo_mmi_2_2023.pdf 502.09 kB Adobe PDF 704260941

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.