Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92352
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Effect of Education on Ease of Doing Business in Conditions of Innovation Development: Factor Analysis and Multiple Regression |
Other Titles |
Вплив освіти на легкість ведення бізнесу в умовах інноваційного розвитку: факторний аналіз та множинна регресія |
Authors |
Samoilikova, Anastasiia Viktorivna
Herasymenko, Valeriia Vitaliivna Kuznietsova, Anzhela Yaroslavivna Tumpach, M. Ballova, M. Savga, L. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8639-5282 http://orcid.org/0000-0003-1772-8017 http://orcid.org/0000-0003-3590-7625 |
Keywords |
бізнес викладачі витрати вища освіта людський розвиток фінансова грамотність цифрова довіра цифрова еволюція школа academic staff business digital evolution digital trust expenditure financial literacy human development school tertiary education |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92352 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Samoilikova, A., Herasymenko, V., Kuznyetsova, A., Tumpach, M., Ballova, M., & Savga, L. (2023). Effect of Education on Ease of Doing Business in Conditions of Innovation Development: Factor Analysis and Multiple Regression. Marketing and Management of Innovations, 2, 208–217. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-19 |
Abstract |
Освіта є вагомим прискорювачем змін і перетворень у суспільному житті, а також одним із головних факторів
прогресу та розвитку як загалом, так і у сфері бізнесу, зокрема. У статті обґрунтовуються та формалізуються
взаємозв’язки між показниками рівня освіти (з урахуванням її інноваційного розвитку) та легкості ведення
бізнесу на основі вибірки з двадцяти восьми країн світу та даних Світового банку, Організації Об’єднаних Націй,
Університету Тафтса та рейтингових служб Standard & Poor’s. Метою статті є визначення показників
інноваційної освіти, які найбільш суттєво сприяють полегшенню ведення бізнесу. Для цього здійснюється
когнітивний аналіз статистичних даних і за допомогою засобів дескриптивного аналізу формується статистично
значущий ознаковий простір показників. Перевірка щільності та спрямованості зв’язку здійснюється шляхом
обчислення значень коефіцієнтів кореляції Пірсона. Багатовимірність простору вхідних ознак зводиться до
чотирьох найвпливовіших показників із дев’яти досліджуваних факторів (індикатор цифрового розвитку; індекс
людського розвитку; цифрова довіра, індекс фінансової грамотності) шляхом застосування процедури аналізу
головних компонент та ортогонального перетворення за допомогою методу Varimax у пакеті програмного
забезпечення Statgraphics Centurion 19. Якість факторизації підтверджується тестом Кайзера-Майєра-Олкіна та
критерієм сферичності Бартлетта. У результаті розроблених декількох економетричних моделей, які описують
залежність легкості ведення бізнесу від вищезазначених показників, і процедури жорсткого відбору Backward
Stepwise Selection у Statgraphics 19, будується та описується статистично значуща модель впливу цифрового
розвитку на легкість ведення бізнесу із перевіркою на її адекватність. Виявляється, що зі збільшенням показника
оцінки цифрового розвитку на 1% легкість ведення бізнесу також збільшується в середньому на 0,79%. Отримані
результати можуть бути корисними науковцям для подальших досліджень, а також законотворцям у сфері освіти
та бізнесу, та всім стейкхолдерам у напрямку коопетиції «бізнес – освіта». Education accelerates changes and transformations in social life, as well as one of the main factors of progress and development in general and business. The article substantiates and formalises the relationships between indicators of the level of education (taking into account its innovative development) and the ease of doing business based on evidence from 28 world countries and the data from the World Bank, the United Nations, Tufts University and Standard & Poor’s Ratings Services. The article aims to find indicators of innovative education that most significantly contribute to the ease of doing business. For this, cognitive analysis of statistical data is carried out, and with the help of descriptive analysis tools, a statistically significant characteristic space of indicators is formed. Checking the density and direction of the relationship is carried out by calculating the values of the Pearson correlation coefficients. The multidimensionality of input feature space is reduced to the four most significant indicators from nine investigated ones (digital development indicator; human development index; digital trust, financial literacy index) using the procedure of principal component analysis and orthogonal transformation using the Varimax method in the Statgraphics Centurion 19 software. The quality of the factorisation is confirmed by KaiserMeier-Olkin testing and Bartlett’s sphericity testing. As a result of the developed multiple econometric models, which describe the dependence of ease of doing business and the above indicators, and the Backward Stepwise Selection hard screening procedure in Statgraphics 19, a statistically significant model of the effect of digital development on ease of doing business is built. It shows that with the value increase of digital development by 1%, ease of doing business will also increase by 0.79%. The obtained results can be useful to scientists for further research, as well as to change-makers in education and business and all stakeholders in the direction of «business–education» competition. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Antigua & Barbuda
1
Australia
120270
Azerbaijan
249
Canada
30125
China
120264
Colombia
1
Egypt
120261
Ghana
1
Hong Kong SAR China
11387
India
120278
Indonesia
120224
Ireland
5
Japan
1
Moldova
120266
Pakistan
1
Philippines
30110
Singapore
1
Slovakia
1
South Korea
120255
Spain
120271
Sri Lanka
1
Taiwan
120259
Turkey
1
Ukraine
5229406
United Kingdom
120257
United States
36475251
Unknown Country
42979880
Downloads
Austria
1
Azerbaijan
1
Benin
1
Canada
1
China
2674825
Czechia
2674827
Egypt
1
Ethiopia
1
India
120279
Indonesia
10456744
Iran
23465998
Italy
1
Kenya
1
Lithuania
5229407
Malaysia
2674825
Mongolia
1
Netherlands
1
Nigeria
1
Philippines
11376
Slovakia
1
South Africa
4038
Switzerland
1
Ukraine
3952117
United Arab Emirates
1
United Kingdom
30117
United States
36475252
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Samoilikova_mmi_2_2023.pdf | 898.63 kB | Adobe PDF | 87769820 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.