Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92375
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Perceptions of Board Members on the Presence of Pharmacists as Strategic Leaders of Manufacturing Pharmaceutical Companies Operating in South Africa: A Qualitative Study |
Authors |
Mayimele, N.
Demana, P. Keele, M. |
ORCID | |
Keywords |
фармацевти pharmacists стратегічне лідерство strategic leadership професійна присутність professional presence виробництво manufacturing |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92375 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Mayimele, N., Demana, P., & Keele, M. (2023). Perceptions of Board Members on the Presence of Pharmacists as Strategic Leaders of Manufacturing Pharmaceutical Companies Operating in South Africa: A Qualitative Study. Business Ethics and Leadership, 7(2), 87-98. https://doi.org/10.21272/bel.7(2).87-98.2023. |
Abstract |
Ліки, що рятують життя, виробляють фармацевтичні компанії-виробники (MPC), які працюють по всьому світу. Пандемія COVID-19 призвела до нерівного доступу до вакцин, що призвело до пропаганди прав на охорону здоров’я та потреби MPC надавати пріоритет порятунку життів, а не прибутку. Це дослідження мало на меті визначити уявлення членів правління найбільших зареєстрованих MPC у Південній Африці щодо присутності фармацевтів у стратегічному керівництві MPC як зберігачів ліків. Для ідентифікації членів правління MPC, зареєстрованих на Йоганнесбурзькій фондовій біржі (JSE), використовувався метод вибірки «сніжної кулі». Звернулися до членів правління та попросили взяти участь у засіданні. Дані були зібрані за допомогою напівструктурованих інтерв’ю. транскрипція, кодування та тематичний аналіз розповіді було застосовано до п’яти (5) тем із визначеними новими темами. Було розроблено теоретичну основу для опису фармацевтів у стратегічному керівництві MPC. Дані були зібрані від п’яти (5) респондентів (80% чоловіків і 20% жінок), із середнім віком 57 років (SD±=2,24), з медичної, бізнес- та фармацевтичної професійної діяльності. Респонденти вказали на обмежену присутність фармацевтів у стратегічному керівництві МПК, особливо великих. Причини обмеженої присутності включали вузьке розмаїття корпоративних і лідерських навичок, необхідних для керівництва фармацевтами на стратегічному рівні. Деякі з перешкод для вступу фармацевтів до стратегічного лідерства включали відсутність визнання фармацевтичних спеціалізацій регулятором фармацевтичної професії, невідповідність навичок випускника потребам галузі та неадекватне управління професією фармацевта в Південній Африці. Респонденти погодилися, що мати фармацевта з амбіціями, діловими навичками та досвідом принесе користь МРС та споживачам виробленої продукції. Встановлено роль і потребу фармацевтів у стратегічному керівництві ГДК. Зрозуміло, однак, що хоча фармацевти мають цінність у керівництві MPCs, їх вступ повинен бути підтриманий диверсифікацією їхніх навичок у бізнесі, лідерстві та корпоративному управлінні, щоб розширити їх цінність за межі технічного рівня. і досвід принесе користь MPC і користувачам виробленої продукції. Встановлено роль і потребу фармацевтів у стратегічному керівництві ГДК. Зрозуміло, однак, що хоча фармацевти мають цінність у керівництві MPCs, їх вступ повинен бути підтриманий диверсифікацією їхніх навичок у бізнесі, лідерстві та корпоративному управлінні, щоб розширити їх цінність за межі технічного рівня. і досвід принесе користь MPC і користувачам виробленої продукції. Встановлено роль і потребу фармацевтів у стратегічному керівництві ГДК. Зрозуміло, однак, що хоча фармацевти мають цінність у керівництві MPCs, їх вступ повинен бути підтриманий диверсифікацією їхніх навичок у бізнесі, лідерстві та корпоративному управлінні, щоб розширити їх цінність за межі технічного рівня. Life-saving medicines are produced by manufacturing pharmaceutical companies (MPCs) with operations worldwide. The COVID-19 pandemic resulted in unequal access to vaccines, which led to advocacy around health rights and MPCs needing to prioritise saving lives over profits. This study aimed to determine the perceptions of board members of the largest listed MPCs in South Africa regarding the presence of pharmacists in the strategic leadership of MPCs, as custodians of medicines. A snowball sampling method was used to identify board members of the listed MPCs on the Johannesburg Stock Exchange (JSE). The board members were approached and requested to participate in their capacity. Data were collected through semi-structured interviews. Transcription, coding and narrative thematic analysis was applied under five (5) themes with emerging themes identified. A theoretical framework was developed to describe pharmacists at the strategic leadership of an MPC. The data collected were from five (5) respondents (80% male and 20% female), with a mean age of 57 years (SD±=2,24), from medical, business and pharmacy professional backgrounds. The respondents indicated a limited presence of pharmacists in the strategic leadership of MPCs, especially the larger ones. The reasons for the limited presence included the narrow diversity of corporate and leadership skills necessary to lead at a strategic level by pharmacists. Some of the barriers to entry into strategic leadership by pharmacists included the lack of recognition of pharmacy specialisations by the regulator of the pharmacy profession, a mismatch of skills of a graduate and what the industry needs and inadequate governance of the pharmacy profession in South Africa. The respondents agreed that having a pharmacist with ambition, business skills, and experience would benefit the MPC and users of products manufactured. The role and need for pharmacists in the strategic leadership of MPCs was established. It is clear, however, that while pharmacists have value in the leadership of MPCs, their entry should be supported by diversifying their skills in business, leadership and corporate management to extend their value beyond the technical level. |
Appears in Collections: |
Business Ethics and Leadership (BEL) |
Views
Australia
1
Brazil
34
China
1
Ethiopia
1
India
74006
Ireland
6
Israel
18
Japan
1
Kenya
10624778
Latvia
244427
Pakistan
1
Portugal
18499
Singapore
1
South Africa
301330747
Ukraine
1904
United Kingdom
975801
United States
1045347543
Unknown Country
1
Vietnam
1
Zimbabwe
1
Downloads
Australia
1
Austria
1
Brazil
28
China
183854411
Finland
21
France
1
Germany
1045347542
India
1
Japan
1
Kazakhstan
1
Kenya
1
Netherlands
1
Singapore
1
South Africa
10624777
Ukraine
488853
United Arab Emirates
1877579
United States
1045347544
Unknown Country
1
Zimbabwe
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Mayimele_bel_2_2023.pdf | 554.23 kB | Adobe PDF | -2007426530 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.