Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92483
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Bibliometric analysis of scientific publications in the field of online education
Other Titles Бібліометричний аналіз наукових публікацій за напрямом «Онлайн освіта»
Authors Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna  
Kotenko, Stanislav Ihorovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-4570-3389
http://orcid.org/0000-0001-8684-0163
Keywords онлайн освіта
пандемія COVID-19
кластеризація
метод нормалізації
бібліометричний аналіз
online education
COVID-19 pandemic
clustering
normalization method
bibliometric analysis
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92483
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Shcherbachenko, V., & Kotenko, S. (2023). BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF SCIENTIFIC PUBLICATIONS IN THE FIELD OF ONLINE EDUCATION. Mechanism of an Economic Regulation, (2(100), 67-73. https://doi.org/10.32782/mer.2023.100.11
Abstract Онлайн навчання стало вимушеним для здобувачів освіти в Україні з початком пандемії, а потім повномасштабним вторгненням Російської федерації на територію України. Актуальними стають питання розвитку онлайн освіти, створення ефективних інструментів її реалізації. Значна частина освітян та учнів виїхали за кордон в евакуацію і тому саме дистанційний формат є для них найбільш прийнятним. Аби уникнути значних втрат у здобутті знань через війну, потрібно розвивати саме онлайн освіту та формувати відповідний начальний контент. У статті представлено результати бібліометричного аналізу рядку наукових публікацій, присвячених онлайн освіті, які були опубліковані у «доковідний» та «післяковідний» періодів (2014–2018 рр. та 2019–2023 рр. відповідно). Метою дослідження є вивчення понятійного апарату терміну «Онлайн освіта» у розрізі 5 років до початку пандемії COVID-19 та після. Для проведення аналізу автори використали такі бібліометричні інструменти як VOSviewer та Bibexcel. За результатами проведеного бібліометричного аналізу авторами сформована графічна візуалізація та кластерний розподіл понятійного апарату (включно із взаємозв’язками). При побудові мережевої візуалізації було використано метод нормалізації LinLog/modularity. Проаналізовані найбільш цитовані публікації визначених часових періодів. Таким чином, відбулося різке зростання публікаційної активності науковців за тематикою онлайн навчання та онлайн освіти починаючи з 2019 року. Зроблені висновки щодо сучасних трендів в онлайн освіті, пов’язаних з глобальною пандемією. При побудові кластерів візуалізації було виявлено чотири закономірності: складові кластеру відображають поняття класичних освітніх елементів, які перейшли в онлайн-середовище; основні переваги онлайн-освіти та інструменти, які роблять її доступною для користувачів; елементи процесу онлайн-навчання та їх особливості; основну методику онлайн-викладання, яка базується на використанні масових відкритих онлайн курсів та навчальних відео на різних платформах. Наукові дослідження за період пандемії COVID-19 і розробки у сфері дистанційних технологій навчання стати основою для збереження освітнього процесу в період війни в Україні. Як показують дослідження в різних країнах, зростає кількість платформ, відкритих начальних курсів, які можуть бути використані педагогами і викладачами під час навчання здобувачів освіти.
Online learning has become a necessity for students in Ukraine since the beginning of the pandemic and then the full-scale invasion of Ukraine by the Russian Federation. The development of online education and the creation of effective tools for its implementation are becoming relevant. A significant number of teachers and students have gone abroad for evacuation, and therefore the distance format is the most acceptable for them. In order to avoid significant losses in knowledge acquisition due to the war, it is necessary to develop online education and create appropriate initial content. The article presents the results of a bibliometric analysis of a number of scientific publications on online education that were published in the "pre- and post-conflict" periods (2014–2018 and 2019–2023, respectively). The purpose of the study is to examine the conceptual apparatus of the term "Online Education" in the context of 5 years before and after the COVID-19 pandemic. To conduct the analysis, the authors used such bibliometric tools as VOSviewer and Bibexcel. Based on the results of the bibliometric analysis, the authors created a graphical visualization and cluster distribution of the conceptual apparatus (including interrelationships). The LinLog/modularity normalization method was used to build the network visualization. The most cited publications of certain time periods were analyzed. Thus, there has been a sharp increase in the publication activity of scientists on the topic of online learning and online education since 2019. Conclusions have been drawn about current trends in online education related to the global pandemic. When building the visualization clusters, four patterns were identified: the cluster components reflect the concepts of classical educational elements that have moved to the online environment; the main advantages of online education and tools that make it accessible to users; elements of the online learning process and their features; the main methodology of online teaching, which is based on the use of massive open online courses and training videos on various platforms. Scientific research during the COVID-19 pandemic and developments in the field of distance learning technologies will become the basis for maintaining the educational process during the war in Ukraine. Studies in different countries show that the number of platforms and open primary courses that can be used by teachers and professors in teaching students is growing.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

China China
1
France France
1
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
5
Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
11491
Philippines Philippines
1699
Saudi Arabia Saudi Arabia
14
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
35964
United Kingdom United Kingdom
200
United States United States
521434
Unknown Country Unknown Country
1142264

Downloads

Germany Germany
1
India India
1
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
11492
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
521433

Files

File Size Format Downloads
Shcherbachenko_mer_2_2023.pdf 673.06 kB Adobe PDF 532930

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.