Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92745
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Лінгвальні засоби та тактики реалізації сенсаційності в заголовках новинних статей з економічної тематики
Other Titles Lingual means and tactics of expressing sensationalism in the headlines of news articles on economic subject
Authors Medvid, Olena Mykolaivna  
Stetsenko, Oksana Pavlivna  
Azimova, Olena Oleksandrivna
ORCID http://orcid.org/0000-003-0723-5753
http://orcid.org/0000-0001-8420-7989
Keywords лінгвальні засоби
тактики сенсаційності
медіа
новинна стаття
заголовок
linguistic means
tactics of sensationalism
media
news article
headline
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92745
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Медвідь, О., Стеценко, О., & Азімова, О. (2023). ЛІНГВАЛЬНІ ЗАСОБИ ТА ТАКТИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ СЕНСАЦІЙНОСТІ В ЗАГОЛОВКАХ НОВИННИХ СТАТЕЙ З ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕМАТИКИ. Філологічні трактати, 15(1), 117–128
Abstract У статті досліджуються лінгвальні засоби і тактики, що використовуються в заголовках новин зекономічноїтематики. Дослідження підкреслює актуальністьвивчення ролі прийому сенсаційності в медіа-дискурсі, оскільки прийом сенсаційності використовують не лише з метою зацікавлення читацької аудиторії ЗМІ, а й з метою маніпулювання свідомістю читачів, просуванню фейкових новин, пропаганди, зокрема комерційного характеру.Саме тому дослідження прийому сенсаційності як прагмалінгвального засобу сприяє його реалізації і дає змогу спеціалістам у галузі медіа та читачам розпізнавати маніпулятивні технології, що застосовуються в новинних статтях, а також захиститисебе від дезінформації у ЗМІ. Матеріалом дослідженнястали новинні статті з економічної тематики інтернет-видань CityA.M., TheTelegraphта The Guardian. Методологічна базадослідження містить: методи аналізу та синтезу; метод вибірки емпіричного матеріалу; дескриптивний метод; лінгвістичний аналіз, зокрема дискурсивний, лексико-семантичний та функціонально-стилістичний; класифікаціюпрагмалінгвальнихзасобів; метод інтерпретаційно-текстового аналізу; а такожметод генералізації, щоспрямований на узагальненняотриманих результатів. Було виокремлено та проаналізовано тактики сенсаційності, що застосовуються в заголовках новинних статей зекономічних проблем, зокрема тактика впливу на емоційний стан читача, натяку, персоналізації, формату списку та тактика «ореолу таємничості». Результатидослідження демонструють, що лінгвальні засоби є ефективними інструментами для привернення уваги та розширення читацької аудиторії. Дослідження є доробком у галузі прагматики та медіалінгвістики. Йогорезультати поглиблюють наше розуміння того, як сенсаційність формує суспільне сприйняття економічних подій вже через заголовки як ключові елементи новинних статей, що впливають на інтерпретацію читачами змісту новин і формують їх світогляд.
The article investigateslingual means and tacticsused in economic news headlines. This researchhighlights the relevanceof studying the role of sensationalism in media discourse, as sensationalism is utilized not only to pique the interest of the media readership but also to manipulate public awareness, promote fake news and spread propaganda. Therefore, examining sensationalismas a pragmalinguistic tool contributes to its implementation and enables media specialists and readers to recognize manipulative techniques used in news articles, as well as to protect themselves from misinformation in the media.The materialof the study was news articles on economic topics from Internet publications:City A.M., The Telegraph,and The Guardian.Themethodological baseof the research includes: methods of analysis and synthesis; method of sampling empirical material; descriptive method; linguistic analysis, in particular discursive, lexical-semantic and functional-stylistic; classification of pragmalingual means; the method of interpretive and textual analysis; as well as the method of generalization aimed at generalizing the obtained results.The following sensationalistic tactics employed in economic news headlines were singled out and analyzed:thetactic of influencing the reader’s emotional state, forward referencing, personalization, the listicle structure,and the “halo of mystery” tactic. The findings of the researchdemonstrate that lingual means are effective tools for capturing attention and enlargingreadership. The research contributes to the fieldsofpragmatics and media linguistics. The findings enhanceour comprehension of how sensationalism shapes the public perception of economic events. Overall, this study contributes to ourunderstanding of headlines as key elementsof news articlesthat influence readers’interpretation of economic news content and shapetheir worldview.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
China China
292214
Germany Germany
-1990799833
Greece Greece
607628044
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Iran Iran
1
Iraq Iraq
1
Japan Japan
-461057260
Jordan Jordan
1
Kazakhstan Kazakhstan
23
Lithuania Lithuania
2007410
Moldova Moldova
1
Montenegro Montenegro
1
Netherlands Netherlands
1
Philippines Philippines
-1480637345
Poland Poland
-1480637340
Singapore Singapore
1
Spain Spain
93456573
Ukraine Ukraine
2090978514
United Kingdom United Kingdom
7392
United States United States
607628045
Unknown Country Unknown Country
-2011025901

Downloads

China China
-461057264
France France
-1480637337
Germany Germany
607628043
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Jordan Jordan
1
Libya Libya
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Philippines Philippines
607628042
Romania Romania
-461057263
Spain Spain
17002804
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
2090978515
United States United States
607628046
Unknown Country Unknown Country
107652
Uzbekistan Uzbekistan
1

Files

File Size Format Downloads
Medvid_Ftrk_1_2023.pdf 407.01 kB Adobe PDF 1528221246

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.